מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא וסבא רבא יהודית ואברהם פרידמן – סיפור חיים

אור וסבא שלמה בסיור במוזיאון בית התפוצות
סבא שלמה בן 17
אודים ניצולים – דור התקומה וההמשכיות

שלום, שמי אור נגלשטיין ואני כותבת את הסיפור של סבא רבא וסבתא רבתא של סבא שלי, שלמה.

המסע מפולין לארץ ובחזרה

סבא רבא וסבתא רבתא שלי עלו לארץ מפולין בשנת 1948, לאחר שניצלו מהשואה באירופה. סבא רבא שלי אברהם נולד בעיר לודז' בפולין בשנת 1919 להוריו ציפורה ויהושע פרידמן. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה אמו נפטרה ממחלה (בשנת 1939) והוא נאלץ לברוח מביתו על מנת להציל את עצמו, כאשר הוא משאיר מאחור את אביו ואת שלושת אחיו. אביו ושני אחיו נרצחו על ידי הנאצים ואחיו הקטן, מרדכי, הצליח להינצל ועלה לישראל. בארץ נפגשו האחים וכל אחד מהם גילה שאחיו חי. מרדכי התחתן עם רחל ונולדו להם שתי בנות ובן – ציפי, בתיה ויהושע (שוקי) והם קבעו את ביתם בעיר חולון.

סבא רבא אברהם ברח בזמן מלחמת העולם השנייה לרוסיה וכשהסתיימה המלחמה הוא חזר לביתו בעיר לודז'. שם גילה שכל משפחתו נרצחה במחנה השמדה ובביתו גרה משפחה גויה ואנטישמית. בילדותו התגורר סבא רבא בשכונה מעורבת של גויים ויהודים, וכשהוא חזר לביתו אחד מחבריו הגויים הזהיר אותו שיברח ולא ידרוש את דירת הוריו, אחרת אלה שהשתלטו על הדירה יהרגו אותו, והוא ברח. בדרכי הבריחה הוא הכיר את אשתו יהודית לבית הייזלר, ילידת העיירה רוזניאטוב, שהייתה בתחומי פולין. יהודית נולדה בשנת 1924 להוריה רוזה ומשה הייזלר. אביה משה היה בעל חנות למכונות תפירה ונפטר בגיל 36 ממחלה. עם תחילת מלחמת העולם השנייה, אמה וארבעת אחיותיה הקטנות נשארו בבית, והיא נמלטה בהוראת אמה על מנת להינצל. כל משפחתה כולל דודותיה נרצחו ע"י הנאצים. לאחר הפגישה בין סבא רבא וסבתא רבתא הם התחתנו בשנת 1947 בעיר וורוצלב בפולין ועלו ארצה יחדיו בשנת 1948. הם עלו בחודש מאי באנייה 'קמפידוליה' שהפליגה מנמל גנואה באיטליה.

אברהם ויהודית פרידמן עם ילדיהם משה ושלמה

 

תמונה 1

הקליטה בארץ

לאחר שהגיעו לארץ, נשלחו למעברה בחדרה ושם התגוררו באוהלים. לאחר פרק זמן עברו לשיכון גת רימון ליד פתח תקווה ושם נולדו ילדיהם: משה יהושע ושלמה יעקב, שהוא אביה של אמי רינת. השמות ניתנו ע"ש אבותיהם של סבתא רבתא וסבא רבא.

משה פרידמן התחתן ברבות הימים עם שרה ונולדו להם שני בנים ובת: גלית, רונן ולירן. לסבי שלמה נולדו שתי בנות – רינת שהיא אמי וליאת.

מאלבום התמונות

תמונה 2

הזוית האישית

אור: נהניתי להיפגש עם סבא שלי יותר מהרגיל, לשמוע את הסיפורים על המשפחה שלי והיה לי כיף שהוא בא לבית הספר שלי. נהניתי מתהליך הלמידה בתכנית.

שלמה: נהניתי להיפגש עם נכדתי המקסימה אור. שמחתי שזכיתי להעביר לנכדתי את מורשת המשפחה ואת התקומה שלה לאורך השנים, שהשתלבה בבנייה ובתקומה של מדינת ישראל. סיפור המורשת יוצר גאווה אצל הנכדים ומחזק את הקשר ביניהם לבין הדורות הקודמים. נושא הקשר הרב דורי חשוב מאוד ליצירת התודעה אצל הנכדים לגבי הדורות הקודמים של המשפחה תורם להכרת המשפחה המורחבת ולהכרת העשייה של האבות ומגביר את הרצון ולהמשיך את העשייה לאורם. מאחל לאור שתמשיך לעשות ולהצליח ולתרום את חלקה לגאוות המשפחה ולדורות ההמשך.

 

שלמה פרידמן תרם סיפור נוסף למאגר המורשת: סבתא רבתא שושנה ספקטור – סיפור חיים

מילון

מעברה
מַעְבָּרָה (יישוב קליטה) היו יישובים זמניים, אשר התקיימו במדינת ישראל בשנות ה-50. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה גדול שלאחר קום המדינה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כשחזר לביתו, אחד מחבריו הגויים הזהיר אותו שיברח ולא ידרוש את דירת הוריו“

הקשר הרב דורי