מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא העולה החדשה מעירק

סבתא תקווה עם הנכדים התאומים
סבא וסבתא תקווה
תולדות חייה של סבתא תהילה שנולדה בעירק

מעירק שהינו גרים בבית גדול, אני והאחים 4 בנות ו2 אחים. בסופי שבוע הינו מטילים יחד עם החברים והמשפחה כל יום האחים היו הולכים בבוקר לבית הספר. אני הייתי בבית כי לא היה לי גן ילדים. הינו נפגשים כל פעם בבית של מישהו אחר.

לאחר תקופה התחלנו להרגיש עוינות, שכנים שגרו לידנו עלו לארץ כשהם משאירים הכול מאחוריהם. פחדנו לצאת מהבית בגלל שהיהודים סבלו ופרץ מרד נגד השלטון שנקרא הפוגרום (פרהוד) ערב אחד אבי החליט שכל המשפחה עולה לארץ ישראל.
עזבנו הכל ויצאנו בלילה למקום מסוים ושם עלינו על מטוס שהביא אתנו לארץ ישראל. בזמן הטיסה  לישראל היה חושך ומשעמם מאוד חלק אפילו נרדמו בדרך מרוב שעמום. משם הגענו לכפר נחמן, ברעננה שם נתנו לנו אוהל. בחורף האוהל היה מוצף  בקיץ חם. לא היו לנו קייטנות וגם לא חברים בערב הינו יושבים כל המשפחה והייתה לנו עששית קטנה מאוד שבקושי היה אור לא היה לנו משחקים וגם לא טלפון ולא מחשב. לא הינו יכולים להתקשר עם חברים שלנו ומשפחה. אבי היה מקבל מהממשלה תלושים לאוכל. לא היה לנו חשמל מקלחת ומים.
ההסתגלות – המעבר מהמעברה לשכונת נווה עמל בהרצליה
לאחר תקופה אבי התחיל לעבוד בשדה, אמי טפלה בילדים ובישלה על פתיליה. חלק מהאחים היו בקיבוץ וחלק נשאר באוהל. לאחר מספר שנים הורי רכשו דירה קטנה חדר וחצי ישנו בחדר 6 אנשים בנווה עמל בהרצליה. שם למדתי והייתי בתנועת הנוער העובד.
לאחר סיום הלימודים התחלתי לעבוד בבנק בהרצליה. היכרתי את בעלי אברהם בפגישה עם חברים על חוף הים בהרצליה. נישאנו לאחר שנתיים של חברות בשנת 1969 וגרנו בהרצליה. אני התקבלתי לעבודה בבנק וסבא עבד בהתקנת תריסים ובעבודות שונות. לאחר שנה נולד לנו הבן ראשון, ערן. ערן למד בבית הספר יסודי ולאחר מכן עבר ללמוד בית ספר מקצועי ומשם לאחר הסיום התגייס לצבא ושרת בצבא בחיל האוויר בנבטים. משם התקבל לעבודה בהייטק. ערן בננו, נשוי ואב לתאומים ליאור ועדי יונאני שהם הנכדים של סבתא וסבא.
הבן השני, ניב, נולד לאחר 4 שנים שסבתא וסבא היו נשואים למד בהרצליה בבית הספר שזר לאחר סיום הלימודים הימשיך את הלימודים בבית הספר הראשונים משם הימשיך לימודים בפקולטה לחקלאות. הוא התגייס לחיל הים (שיטת 13) ובתום השרות עבד גם בשדה תעופה כסלקטור. לאחר תקופה התחיל לעבוד בחברת זרעים גדרה.
כשניב היה קטן היה קצת שובב. זכורים לי מעשי השובבות שלו: הוא הכין מדורה בחדר על השטיח וכמעט שרף את השטיח בחדר שלו. כשהיינו בחנות  הוא לקח קופסא של תחתונים וזרק את התחתונים על הכביש. כשניב היה קטן יצאנו לירושלים לטיול ברכבת וכשירדנו ניב נעלם לנו.  לאחר חיפושים של מספר דקות ראינו אותו וזה כמובן עם עזרה של אנשים שהיו שם.
ניב התחתן עם מירי ונולדו להם 4 ילדים: אוהד, אורי הקטן והתאומים הילה וזיו . ניב והמשפחה המצומצמת עברו לגור בקדימה. אנחנו נפגשים כמעט מידי שבוע ולפעמים שבועיים, משחקים ביחד. כל חופש נוסעים יחד לבלות. החופשה האחרונה שהייתה לנו גרמניה היינו יחד בפארק אירופה ובפארק הלגו או בפארק החבלים ועוד הרבה טיולים. אנחנו מכינים ארוחות ערב משותפות אצלנו ואצל הילדים מכינים משחקים לערב ומסיבת פיג'מה.
לסבתא ולסבא יש 6 נכדים כל שבוע הם נפגשים ומשחקים יחד או יוצאים לטיולים. בחופשים מידי פעם ישנים אחד אצל השני. פעם אצל סבתא וסבא ופעם הם ישנים אצלנו.
משוב של התאומים זיו והילה יונאני
ערב אחד לאחר סיום הארוחה הנכד הגדול אוהד הפתיע אותנו והכין לנו הצגה. אני (הילה) נולדתי בתאריך 30.10.2005 יחד עם אחי התאום (זיו) . אנחנו לומדים באותו בית ספר, אך לא באותה כיתה ולנו עוד שני אחים אורי ואוהד. אנחנו אוהבים את אמא ואבא שלנו גם את האחים. יש לכל אחד בבית חדר בנפרד חוץ מזיו ואורי שהם יחד בחדר כשאבא או אמא חוזרים מהעבודה הם עוזרים לנו בשיעורים או מטפלים באורי הקטן. זיו ואוהד מטפלים בחיות. במפגשי תכנית הקשר הרב דורי השנה, למדנו  הרבה דברים חדשים מסבתנו.
לינק למצגת
http://t32.tik-tak.co.il/webpro/project/katava1.asp?modul=40&;codeclient=1954&;codesubweb=0&;id=296083&;projid=42395
תשע"ה
מורה מובילה לילך פרץ
תקוה יונאני תרמה סיפורים נוספים למאגר המורשת, לקריאתם לחצו על הקישורים הבאים:

מילון

פוגרום
פעולה קבוצתית אלימה כנגד קבוצה אתנית או דתית מובדלת, במטרה להביא לפגיעה חסרת הבחנה בנפש וברכוש של הקבוצה הנפגעת.

ציטוטים

”בזמן הטיסה לישראל היה חושך ומשעמם חלק אפילו נרדמו בדרך מרוב שעמום“

הקשר הרב דורי