מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא דיגמנה את הבושם הישראלי "בת שבע"

מתנה ליום הולדת שמונים
חתונה בשנת 1963
בשנת 1958 יצאתי לצרפת לעבוד בשגרירות ישראל בפריז

נולדתי בחיפה למשפחה יוצאת רוסיה שהגיעה ארצה לפני מלחמת העולם הראשונה. אחרי עשרה בנים שנולדו במשפחה מצד אבא ואימא הייתי הנסיכה הראשונה. זאת הייתה תחילת מלחמת העולם השנייה שהייתי ילדה בת 5 מוקפת אהבה מכול הצדדים.בהתקפה הראשונה של האיטלקים על חיפה נהרג דודי האח הצעיר מצד אבי. עזבנו את חיפה אמי אחי סבא וסבתא מצד אימא לפרדס חנה להתגורר אצל דודתי עד עבור זעם. אבי התגייס לצבע הבריטי ושימש בתור גאפיר באותה עת היה מראשי "ההגנה" בחיפה. משפחתי התפלגה דוד אחד באצ"ל דוד שני בלח"י למרות הפילוג המשפחה שמרה על קשר חם.

למדתי בגימנסיה גרינשפון שבחיפה עברנו מבית סבא מצד אימא מרחוב פבזנר לבית סבא מצד אבא ברחוב החלוץ. המשכתי בלימודי תחת אווירה של תקופה של שלטון בריטי והתקוממות לעצמאות של מדינה יהודית. עם פרוץ מלחמת השחרור אבי מילא תפקידים שונים שהרחיקו אות מהבית. אני ואחי תפסנו פיקוד על חיי המשפחה וכך נמשכו החיים.

אירוע שלעולם לא ישכח ממני היה רצח המוני של יהודים עובדי בתי הזיקוק. כנגד פעולה של ההגנה בכפר בלדי שייח ליד נשר.כיום אני חושבת שעשו לנו הילדים עוול, שילווה אותנו לאורך החיים. כתלמידי בית ספר יסודי חייבו אותנו לעמוד לאורך רחוב הרצל ולתת כבוד לנופלים שגופותיהם היו מונחות על משאיות מכוסות בשמיכות צבאיות.

באותו רחוב הרצל המפורסם חגגנו בכ"ט בנובמבר 1948 את הכרזת האומות המאוחדות על הקמת מדינה ליהודים. כבר באותו יום החלו הקרבות בין היהודים לערבים. חדשות רדפו חדשות עד שהגיע היום שבו האנגלים עזבו את הארץ. אחרוני הבריטים התמקמו בחיפה והאושר הגדול שלנו שמגן הזיכרון צפינו בהם עולים על האוניות ומשאירים מאחוריהם תקופת שלטון בריטי ותחילת שלטון יהודי.ישראל נתונה בקרבות להשתלט על שטחים שרובם נתונים בידי ערבים ויהודים.

ערב פסח מתפתחת מלחמה לכיבוש חיפה והיהודים משתלטים על העיר עם כאב רב בלב על המחיר ששילמנו. אבי פיקד על אזור ואדי סאליב. סבא שלי שמריהו פלוסקי שלח אותי לעמדת ההגנה שהייתה ממוקמת ברחוב סירקין בחיפה להודיע לאבי, שנכדו הבכור של סבי יחיאל פרוסטרמן נהרג.

סיימתי את לימודי ביוני 1952 מוקפת משפחה חמה וחברות ילדות. בין הבודדות שמתגייסות רוב חברותי נישאו.שירתתי בחיל תותחנים ובחיל הים. סיימתי צבא התקבלתי לעבודה כמזכירה ראשית בחברת "אמפא".

בשנת 1958 יצאתי לצרפת לעבוד בשגרירות ישראל בפריז. למדתי בסורבון במגמה אנגלית דיפלוטיה ודוברות. הייתי מלאה בסיפוק עם עבודתי וכל המטלות שהטילו עלי. בשנת 1959 יצאתי לחופש לפגוש את חבריי מחיל הים שהיו בליברפול.  בשנת 1960 חזרתי לחופשה לקראת פסח. החלטתי שאני רוצה להישאר בארץ ואז הכרתי את בעלי.

ראש עיירת חיפה, מר אבא חושי ששמע מאבי שאני בארץ הציע לי עבודה מינהלית בתזמורת סימפונית חיפה. באותה תקופה אני דיגמנתי את הבושם הישראלי "בת שבע". בשנת 1963 נישאתי בחתונה מפוארת במועדון התיאטרון. את האולם קיבלתי במתנה מכבוד ראש  העיר לערוך את החתונה שלי.

במהלך תקופתי בתזמורת אירחתי את גדולי העולם בשטח המוזיקה כמו כן במשך שלוש שבועות הייתי צמודה ללהקת הבלט המלכותי של לונדון, בהשתתפותם של מדאם מרגוט פונטיין ונוריב.

בשנת 1966 באה לאור העולם בתי הבכורה אביטל. בסוף 1967 נולדה שרון, אמא של עמית עידו ועומר. תוך גידול שתי בנותי מילאתי את חלל חיי בהתנדבויות בכל עמותה שרק יכולתי לתת מעצמי. כשהתחילו את שנות הלימודים בבית ספר הריאלי התמניתי ליו"ר ועד ההורים תפקיד אותו מילאתי 13 שנה.

התנדבות לקהילה

בשנת 1976 התחלתי בסיורים בעולם הגדול כל המזרח הרחוק כולל את המדינות: פרס, הודו, יפן, הרי ההימלאיה, סינגפור, הונג קונג, קטמנדו ועוד. בשובי ארצה הופעתי בכיתתה של אביטל וסיפרתי להם על העולם הגדול צורת הלימודים והחיים ששונים לגמרי מחיינו בארץ ישראל. למרות עבודתי בחברה המשפחתית מצאתי תמיד זמן פנוי להתנדבות. אימצנו את שייטת 13 גדוד 70 רגלי, גולני גדוד 13 וגדוד 51 . במשך 14 שנה התנדבתי ללא גבול במשרדי הקישור של הצי השישי  של ארצות הברית מקום שבו עשיתי רבות למען שמה של מדינת ישראל. אירוח של אדמירלים וקצינים בדרגות שונות אשר שירתו בצי השישי של ארצות הברית.

בנותיי גדלו, אחת שירתה בפנימייה הצבאית של בית הספר הראלי. שרון אמא של עמית עידו ועומר הייתה קצינת מבצעים ראשונה בשייטת 13.

כיום אני רק סבתא במשרה מלאה עדיין עובדת והאושר הגדול שלי לצפות בהתפתחותם של נכדי בסיכומו של דבר רוצה אני לציין שאת כל מלחמות ישראל עברתי ובדרך איבדתי אנשים חשובים בחיי.

העשרה

 משטרת היישובים העיבריים – גאפירים: "משטרת היישובים העבריים (Jewish Settlement Police) הייתה כוח משטרה יהודי חוקי שפעל בחסות הבריטים בתקופת המנדט, והיה חלק ממערך הנוטרות בארץ ישראל…אנשי הכוח נחשבו כ"שוטרים מוספים", דהיינו אנשי כוח עזר משטרתי, בהתאם לסמכות שהייתה נתונה למפקדי המשטרה הבריטית לגייס במידת הצורך שוטרי עזר. למתנדבים למשטרת היישובים ניתן הכינוי "נוטרים" או "גאפירים". ויקיפדיה

תשע"ו

מילון

קשר רב דורי
תוכנית ערכית שנועדה ללמוד על עברו של הסבא או הסבתא

גאפיר - משטרת היישובים העבריים
משטרת היישובים העבריים (Jewish Settlement Police) הייתה כוח משטרה יהודי חוקי שפעל בחסות הבריטים בתקופת המנדט, והיה חלק ממערך הנוטרות בארץ ישראל...אנשי הכוח נחשבו כ"שוטרים מוספים", דהיינו אנשי כוח עזר משטרתי, בהתאם לסמכות שהייתה נתונה למפקדי המשטרה הבריטית לגייס במידת הצורך שוטרי עזר. למתנדבים למשטרת היישובים ניתן הכינוי "נוטרים" או "גאפירים".

ציטוטים

”אם תעריך כל דבר בחיים תדע את ערכו של כל דבר“

הקשר הרב דורי