מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא דבורה פנחס האהובה ז"ל

רוני איתי בזרועותיה של סבתא דבורה ז"ל
סבתא דבורה ז"ל בשירות הצבאי
סבא יהודה פנחס מספר לי על סבתא דבורה ז"ל

שמי רוני אמיתי, השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי בבית ספרי אביגור ברמת גן. הזמנתי את סבא יהודה פנחס ואת סבתא עפרה אמיתי להשתתף עמי בתכנית. במהלך המפגשים שמעתי סיפורים שונים על בני משפחתי. יחד עם סבא יהודה, בחרנו להקדיש סיפור זה לזיכרה של סבתי דבורה פנחס זיכרונה לברכה.

לזכרה של סבתא דבורה ז"ל

סבתא דבורה נולדה בתאריך 5.11.1947 בהר הצופים בירושלים, בשלהי מלחמת העצמאות.

הוריה פנינה ופנחס דניאל עלו לארץ מרומניה במסגרת עליית הנוער. בגיל 18 התחתנו והשתקעו בקיבוץ קריית ענבים. חיי הקיבוץ לא קסמו להם והם עברו לגור ביפו בבית נטוש עם חצר שבמרכזה בריכת דגי נוי קטנה. האבא התגייס למשטרה והאמא עבדה בבית החולים דג'ני ליולדות ביפו בבית עזר.

סבתא דבורה ז"ל בילדותה

תמונה 1

כל ילדותה של דבורה עברה עליה בביתה האהוב, היו לה חברים וחברות רבים בשכונה והיא אהבה לקרוא ספרים יחד עם אחותה הקטנה עופרה בעליית הגג. דבורה למדה בבית הספר היסודי שבי ציון ובמקביל למדה את השפה האנגלית בבית הספר הסקוטי מנזירה בריטית. לדבורה היה כשרון רב לשפות ובמהלך השנים דיברה עברית, אידיש, רומנית, אנגלית, איטלקית, צרפתית ומעט בולגרית.

את בעלה סבא יהודה היא הכירה בבית הספר התיכון והקשרים התהדקו בזמן השרות הצבאי, כשסבתא דבורה שירתה כמקפלת מצנחים וסבא יהודה שירת בצנחנים בגדוד 890. בגלל הידע שלה בשפות, מפקד הבסיס משה וחצי שמאוחר יותר הפך לרמטכ"ל, העביר אותה למשרדו כדי שתלווה מבקרים רבי מעלה מצבאות ומדינות שונות בעולם.

 בתקופת השירות הצבאי

תמונה 2

 

לאחר סיום השירות הצבאי, סבתא דבורה וסבא יהודה (פנחס) התחתנו ובנו את ביתם בעיר בת-ים הסמוכה לחוף הים. נולדו להם שלוש בנות: מירב, מיקה ואתי. אתי על שם סבתא אסתר.

 סבא יהודה וסבתא דבורה ז"ל  בחג פורים

תמונה 3

סבא יהודה עבד כמנהל בבנק הפועלים וסבתא דבורה עבדה בחברת בזק בינלאומי בגלל כישוריה בשפות רבות, כמדריכת מחשבים. סבתא דבורה טיפחה את בנותיה והם היו כל עולמה. כשנולדו הנכדים לא היה גבול לאושרה והיא הייתה מוקפת באהבה רבה.

מדריכת מחשבים בבזק בינלאומי

תמונה 4

לרוע המזל, בגיל חמישים חלתה סבתא דבורה באי ספיקת כליות ונזקקה דחוף לניתוח השתלת כליה. הניתוח בוצע בחו"ל בהצלחה ולמרות מחלתה, המשיכה סבתא לחיות חיים מלאים. היא המשיכה לבקר את ילדיה ונכדיה, להזמין את על המשפחה לארוחות שבת וחגים ולא החמיצה אף חגיגה או יום הולדת. נסעה לטיולים ביעדים שונים בעולם.

אני ואחותי מבלות עם סבתא דבורה ז"ל 

תמונה 5

הכליה שירתה אותה נאמנה, אך כעבור חמש עשרה שנה הדרדר מצבה ובתאריך 10/8/2014 נפטרה סבתא דבורה. חסרונה במשפחה היה רב. השיחות האינטימיות שניהלה באופן אישי וייחודי עם כל אחד מבני המשפחה היו והינם חסרים לכולנו.

היא הייתה אבן יסוד בבניין המשפחה וכולנו נאמנים לזכרה שיהיה ברוך.

הזוית האישית

רוני אמיתי: סבא יהודה, הוא אביה של אמי אתי. אני וסבא בחרנו לתעד את סיפורה של סבתא דבורה ז"ל.

אני וסבא יהודה מתעדים סיפור בתכנית הקשר הרב דורי

תמונה 6

בתכנית השתתפה עמי גם סבתא עפרה אמיתי, אמו של אבי ירון וזה הקישור לסיפורה של סבתא עפרה.

מילון

בית החולים צהלון - דג'אני
בית החולים צהלון (דג'אני), הוא מתחם רפואי בעל חשיבות היסטורית בעיר יפו המשמש כיום מרכז גריאטרי בשמו העברי "צהלון". עד מלחמת העצמאות היה זה בית חולים פרטי בבעלות משפחת דג'אני הערבית, ונקרא על שמה. בית החולים נמצא בשדרות ירושלים 100 פינת רחוב ארליך ביפו ותוחם את שכונת צהלון ממערב. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתא דבורה טיפחה את בנותיה והם היו כל עולמה“

הקשר הרב דורי