מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא דבורה – חסידה שמקושרת לרבי

הסבתא דבורה אשכנזי
הסבתא-יו"ר ארגון נשי ובנות חבד
בשנת תשי"ז נסעו, היא ומשפחתה, בהוראת הרבי לשליחות בברזיל,

הנכדות דבורי אשכנזי ודבורי ברוד מתעדות את סיפור חייה של הסבתא רבתא דבורה אשכנזי כפי ששמעו מהסבתא הרבנית סימה.

סבתנו מרת דבורה אשכנזי נולדה בכ"ז במנחם אב תרפ"ג ברוסטוב שברוסיה, לאביה הרב חיים אליעזר קרסיק ולאימה מרת לאה קרסיק.

בילדותה התמודדה עם קשיים רבים מצד המורות הגויות ברוסיה. אך הקפידה תמיד על שמירת השבת. היא זכתה לראות את אדמו"ר הריי"צ כאשר כל החסידים  נפרדו ממנו בתחנת הרכבת בריגה.

תמונה 1
ביתו של הרבי הריי"צ בריגה

בשנת תרצ"ד בהוראת אדמו"ר הריי"צ, עלתה לארץ הקודש עם הוריה ומשפחתם, לאחר תקופה קצרה מונה אביה, הרב חיים אליעזר, לרב קהילת חב"ד בתל אביב בעידודו של אדמו"ר הריי"צ.

בשנת תש"ג נישאה לבעלה הרב משה אשכנזי. זכתה לקרובים רבים מאדמו"ר הריי"צ ומהרבי, כמו הדרכה פרטנית מהרבי הריי"ץ בכל הפגישות והשידוכין עם בעלה. שימשה כיו"ר נשי ובנות חב"ד בארץ ישראל מאז נוסד הארגון בשנת תשי"ב.

תמונה 2
הרבי הריי"צ

חינוכה החסידי, כמו גם פקחותה הרבה, הפכו אותה לאשת חינוך בעלת דעה מוצקה. מספר שנים שימשה מורה ב"בית יעקב" החדש בתל אביב (בהנהלת בת דודתה הרבנית) והשפעתה עליהן הייתה מרובה. עדות לכך היא העובדה שתלמידות רבות נהגו להתייעץ עמה עד יומה האחרון.

בשנת תשי"ז נסעו בהוראת הרבי לשליחות בברזיל, אז מילאה את מקומה בנשי ובנות חב"ד, בת דודתה גב' דבורה בוטמן. עם פטירת אביה בשנת תש"כ חזרו הרב משה והרבנית דבורה ארצה למלא את מקומו באגודת חסידי חב"ד באה"ק, ברבנות קהילת חב"ד בתל אביב, ובהנהלת ישיבת תומכי תמימים המרכזית. הרבנית אשכנזי עסקה אז בקהילת חב"ד בתל אביב, החל במסירת שיעורים וכלה בעזרה לכל משפחה בכל הדרוש לה.

במשך שנים רבות ניהלה בביתה משרד למשלוח חבילות, בדרכים נסתרות ובזהירות רבה ליהודים שמאחורי מסך הברזל, שחיו תחת השלטון הקומוניסטי. בעקבות הקשיים שהערימה ממשלת רוסיה על יציאה של נתינים מתחומי המדינה, כונו גבולותיה בשם 'מסך הברזל' המפריד בינה לבין העולם החופשי.

בט"ז בסיוון תשס"ה נפטרה בפתאומיות, כאשר הייתה אמורה להשתתף בחגיגת בר מצוה של נינה, הת' צבי אהרון שי' ברוד. באותה שעה שהה בנה הרב נתן באורגוואי בשל עבודתו, כששמע את ההודעה על פטירתה הפתאומית של אמו, בעת שהייתה בדרכה לבר-המצווה של נינה בכפר-חב"ד, התמוטט ונפטר במקום. סבתא דבורה הובאה למנוחות בטבריה.

משפחתה

אביה הרב אליעזר קרסיק, רב קהילת חב"ד בתל אביב, יושב ראש אגודת חסידי חב"ד ומייסד ומנהל ישיבת "תומכי תמימים" המרכזית בארץ הקודש. אמה מרת לאה קרסיק (בת הרב נתן גוראריה). אחותה מרת טעמא גוראריה, אשת הרב נתן גוראריה עורכת די אידישע היים ונשי חב"ד ניוזלטר. אחותה מרת רבקה חיטריק, אשת הרב צבי הירש חיטריק. בנה הרב מרדכי שמואל אשכנזי – רבו של כפר חב"ד. בנה הרב נתן אשכנזי – שו"ב ובעל תפילה, התגורר בכפר חב"ד. בנה הרב חיים אשכנזי – רב קהילת חב"ד בתל אביב ומשפיע ומשגיח בישיבת תומכי תמימים המרכזית בלוד. חתנה הרב יוסף יצחק וילשנסקי – ראש ישיבת חסידי חב"ד ליובאוויטש צפת וחבר אגודת חסידי חב"ד. חתנה הרב נחמן יוסף טברסקי – בן האדמו"ר מרחמסטרוויקא, חבר מערכת אוצר החסידים ור"מ באהלי תורה קראון הייטס.

הקשר שלה עם הרבי

זכתה לקרובים רבים מאדמו"ר הריי"צ ומהרבי, כמו הדרכה פרטנית מהרבי הריי"ץ בכל הפגישות והשידוכין עם בעלה. על פי הוראת הרבי יצאה עם משפחתה לשליחות לברזיל, ולאחר שעלו לארץ, שימשה כיו"ר נשי ובנות חב"ד בארץ ישראל מאז נוסד הארגון בשנת תשי"ב.

לאורך כל שנותיה זכתה לקרובים, תשובות מפורטות והוראות אישיות בכתב ובעל פה, ב"יחידויות" פרטיות, בענייני חינוך ילדיה, בריאות, פרנסה ועסקנות ציבורית.

הזוית האישית

הנכדות דבורי אשכנזי ודבורי ברוד מתעדות את סיפור חייה של הסבתא רבתא הרבנית דבורה אשכנזי

מילון

האדמו"ר הריי"צ
האדמו"ר הריי"צ (י"ב בתמוז תר"מ - י' בשבט תש"י) (בעגת חסידי חב"ד אדמו"ר הקודםובמקור באידיש דעֶר פריעֶרדיקעֶר רבי) הוא האדמו"ר השישי בשושלת אדמו"רי חב"ד, בנו של הרבי שלום דובער(האדמו"ר הרש"ב) ושטערנא שרה שניאורסון וחמיו של הרבי מליובאוויטש. מנוחתו כבוד באוהל בבית העלמין"מונטיפיורי" ברובע קווינס שבניו יורק.

ארגון נשי ובנות חב"ד
הינו ארגון שנוסד על ידי הרבי בשנת תשי"ב בארץ ישראל כמחלקה של אגודת חסידי חב"ד, ולאחר מכן בארצות הברית ובמדינות נוספות. מטרת הארגון היא לאגד את נשות חב"ד לפעילות בינן לבין עצמן, וכן להפצת יהדות לנשים מחוץ לחסידות חב"ד.

ציטוטים

”זכתה שהילדים, הנכדים והנינים ממשיכים בדרכה, בדרך התורה והחסידות ומקושרים לרבי “

הקשר הרב דורי