מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא גיבורה שלי

.סבתא גלינה מצחיקה מספרת על ילדותה
סבתא וסבתא בטיול
ילדותה המיוחדת, אהבתה הראשונה של סבתא גלינה

הילדות של פעם

סבתא גלינה סיפרה לי סיפור מעניין על ילדותה. כשהיא הייתה קטנה היא אהבה מאוד לשחק עם בובות. היא אף זוכרת את שמה של הבובה האהובה עלייה מילדותה, קראו  לבובה "נטשה".

סבתי מספרת שבתקופת ילדותה היו משחקים רבים שסבתא שלי המציאה עם חבריה כי לא היו למשפחות בתקופה הזו מספיק כסף בשביל לרכוש משחקי ילדים.

המוזיקה שאהבה לשמוע בילדותה הייתה מוזיקת הפסנתר שהושמעה בקונצרטים.

לבית הספר שבו למדה קראו "מספר 54", זאת משום שלא היו שמות לבתי הספר. גם לכיתות קראו בשמות שונים לעומת השמות שאנו רגילים אליהם היום. סבתא למדה מהשעה שמונה עד השעה אחת, בערך כמו שעות הלימודים של היום.

סבתי אהבה לטייל יחד עם משפחתה וחברותיה בפארק שהיה ליד ביתה. היא מספרת שזה היה המקום האהוב עליה ביותר, ועד היום היא זוכרת בדיוק איך נראה המקום.

חגיגות יום ההולדת לא היו שונות מהחגיגות של היום. את ימי ההולדת היו חוגגים בקניית עוגה פשוטה ומזמינים מעט אנשים, וביחד כולם שרים שירי יום הולדת.

תמונה 1

אהבתה של סבתא גלינה

סבתא גלינה סיפרה לי  את סיפור אהבתה.

זאת הייתה אהבה מיוחדת, אהבה של מבטים. תקופה ארוכה הם התראו בכל מיני מקומות, אבל לא העזו לדבר זה עם זו.

בשנת 1970 חברתה של סבתא הזמינה אותה למועדון ריקודים שבעיר אורינבורג. במועדון היו הרבה אנשים וזוגות רקדו ונהנו. הייתה מוזיקה נעימה ואווירה רומנטית.

סבא שמח מאוד לראות את סבתא וישר הזמין אותה לרקוד. סבתא לא התלהבה מבן זוגה לריקוד ומצאה תירוץ יפה להיפטר ממנו לאחר הריקוד, וכך לומר לו בנימוס שהיא לא מעוניינת להמשיך את ההיכרות.

סבתא יצאה החוצה וסבא רדף אחריה. היא אמרה שכואב לה הראש, ושהמוזיקה חזקה מדי, ושמתאים לה מאוד לחזור הביתה. היא לא חשבה שסבא יציע לה מיד ללוות אותה הביתה. לא הייתה לה ברירה וסבתא הסכימה. למחרת סבא חיכה לה ליד הבית והזמין אותה לדייט.

אז התחילה תקופה ארוכה של שעות משותפות שלהם יחד. היו להם הרבה נושאים משותפים לשוחח עליהם. יחד טיולו במרכז העיר, צפו בסרטים בקולנוע, בילו עם חברים משותפים שלהם בפארקים, רקדו ונהנו במסיבות ועוד. סבתא מספרת שהיה לה כיף לבלות עם סבא. היא גילתה בו איש קסום, מיוחד מצחיק ונחמד. לאחר חמישה חודשים היא כבר לא תארה את חיה בלעדיו.

ההורים של סבתא דאגו שבתם בת 19, ועדיין לא נשואה ולכן דאגו לה מאוד. לאחר זמן מועט סבא וסבתא החליטו שהגיע הזמן להכיר את המשפחות.

המשפחה של סבתא הכירה את סבא הם ושמחו מאוד כי חשבו שסבתא תתחתן סוף סוף. לאחר חמישה חודשים בערך סבא הציע לסבתא נישואים, סבתא התרגשה מאוד וכמובן הסכימה. סבתא הייתה רק בת 19 וסבא לעומת זאת היה בן 24. כיום יש לשניהם 4 ילדים ו-10 נכדים.

תמונה 2

תרופות סבתא

סבתא גלינה סיפרה לי שישנה תרופה שעוזרת לכאבי גרון. את התרופה מכינים מהמרכיבים הבאים: שמן זית, דבש ולימון.

שמן הזית -עוזר בכך שכאשר שמים אותו בתרופה קל יותר לבלוע רוק.

דבש- עוזר בהרחקת חיידקים.

לימון – עוזר בכך  שיש בו ויטמין c, וכך מבריאים מהר יותר.

את התרופה מכינים לפי השלבים הבאים (אופן ההכנה):

1.לוקחים בערך שלוש כפות של שמן זית ושמים בכוס.

2. לוקחים בערך שלוש כפות של דבש ושמים בכוס.

3. וסוחטים לימון אחד ושמים בכוס יחד עם כל המרכיבים.

סבתא מציינת שהכמות הזו מספיקה ל-3 ימים, ורצוי לקחת את התרופה שלוש פעמים ביום. לאחר ששותים את התרופה מומלץ לשתות חלב חם או תה.

מהיכן התרופה?

סבתי מספרת שאת התרופה הזו סבתי למדה מסבתא שלה. כאשר סבתא שלי הייתה קטנה, סבתא שלה לימדה אותה איך להכין את התרופה.

סבתא שלי השתמשה בתרופה הזאת כאשר הילדים שלה שהם היו קטנים. כאשר הם גדלו היא לימדה אותם כיצד להכין את התרופה.

ניתן לראות כי במתכון ישנם שלושה מרכיבים, וסבתא מציינת שבעבר שניים מתוכם היה קשה מאוד להשיג, שמן זית ולימון. וזאת מכיוון שסבתא גדלה ברוסיה, מקום שבו לא היו את המוצרים האלה בשפע.

במידה ואחד מבני העיר היה טס לעיר אחרת, אז הרבה אנשים היו מבקשים ממנו להביא עמו לימון או שמן זית – לשם הכנת התרופות, למאכל ועוד…

תמונה 3

הזוית האישית

סבתא גלינה ונכדתה נויה, נהנו מן המפגשים המשותפים בתכנית ותיעדו ביחד את סיפורה של סבתא

מילון

סוכנות
הסוכנות היהודית – ארגון יהודי כלל עולמי שמרכזו בישראל

ציטוטים

”תהיי נאמנה לעצמך ,את מקסימה כמו שאת!“

הקשר הרב דורי