מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא בשנות השישים

אני וסבתא בביקור אצל דוד אפי במינסוטה
סבא וסבתא בטקס קבלת תואר באוניברסיטה.
סבתא יונה לומדת כסטודנטית באמריקה

סבתא יונה, נולדה בישראל בשנת 1941. בזמן שסבתא הייתה בצבא, ההורים והאחים שלה גרו בארצות הברית. אחרי שהיא סיימה את הצבא, היא החליטה שהיא לא רוצה לטוס להורים שלה באמריקה אז היא גרה אצל חברה שלה מהצבא, בקיבוץ גן שמואל. היא הייתה שם שנה, חלבה פרות, עד שהיה לה רצון ללמוד ולכן טסה לארצות הברית, בסוף שנת 1962.

היא טסה אל ההורים שלה בניו ג׳רזי, ושם התחילה ללמוד באוניברסיטת ראטגרס. כדי להירשם לאוניברסיטה, הייתה צריכה לעבור מבחנים שנקראו S.A.T שהם מבחנים פסיכומטריים כמו בישראל. השאלות במבחנים היו בעיקר על אנגלית ומתמטיקה וסבתא הייתה פחות טובה באנגלית אבל במתמטיקה היא קיבלה ציון טוב אז היא התקבלה לאוניברסיטה. אבל כאשר היא הגיעה לאוניברסיטה, היה מאוחר מדי להירשם ללימודים הרגילים אז היא הצטרפה ללימודי ערב, כדי לא להפסיד את השנה הראשונה. בזכות כך שלמדה בערב, היא הייתה פנויה בבוקר וניצלה את הזמן הזה כדי לעבוד כמורה בבית ספר יהודי בשביל להרוויח כסף ולממן את הלימודים.

בשנה השנייה, למדה כרגיל ולא בלימודי ערב ולכן הפסיקה ללמד בבית הספר בבוקר, אבל כשהיה לה זמן פנוי בלימודים שהיו יום שלם, היא כן עבדה בספרייה, ועזרה לקטלג ספרים בעברית. היא המשיכה להרוויח קצת כסף וגם היה לה מעניין. בלימודים לתואר ראשון צריך לקחת קורסים בארבעה תחומים: מדעי הטבע, מדעי החברה, אומנויות ומדעי הרוח. היה צריך לבחור נושא אחד עיקרי שבו אתה לוקח יותר קורסים.

הנושא העיקרי היה מתמטיקה. בתחום מדעי הטבע היא למדה ביולוגיה, במדעי החברה היא למדה פסיכולוגיה וסוציולוגיה, באומנויות היא למדה מוזיקה ובמדעי הרוח פילוסופיה. רוב הסטודנטים גרו במעונות (מגורים לסטודנטים) אבל סבתא גרה בבית עם ההורים בשנתיים הראשונות. אחרי שהכירה את סבא זהיר, הם גרו בשיכון סטודנטים. אבל מפני שהיא לא גרה במעונות עם הסטודנטים, היא לא ממש הכירה אותם. למרות זאת הייתה לה חברה טובה בשם ג׳יל והם חברות עד היום.

בשנת 1966 היה טקס סיום באוניברסיטה שבו סבתא סיימה את התואר הראשון וסבא סיים את הדוקטורט.

אני אישית למדתי בכיתה א׳ בארצות הברית אבל זה בטח לא היה מעניין כמו הלימודים של סבתא באוניברסיטה.

הזוית האישית

היה לי מאוד כיף לשמוע ולראות את סבתא דרך הזום ומקווה שנתראה כשהקורונה תיגמר.

מילון

מבחני S.A.T
מבחנים פסיכומטריים בארה"ב, כמו בישראל.

מעונות סטודנטים
מגורים לסטודנטים בקרבת האוניברסיטה, בה הם לומדים

ציטוטים

”בשנת 1966 היה טקס סיום באוניברסיטה שבו סבתא סיימה את התואר הראשון וסבא סיים את הדוקטורט“

הקשר הרב דורי