מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא במשרה מלאה

סבתא סוזן וסבא אהרון ביום החתונה
סבתא סוזן וליהי הנכדה
סוזן איבגי מספרת על חייה

נולדתי בשנת 1950, במרוקו, לאבא נסים ולאמא פרחיה. להם נולדו להם חמישה ילדים. אמי הייתה עקרת בית ואבי עבד במפעל. המשפחה עלתה לארץ בשנת 1962 כשהייתי בת עשר.

תמונה 1
סבתא בנערותה עם אביה ניסים
תמונה 2
סבתא סוזן בילדותה עם אמה פרחה

ילדות בארץ – אני זוכרת משחקי ילדות ששיחקנו בהם כגון חבל, קלאס, מחבואים ואפילו משחק באבנים שהיו עשויות מעצמות רגליים של כבש. כל ערב אחרי הלימודים או בשבת אחרי הצהריים היינו יוצאות, אני וחברותיי, לשחק בחצר. גרנו בבניין קומות, בדירה בת שני חדרים ומטבח. כל משפחה השכירה חדר, וכך יצא שבדירה גרו שתי משפחות שלפעמים היו עושות שבתות ביחד. לפעמים בשבת היינו הולכים לדודים ושם גם שיחקנו במשחקים. זכור לי שבפסח, אמי ז"ל, הייתה קונה לי כלים קטנים כדי  לבשל "בכאילו" יחד עם ילדי השכונה.

ההכרות עם סבא – סבא (שלכם) אהרון היה השכן שלי, כשהיינו צעירים מאוד, לאחר תקופה של שבע שנים הוא הציע לי נישואים, התארסנו ולאחר שנתיים התחתנו. החינה התקיימה בבית, והחתן קנה לי תכשיטי זהב – טבעת, צמיד, שרשרת, שעון ותמרוקים. החתונה התקיימה באולם במעמד של 300 איש, ובמהלך שבוע קיימנו מצוות "שבע ברכות", כל יום בבית אחר וכל יום הייתה לנו התרגשות אחרת.

נולדו לי ארבע בנות שהביאו לי 17 נכדים ושני נינים. היום אני מתפקדת כסבתא במשרה מלאה.

גלגולו של חפץ –  התגלגל ונזדמן אלי מגש העשוי מנחושת עטור ציורים יפים, שהועבר מסבתא שלי והוא עובר כבר דור רביעי במשפחה. במגש השתמשו לצורך הגשת תה או כל דבר אחר. בחרתי להביא אותו כי זוהי המזכרת היחידה מבית אמי שנמצאת ברשותי.

תמונה 3
סבתא סוזן עם מגש הנחושת שעבר 4 דורות

הזוית האישית

ליהי – מאוד נהניתי להשתתף בתכנית עם סבתא למדתי ממנה המון דברים וגיליתי שגם להם היו משחקים מגוונים וחיים מעניינים !

סבתא סוזן – נהניתי מאד בתוכנית. הסיפורים, החפצים, והזכרונות החזירו אותי לתקופה יפה. גם הפגישה עם הנכדה שלי, ליהי, הייתה שווה את הכל.

מילון

חינה
חִינָה (או חֶנָה) היא טקס הנהוג בקרב עמים שונים במזרח התיכון, בצפון אפריקה, ובהודו לפני החתונה, כטקס מעבר לחיי זוגיות. הטקס אומץ גם על ידי חלק מיהודי עדות המזרח. בטקס מורחים חומר אדום-כתום, המופק מעלי הכופר הלבן (Lawsonia inermis) בצורה עגולה על כפות ידי החתן והכלה כרמז לצורתו של מטבע, כברכת שפע וכסימן למזל טוב.

ציטוטים

”"סבתא במשרה מלאה".“

הקשר הרב דורי