מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא באומץ רב!

סבתא לאה כהן
סבא נפתלי מיבש אדמות רעננה
הרובע הנצור והאומץ של סבתא לאה

סבתא לאה ע"ה הייתה אישה אמיצה מאוד. התקופה הינה טרום מלחמת העצמאות ברובע היהודי. לסבתא לאה וסבא נפתלי יש שבעה ילדים. הבכורה בת 22, יהודית, נלחמה עם חיילי ההגנה בירושלים בגבול עם הבן הקטן, אבי ישעיהו, בן שנה, בחיק אימו.

 
ארגון ההגנה "ארגון ההגנה היה הארגון הצבאי הגדול והמרכזי של היישוב היהודי והתנועה הציונית בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי, בין 1920 ל-1948, והיווה למעשה את התשתית להקמת צבא ההגנה לישראל עם הקמת המדינה. הארגון הוקם ב-1920 ופעל עד להקמת המדינה ובשלהי מאי 1948 הפך הארגון לצה"ל…..
הפורענות ב-2 בנובמבר 1921 (יום השנה להצהרת בלפור), והצליחה להניס את התקפת ההמון הערבי בירושלים באותו היום. הצלחת הפעולה הניעה את "ההגנה" לתכנן את פעולותיה הביטחוניות. היא התכוננה לקראת מועדי פורענות צפויים והחלה לאסוף ידיעות על כוונות תקיפה של הערבים".
 
תמונה 1
 
הרובע היהודי היה נצור, והתושבים שרדו באומץ רב מול החיילים הירדנים והאנגלים שהיו שם. סבתא לאה שיתפה פעולה עם המחתרת והחיילים המקומיים והחביאה עבורם נשק בבית. כמובן שהדבר כרוך היה בסכנת נפשות ממש. ערב אחד, נערך חיפוש בבתים. בבית הוחבא נשק שהיה שייך למחתרת. 

למרות הפחד והמתח באוויר, סבתא לאה, גילתה תושייה רבה, החביאה את הנשק בעגלת התינוק כאשר מעליו שכב אבא. כאשר נכנסו לביתם החיילים לחיפוש, דאגה סבתא בחכמתה שהתינוק בעגלה יבכה בקול גדול ואז פנתה לחיילים בעוז ואמרה: "איך אתם לא מתביישים להיכנס כך לבית ולהעיר לי את התינוק שישן?!"
 
כך ועוד הוסיפה עד שגרמה לחיילים שבאו לצאת מביתה בבושה… כך הצילה את משפחתה, ועוד גרמה לחיילים להתבייש במעשיהם.

מילון

אישתנם
ה' ישמור

ההגנה
ארגון ההגנה היה הארגון הצבאי הגדול והמרכזי של היישוב היהודי והתנועה הציונית בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי, בין 1920 ל-1948, והיווה למעשה את התשתית להקמת צבא ההגנה לישראל עם הקמת המדינה. הארגון הוקם ב-1920 ופעל עד להקמת המדינה ובשלהי מאי 1948 הפך הארגון לצה"ל.

ציטוטים

”אוזוספ אוקינקו סמקק או קינקו סמקק“

הקשר הרב דורי