מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא איריס בתנועת הצופים

אני וסבתא איריס
סבתא איריס ביום בת המצווה שלה
ההווי החברתי בתנועת הנוער

סבתא איריס שביל נולדה בשנת 1946, בעיר תל אביב. שנתיים לפי קום המדינה.
 
כשסבתא היתה קטנה היא היתה חברה בתנועת הנוער הצופים עד כיתה י"ב. זכורים לה המסעות, במיוחד המסע במעלה הר תבור.
 
העשרה: 

הַר תָּבוֹר הוא פסגה בולטת הממוקמת מדרום לרכס הרי נצרת ומצפון לעמק יזרעאל, והוא אחד ההרים הגבוהים בגליל התחתון. פסגתו נמצאת בגובה 562 מטר מעל פני הים‏[1] והוא מתנשא לגובה של כ-400 מטרים מעל סביבתו. הפסגה בולטת ונראית גם לצופים בה ממקומות מרוחקים ברחבי הגליל והגולן. במבט מכפר תבור, ממזרח למערב, הפסגה נראית מחודדת מאד. במבט מדרום לצפון, מכיוון עפולה, הפסגה נראית מעוגלת ומתונה.
להר תבור יש היסטוריה עשירה וחשיבות במסורת היהודית, הנוצרית והמוסלמית. שמו נזכר במקרא בגבול נחלותיהם של שלושה משבטי ישראל. על הר תבור התכנס צבאו של ברק בן אבינועם למלחמה על סיסרא, שר צבאו של יבין מלך חצור. מאוחר יותר, בתקופת בית שני הייתה סביבת הר תבור מוקד לקרבות בין הרומאים ליהודים. אגדת חז"ל הזכירה את התבור בין ההרים שבקשו שעליהם תינתן התורה, אך הר סיני זכה בכך, כי רק בו לא נהגה עבודה זרה‏ ולעתיד לבוא, יצורפו ארבעה הרים ובהם התבור, הר המוריה יועמד על ראשיהם ועליו יבנה בית המקדש השלישי. לפי המסורת הנוצרית, ההר הוא האתר בו ארעה ההשתנות. הַר תָּבוֹר הוא פסגה בולטת הממוקמת מדרום לרכס הרי נצרת ומצפון לעמק יזרעאל
 
תמונה 1
 הר תבור, ויקיפדיה 
במסע הזה הם גם היו במצדה.
 
תמונה 2
                                                                  מצדה, ויקיפדיה
העשרה:

מצדה הוא מבצר עתיק על פסגתו של צוק מבודד, בשוליו המזרחיים של מדבר יהודה, המתנשא לגובה של 63 מטרים מעל פני הים, וכ-450 מטרים מעל ים המלח שלמרגלותיו.
הצוק נבחר על ידי המלך הורדוס לשמש כמקום מפלט ומצודה מלכותית ועל פסגתו השטוחה נבנו ארמונות מפוארים, מבני ציבור ותענוגות. ביצורים הקיפו את המצוק ומערכות לאיסוף ואגירת מים הבטיחו אספקה שוטפת לכל אורך השנה. האירועים ההיסטוריים הדרמטיים שאירעו במצדה בתקופת המרד הגדול מתוארים בפירוט רב בספרו של יוסף בן מתתיהו – "מלחמת היהודים". על פי יוסף בן מתתיהו, כבר לפני חורבן בית שני, תפסו מורדים יהודים מכת הסיקריקים את מצדה וממנה יצאו לגיחות שוד אל יישובים באזור ים המלח. על מצדה עלה וצר, בשמונה מחנות מצור, הלגיון העשירי הרומאי ולאחר קרבות נואשים על חומות המבצר ומשאפסה תקוות המורדים להסיר את המצור הם בחרו להתאבד ולא לסיים את חייהם כעבדים.

  

סבתא אהבה לטייל בארץ ואת ההווי החברתי בתנועת הנוער. עוד מהזכרונות שלה מספרת איך הם היו משגעים את המדריכים ומורחים עליהם משחת שיניים. עוד סיפור שזכור לסבתא הוא שיום אחד היא והחברים עשו דבר שלא מקובל לעשות אותו בצופים וקבוצה של מדריכים תפסו אותם ועשו להם כביכול "משפט".
 
תשע"ה

מילון

גורנישט
ביידיש פירושה הוא כלום

ציטוטים

”אה גרוייסע מציאע - ביידיש זה אומר "איזו מציאה" “

הקשר הרב דורי