מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא אביגיל מספרת על מלחמת ששת הימים

סבתא בטיילת בתל-אביב עם אחותה הגדולה.
סבתא בילדותה
סבתא מספרת על מלחמת ששת הימים

שמי יאיר חבקוק, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרת זו ראיינתי את סבתא שלי אביגיל. בחרתי להביא את סיפור חוויתה ממלחמת ששת הימים כנערה בת 15.

סבתא אביגיל נולדה בשנת 1952 לבית משפחת גב. היא נולדה וגדלה בירושלים בשכונה דתית מאוד ליד ככר השבת.

סבתא בילדותה עם השמלה שהאחות הגדולה שלה תפרה לה

תמונה 1

כשפרצה מלחמת ששת הימים בתאריך 5 ביוני 1967, סבתא הייתה אז בת 15. כשהודיעו על פרוץ המלחמה, סבתא הייתה באותה השעה בבית הספר. הנהלת בית הספר החליטה לשחרר הביתה את התלמידות שגרות קרוב ולאפשר להן לחזור לביתן ברגל.

סבתא אביגיל צעדה יחד עם חברתה הביתה, בדרך רעמו התותחים והיה הרבה מתח באוויר. איש הג"א (הגנה אזרחית), אמר להן "ללכת בקיר! לכו צמוד לקיר", כדי שהקיר יגן עליהן כחומה מפני הפגזים. הן הגיעו בשלום למקלט של הישיבה החרדית ששכנה מול ביתה של סבתא אביגיל.

במשך שישה ימים כל תושבי השכונה התגוררו במקלט. בתום שישה ימים, לפתע נשמע קול שרשראות הטנקים והזחלמי"ם של צה"ל מכיוון כיכר השבת בדרכם חזרה מהעיר העתיקה. כל תושבי השכונה יצאו מהמקלט לקבל את פניהם ולהריע להם. חסידים מכל החצרות זרקו אל החיילים מתנות והחיילים חילקו סוכריות ממנות הקרב שלהם. הייתה שמחה גדולה והתרגשות רבה.

סבתא קוראת לאירוע הזה "מצעד הניצחון הספונטני".

הזוית האישית

בתוכנית הזאת אני זכיתי להכיר יותר טוב את סבתא שלי, שהיא בן אדם מאוד נבון וחברותי. למדתי על ילדותה ועל איך שהיא גדלה ולמדה שהייתה בגילי ואני חושב שכל תלמיד צריך לעשות את התוכנית זאת.

מילון

מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר - ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, לבנון, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”לי אישית אין ציטוט מסבתא שעזר לי אבל אני יודע שהיא בן אדם מאוד נבון וחברותי.“

הקשר הרב דורי