מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תינוקות מהונגריה עולים לארץ ישראל

סבי ואני בביתי הקודם ברלוביץ 4
סבי בזמנו שירות בחיל הים
העליה לארץ ותקומת המדינה

שמי טוהר יוסף גרמון, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבי חנוך שמיר. סבי חנוך נולד בהונגריה בשנת 1946. הוא עלה לארץ עם הוריו בשנת 1948, כשהיה בן שנתיים. את סיפורי ילדותו המוקדמת סבי זוכר ממה שהוא שמע מהוריו שהם סבא רבא וסבתא רבתא שלי.

סבא חנוך מספר:

"אבי ואימי שהיו ניצולי שואה שרדו את השואה בהונגריה עם אחותי הגדולה רבקה. לאחר שחרור הונגריה, ארץ הולדת אבי, נחסמו הגבולות והיהודים לא יכלו לעלות לארץ. אני נולדתי בגמר המלחמה בשנת 1946 יחד עם אח תאום בשם יואל. כשהייתי בערך בגיל 3 הורי הבריחו את המשפחה שלנו מהונגריה דרך גבולות מסוכנים. בעת הבריחה מהונגריה, בגבולות נתפסנו מספר פעמים וכמעט נהרגנו. אבא שלי נשא את אחי על הגב ודוד שלי נשא אותי על גבו ומאוד פחדנו. בדרך הורי השתיקו אותנו כדי שלא יתפסו אותנו, בעיקר בעת המעבר בגבולות. ממעבר הגבול לאיטליה נסענו ברכבת ומשם העלו אותנו על אנייה ומשם הפלגנו לארץ ישראל.

כשעלינו לארץ, התיישבנו בעיר עכו שהייתה ברובה עם תושבים ערבים וחלק גדול מהם ברחו מהעיר בעת מלחמת השחרור קיבלנו בית נטוש של ערבים על שפת הים בעיר עכו במקום הכי יפה בעולם.

דייגים בעכו (1949) ויקיפדיה

תמונה 1

ילדותי עברה בעיר עכו הייתה ילדות קשה מאוד. חיינו במחסור אבל תמיד היינו מאושרים.

את בגרותי עברתי בצבא בשרות בחיל הים בכלי שיט מלחמתיים שונים ספינות וצוללות.

שרות הצבאי בחיל הים

תמונה 2

 

בהמשך לאחר השרות הצבאי פרקי סיפור נוספים על נישואים לסבתא מוריה ועל הקמת משפחה ילדים ונכדים.

הזוית האישית

סבא חנוך שמיר:  טוהר שאיתו אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי הינו נכדי השלישי, בן ליסמין בתי ואודי חתני.

באהבה סבא חנוך

מילון

עכו לאחר קום המדינה
עם תום מלחמת השחרור לא היו בעכו תושבים יהודים ונותרו בה רק כשליש מתושביה הערבים, יתרתם נמלטו ללבנון או שעברו לכפרי הגליל והוכרזו כנפקדים נוכחים. כמקובל באותה תקופה הוקצו בתי הפליטים לחיילים משוחררים ולעולים חדשים והוקמה בה מעברה גדולה בדרום העיר לרגלי תל עכו ("הר נפוליאון") - מעברת "גבעת נפוליאון". על תושבי העיר הערבים הוטל ממשל צבאי. במהלך שנות ה-50 וה-60 נבנו סביב עכו העתיקה שיכונים שנועדו לאכלס עולים חדשים ואת מפוני המעברה. ויקיפדיה

ציטוטים

”כשהייתי בערך בגיל 3 הורי הבריחו את המשפחה שלנו מהונגריה דרך גבולות מסוכנים.“

הקשר הרב דורי