מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבי משה אביטל ז"ל

נועם אביטל מתעדת הסיפור
סבי משה אביטל ז"ל
סיפור חייו של סבי

סבי מצד אבא, משה אביטל ז"ל, נולד בתאריך 15 למאי 1934 בקזבלנקה (העיר הלבנה) במרוקו, ונפטר בתאריך 19.10.2002

משה על שם הדמות המקראית משה וגם על שם סבו. שם המשפחה של משה היה אביטן, סבי שינה את שם משפחתו בהיותו בן 30, לאביטל.

סבי היה הבכור במשפחתו שמנתה 8 ילדים, 3 מהם הו בנים ו5 מהם היו בנות. אחותו הצעירה ששמה חנה ז"ל, נהרגה בתאונת דרכים במילוי תפקידה כשוטרת. אחיו הצעיר שמוליק, שירת כמפקד גדוד בשריון ולימים כיהן כשר בממשלתו הראשונה של  אריאל שרון, ראש הממשלה בראשית שנות ה-2000. שאר אחיו ואחיותיו עוסקים במקצועות חופשיים.

סבי גר במרוקו בשכונות יהודיות ותיאר יחסים טובים עם השכנים הערבים., וילדות מאושרת שבה יחסים קרובים עם המשפחה המורחבת.

בהיותו בן 20, בשנת 1954, עלה סבי ארצה באונייה והשתכן עם בני משפחתו  במעברה.  במעברה היו תנאי מחייה קשים עם דלות בחומר אבל הסתפקו במועט. לא כל בני משפחתו עלו ארצה יחדיו,  רק לאחר מספר שנים הם התאחדו iהשתכנו במושב תדהר, במערב הנגב.  במושב הם ניהלו משק חקלאי וגידלו עופות. אביו של סבי נפטר מספר שנים לאחר עלייתם ארצה, בהיותו בן 50.

סבי גר בבית קרקע צנוע שסיפק אותם. בביתם  היו שניים או שלושה אחים בחדר.

סבי שמר עד יום מותו את התפילין שקיבל מאביו, שנשמרו עד היום ועברו בירושה לבנו, אבי, דקל. בילדותו אהב סבי לקרוא את התורה והנחיל זאת לילדיו. אהב לטייל בסביבתו ולשחק עם חבריו, ולשמוע את שירי החג ואת הפיוטים בזמן שהלך לבית הכנסת.

סבי למד בבית ספר יהודי וכשעלה לארץ המשיך את לימודיו בבית ספר באזור מושב תדהר והיה תלמיד נעים הליכות שקדן וחכם. כשגדל  למד לתואר במדעי המדינה והיה הגזבר הממונה על התקציבים של מספר מושבים באזור הנגב במשך שנים רבות. לאחר כמה שנים סבי פתח חנות יחד עם אשתו, למכירת נעליים ומוצרי עור בבאר שבע.  שם החנות היה בקתת העור שם עבד עד יום מותו.

משפחתו של סבי הייתה מסורתית, הם דאגו לחגוג חגים יהודיים ביחד ונהגו מנהגים יהודיים, כפי שחגגו גם בעבר. החג החביב על סבי היה חג הפסח, הוא היה מנהל את הסדר ומקריא את רוב הברכות.

סבי שירת בצבא, בשריון  ונלחם בכמה ממלחמות ישראל: ששת הימים, מלחמת ההתשה, ומלחמת יום הכיפורים. במלחמת  יום הכיפורים סבי לחם בחזית סיני, ושם איבד חלק מחבריו והיה רחוק ממשפחתו. המלחמה הזו הייתה בשבילו חוויה עצובה מאוד.

סבי טס פעם אחת לחו"ל,  כמה שנים לפני מותו הוא טס לפריז שבצרפת הוא טס עם סבתי ודודתי, אשתו והבת שלו.

לסבי 4 ילדים ששמם, ארז גלית דקל ומיכה. מיכה הוא הבכור הוא נולד בשנת 1966 סבי היה בלידתו בגיל 32. גלית, נולדה אחריו בשנת 1968. ארז נולד לאחר מכן בשנת 1970. והבן הכי קטן הוא דקל, אבי, שנולד בשנת 1976.

לסבי 12 נכדים, לפני שנפטר הוא היה מאוד מעורב  בחייהם. בתדירות גבוהה היה לוקח אותם לבילוים, בא איתם לימי הולדת  ומסיע אותם …  הנכדים היו מבקרים אותו בתדירות גבוהה ונפגשים איתו.

אני לא הכרתי את סבי, הוא נפטר לפני שנולדתי אבל לפי הסיפורים שאני שומעת עליו הייתי שמחה להכיר אותו ולהיפגש איתו. לפי הסיפורים ששמעתי עליו  הוא היה מצחיק ומפנק הוא היה עוזר כשצריך. חכם מאוד,  גיבור אמיץ, וסבא מושלם.

הזוית האישית

נועם: בעקבות העבודה הזו למדתי על סבי יותר ונחשפתי להיסטוריה המרתקת שלו.

מילון

גזבר
מנהל הכספים שממונה על ההכנסות וההוצאות

ציטוטים

”חשוב להסתפק במועט ולהנות ממה שיש “

הקשר הרב דורי