מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבי גבריאל שמיר והטנק הישראלי

אני וסבא גבריאל
סבא הצעיר
התרומה הייחודית של סבי לטנק שרמן עם המנוע החדש

סבי נולד בשנת 1939.הוא התגייס לצבא ונשלח לקורס למכונאי טנקים. את הקורס סיים בהצטיינות ונשאר להדריך בקורס מכונאי טנק שרמן. כך התחילה הקריירה הצבאית שלו שנמשכה 26 שנה. בהמשך היה מפקד הקורס. סבי לקח חלק בהסבת טנקי השרמן עם המנוע החדש. הסבה זו הייתה בזמנו חידוש מהפכני וכל גדולי האומה באו לראות איך הם מממשים אותה.

סבי מציג לפני הרמטכ"ל יצחק רבין  וסגל הפיקוד את מערך ההדרכה עם מנוע "קמינס".

סבא מציג את הטנק

תמונה 1

לסבי ישנה תרומה משמעותית במסגרת שירותו הצבאי בכך שסייע להעלאת יהודי אתיופיה וזהו סיפורו במילים שלו:

"בשנת 1977 ביוזמת ממשלת ישראל, לקחתי חלק בהגשת סיוע טכני לאתיופיה ובהעלאת הקבוצה הראשונה של יהודי אתיופיה לישראל

האינטרסים של אתיופיה

השליט החדש של אתיופיה, מנגיסטו, החליט בתקופה זו לנתק את הקשרים עם ארצות המערב, שכלל גם את הסיוע הביטחוני שקיבלו מהם ולמסד קשרים עם ברית המועצות. נוצר מצב ביניים שלא הייתה לאתיופים אפשרות לתחזק בעצמם את הציוד הצבאי המערבי שהיה ברשותם וכן היה מחסור בחלקי חילוף. הם היו מסובכים במלחמה עם סומליה וביקשו לקבל בדחיפות עזרה טכנית וחלקי חילוף מישראל. התנאי שלהם היה שמירה על חשאיות הסיוע הביטחוני מישראל.

האינטרסים הישראליים

לישראל יש אינטרס להיות בקשרים טובים עם אתיופיה אשר שולטת על הכניסה הדרומית של ים סוף במיצר באב אל מנדב. לכן ישראל הגישה סיוע צבאי למדינה זו עוד בתקופת שלטונו של הקיסר היילה סלאסי.

איחוד משפחות: האינטרס הישראלי הוא להעלות את יהדות אתיופיה לישראל. עד שנת 1977 הייתה עליית יהודים בודדים מאתיופיה ללא מעורבות של מדינת ישראל והם לחצו לקיים איחוד משפחות ולהעלות ארצה את משפחותיהם שנשארו שם. בשנת 1977 נוצרה ההזדמנות לאפשר את איחוד המשפחות עקב סיוע צבאי חשאי שמדינת ישראל הגישה למשטר החדש שקם באתיופיה בראשות היילה מרים מנגיסטו. לאחר מלחמת יום הכיפורים, אתיופיה ניתקה את הקשרים עם ישראל, אך ישראל המשיכה במתן עזרה צבאית בחשאיות. עקב המצב, נוצר מפגש של אינטרסים בין ישראל לאתיופיה.

הסיוע הצבאי של ישראל לאתיופיה

פניית האתיופים לישראל לסיוע צבאי נענתה בחיוב. בשלב הראשון סוכם על תמיכה באחזקת הציוד המערבי ועל משלוח חלקי חילוף לעזרה ראשונה לפי רשימות שהוכנו על ידי האתיופים.

התנאי הישראלי

סוכם בין השאר כי תמורת קבלת הסיוע הצבאי האתיופים יאפשרו עליית יהודים מארצם לישראל לאיחוד משפחות. זו הייתה הפעם הראשונה שממשלת ישראל יזמה ופעלה לביצוע עליית יהודים מאתיופיה.

המשלחת הישראלית למתן סיוע צבאי לאתיופיה

אני הייתי סא"ל ראש ענף חלפי טנקים, נשלחתי ביחד עם סא"ל קובי ממרכז שיקום טנקים, בשליחות חשאית לאתיופיה. טסנו לאדיס אבבה במטוס בואינג צבאי צבוע אזרחית, ללא סימונים, עמוס לעייפה בחלקי חילוף שנדרשו על ידם. המטרה הייתה לבחון מה חסר להם, איך הם מאורגנים לאחזקה, לאיזה חלקי חילוף הם נזקקים ובמה מדינת ישראל יכולה לעזור להם. נשארנו באתיופיה לדיונים ולסיורים בסדנאות וביחידות, למדנו את המצב והמלצנו על הפעילות הנדרשת. (המצב היה מסוכן שם וחווינו אף יריות ברחובות אדיס אבבה). אני וקובי נשארנו לבצע את הסקר כמה ימים באתיופיה. המטוס שהביא אותנו חזר מיד ארצה והביא איתו את קבוצת העולים הראשונה שיצאה מאתיופיה לאיחוד משפחות והם הגיעו בשלום לישראל.

זו הייתה פריצת הדרך הראשונה לעליית יהודי אתיופיה ביוזמת ישראל. בעקבות ראיון של שר הביטחון הישראלי משה דיין לעיתון שוויצרי בו סיפר על התמיכה הצבאית שישראל מגישה לאתיופיה, קשר זה נותק בעודו באיבו ולא כל המועמדים לאיחוד משפחות זכו להשתתף בעלייה זו. אכן היה לי הכבוד לקחת חלק ביוזמה הראשונה של ממשלת ישראל להעלאת הקבוצה הראשונה של יהודי אתיופיה ארצה."

הזוית האישית

אורי: כל כך הרבה דברים למדתי על סבי שלא ידעתי ולא יכולתי לדעת לולא התכנית הזאת.

מילון

אתיופיה
הרפובליקה הדמוקרטית הפדרלית של אתיופיה היא מדינה בקרן אפריקה שבמזרח אפריקה. אתיופיה גובלת בצפון באריתריאה, בסודאן ובדרום סודאן במערב, בקניה בדרום, בסומליה במזרח ובג'יבוטי בצפון-מזרח. אתיופיה היום היא פדרציה של שישה מחוזות אתניים, שלושה מחוזות מולטי-אתניים ושתי ערים עצמאיות. המדינה מכונה בחוקתה "הפדרציה האתיופית השנייה" ומוגדרת כפדרציה דמוקרטית רב-לאומית שצורת שלטונה רפובליקה. (ויקיפדיה)

מנגיסטו היילה מריאם
(באמהרית: መንግስቱ ኃይለ ማርያም, נולד ב-21 במאי 1937) היה שליט אתיופיה לסירוגין בשנת 1974, מנהיגה הטוטליטרי של הממשלה הצבאית הזמנית של "אתיופיה הסוציאליסטית" בשנים 1977–1987 ונשיאה הראשון 1987–1991. מנגיסטו נחשב לאחראי העיקרי למותם של מיליונים בטרור האדום וברעב בתקופת מלחמת האזרחים האתיופית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”המטוס שהביא אותנו חזר מיד ארצה והביא איתו את קבוצת העולים הראשונה שיצאה מאתיופיה לאיחוד משפחות והם הגיעו בשלום לישראל“

הקשר הרב דורי