מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא שמעון צבר ישראלי

סבא שמעון והנכדות יעל ונטלי
סבא שמעון בילדותו ברחובות, צבר ישראלי
סבא שמעון מספר על תקופת הצנע

סבא שמעון נולד בשנת 1949 בישראל בעיר רחובות. (מי שנולד בישראל מכנים אותו כצבר).

המילה צבר משמו העברי של הקקטוס האמריקאי הנפוץ בישראל – צבר מצוי. ההשוואה לצמח המדברי הקוצני, שפריו המתוק והרך מחופה קוצים, מרמזת שהישראלי הצבר מחוספס ו"קוצני" כלפי חוץ אך רך ומתוק מבפנים. בנוסף, השוואה זו משמשת כמטאפורה לקליטתו של צמח הצבר במרחב הישראלי, אשר עלתה כה יפה, עד שהוא נעשה לאחד מסמלי המקום של ארץ ישראל.

הוא גדל ברחובות בשכונת אפריים, בבית מסורתי. בבית דיברו יידיש משום שלא ידעו טוב עברית. למשפחה היה משק  עם פרות, תרנגולות וברווזים. הם גידלו תירס, ירקות ועצי פרי. תקופה זו נקראת "תקופת הצנע" לכן הם גידלו בעצמם בעלי חיים ומזון כי היה קשה להשיג את זה.

סבא למד בבית הספר "תחכמני" ברחובות עד כיתה ח'. בית הספר היה רחוק כ- 3 ק"מ מהבית.

כשהגיע לגיל תיכון הוא מאוד רצה ללמוד בבית ספר חקלאי. הוא התחיל ללמוד בבית הספר "עיינות" ושם הוא בעיקר חלב פרות. אחרי שנה, בגיל 15,  החליט שהוא עוזב את התיכון ומתחיל לעבוד בליטוש יהלומים. הוא עבד עד שהתגייס לצבא.

בצבא התגייס לחיל השריון. היה בטירונות ב"חסה" ליד אשקלון ומשם עבר לג'וליס לקורס מכי"ם, לאחר מכן שלחו אותם לתעלת סואץ לשמירה על המוצבים ואז פרצה מלחמת ההתשה. הרבה חברים שלו נהרגו במלחמה והוא ביקש לעבור למקום אחר ולא להישאר שם. העבירו אותו ל"רפידים" בסיני, שאז היתה שייכת לישראל. שם היה אחראי להעביר מהטרמינל של שדה התעופה עיתונים ,מכתבים וסרטים למפקדת החטיבה. אחרי שהמפקד שלו השתחרר מהצבא הוא קיבל את התפקיד שרצה: אחראי על הטרמינל, אחראי על הטיסות לאנשי קבע לתל אביב ובאר שבע.

כשהשתחרר מהצבא הוא התחתן עם סבתא בלה, והם עברו להתגורר בפתח תקווה. שם נולדו גלית, אביחי (אבא שלנו), עומר ומיטל.

בשנת 1974, סבא וסבתא בלה נסעו למלון עדן בנהריה. סבתא בלה הייתה בהריון עם אבא. בדרך לשם, בצומת גולני , הם עברו תאונת דרכים קשה. סבא שמעון נפצע קשה והיה 11 יום מחוסר הכרה. הוא התאושש והשתקם ואח שלו שהיה איש דתי, הציע שיקראו לילד שנולד: אביחי ע"ש "עוד אבינו חי" על כך שסבא שמעון ניצל התאונה.

הוא המשיך לעבוד בליטוש יהלומים עד שנת 1982 ומאז הוא עבד ב"קניאל" חברה ישראלית לקופסאות פח, עד גיל הפנסיה.

הזוית האישית

התלמידים: נטלי וייסברג, יעל וייסברג, רותם עסיס השתתפו בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבא שמעון וייסברג, שמעו את סיפוריו, שיתפו אותו ברזי המחשוב ותעדו יחד את סיפורו.

מילון

תקופת הצנע
מדיניות הקיצוב הייתה מדיניות כלכלית שהנהיגה מדינת ישראל בין השנים 1949–1959, וזכתה לכינוי תקופת הצנע (ביטוי הבא לתאר תקופת צמצום במזון.

צבר
צבר היא מילת שהפכה לחלק מהשפה העברית התקנית, המשמשת לתיאור יהודי יליד ארץ ישראל. כמילת סלנג היא בוטאה במלעיל, אך כמילה תקנית היא מבוטאת במלרע. המילה נגזרה משמו העברי של הקקטוס האמריקאי הנפוץ בישראל - צבר מצוי. מסמלי המקום של ארץ ישראל.

ציטוטים

”סבא שמעון צבר ישראלי "הצבר מחוספס ו"קוצני" כלפי חוץ אך רך ומתוק מבפנים".“

הקשר הרב דורי