מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא שלמה והכדוררגל

סבא אמא ואני
טיול שורשים ברומניה
ילדותו של סבי ברומניה תחת האנטישמיות

סבי שלמה, נולד בשנת 1936 ברומניה. הוא היה יהודי שגדל ברומניה. בגיל 7 התגורר בעיר בשם "podu turkului" שהייתה מעורבת נוצרים ויהודים.
 
באותה תקופה הנאצים היו בשלטון והיתה אנטשמיות גדולה כלפי היהודים. הילדים אהבו מאוד לשחק כדורגל ובבית ספר בשיעורי ספורט היו מחולקים לקבוצות. היתה קבוצה של יהודים ושל נוצרים. סבי שלמה היה בקבוצה של היהודים שנחשבה לחלשה מאוד, אך סבי היה שחקן מצטיין ובזכותו היו נצחונות רבים.
 
באחד הימים ביקש שלמה מהמאמן לעבור לקבוצה של הנוצרים, כי האימונים היו יותר רציניים ואינטנסיבים, אך המאמן לא הסכים. המאמן מצא כל מיני תרוצים, אולם כמובן הסיבה היתה שהוא יהודי וזו הייתה  אפליה.
 
לימים הילדים הנאצים התעללו ביהודים היו מרביצים להם מכות ולא איפשרו להם להתאמן בכדורגל. כל יום לאחר בית הספר, הוא היה סופג מכות בגלל שהילדים הנאצים התעצבנו שהוא מבקיע להם גולים.
בשנת 1951 כשהיה בן 15, הוא עלה לארץ ישראל באונייה שנקראה "טרנסילבניה". כשהגיע לארץ ישראל הוא הצטרף לקבוצת כדורגל ונהנה מאוד, אך כשעלה לארץ כשהיה בן 15, הייתה אז תקופה קשה ומצוקת פרנסה והוא היה צריך למצוא כל מיני עבודות כדי לפרנס את משפחתו.
 
היום סבי פנסיונר, לאחר שעבד שנים רבות במפעל יהלומים. יש לו משפחה והרבה ילדים ונכדים והוא חי באושר ועושר עד עצם היום הזה.
 
תשע"ו

מילון

"podu turcului"
פודו טורכולוי וזה עיירה ברומנייה שבה סבא שלי גדל ופירוש השם הוא " גשר הטורקים ".

ציטוטים

”"להיות אופטימי וחיובי זה חיוני " “

הקשר הרב דורי