מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא שלי, עמי כאהן

אני וסבא שלי יושבים ליד עץ ביער
סבא שלי כשהיה צעיר
צריך לנסות כמה שיותר דברים

רקע

לסבא שלי קראו עמי כהן, הוא נולד בתאריך 2.3.1949. היום סבי גר בתל אביב, הוא נולד בחיפה וכשיהיה ילד גר בכרמל והוא נולד בארץ. אימא של סבי נולדה בישראל והייתה הראשונה שגרה בכרמל, לכן קראו לה כרמלה. אבא של סבי נולד בדרום אפריקה ועלה לארץ בגיל 17 כדי להיות חייל בצבא. לסבי ארבע בנות: קיקי, דנה, שרון ומיה. מיה היא אימא שלי. לאימא שלי יש אחות תאומה בשם שרון, הן אחיות תאומות זהות ויש לאמי שתי אחיות נוספות, קיקי ודנה (דודות שלי) שהן גם תאומות, אבל לא זהות. סבא שלי הוא בעלים של מספר חברות.

ילדות

כשסבא שלי היה ילד, הוא גר בחיפה ולמד בבית ספר כפר גלים. סבי אהב את המקצועות גידול בעליי חיים ואזרחות. סבי אהב לקלוע בצלחות חרס וכשהוא היה נער הוא הלך לאירופה והשתתף בתחרויות של קליעה בצלחות חרס וגם ניצח במקום השלישי בתחרות! סבי אוהב לאכול שניצל הזיכרון מבר המצווה שלו הוא זה שכל המשפחה ישבה להצטלם עם הכלבים, עם אחיו הגדול ושתי האחיות שלו. עוד זכור לסבא מהילדות – על הדשא פעם אחת, הוריו תפסו אותו הולך לים במקום לבית הספר.

גיל הנערות, צבא ונישואין

סבא מספר: "למדתי בתיכון חקלאי כפר גלים. נסעתי לגרמניה לאליפות אירופה בקליעה לנוער. קיבלתי רישיון רכב בגיל 17 וחצי אבל בגיל 16 עשיתי רישיון לטרקטור. בצבא הייתי בחיל הצנחנים והפכתי למפקד גדוד, הייתי קצין בצבא במשך שלוש שנים, ובמילואים הייתי 20 שנה. במהלך שירותי בצבא, בפעילויות מבצעיות, נהרגו מספר חיילים, חלקם היו חברים טובים שלי וחלקם תחת פיקודי.

התחתנתי בשנת 1973, פגשתי את אשתי בדרך לירושלים ברכבים. בחתונה התרגשתי מכך שההורים שלי הגיעו במיוחד מדרום אפריקה לאחר שהם חיו שם חמש שנים.

בשנת 1970 אחי, שהיה רב סרן בחיל ההנדסה, נהרג ביום קרב גדול במלחמת ההתשה ברמת הגולן.

הזוית האישית

סבא: נהניתי לחלוק עם הנכדה שלי חלק מחוויות ההתבגרות שלי.

שחר: נהניתי לשמוע על הסיפור של סבא שלי ולעבוד איתו.

מילון

צנחנים
פלס"ר 35, פלוגת הסיור של חטיבת הצנחנים, נקראת גם "סיירת צנחנים". במסגרת תהליך ארגון מחדש של חטיבות החי"ר, הוכפפה הסיירת למפקדת גדוד סיור ב-29 בנובמבר 2002. בסיס היחידה הוא מחנה בית ליד. כוחות מיוחמנים בצניחה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”צריך לנסות כמה שיותר דברים“

הקשר הרב דורי