מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רחמני עלה בילדותו מפרס

סבא חיים רחמני
סבא חיים וסבתא מרים
סבא חיים עלה מפרס בילדותו

שמי עידו רחמני אני משתתף השנה במיזם דורות, תכנית הקשר הרב דורי במסגרת תכנית המעורבות הקהילתית. בחרתי ללספר את סיפורו של סבי חיים רחמני.

סבי נולד בשנת 1943 בפרס, היא אירן היום. סבא שלי עלה לארץ מפרס כשהיה בגיל שלוש וכיום הוא בן 78. הוא עלה לישראל יחד עם אמו ושלושת האחים שלו.

קהילת יהודי פרס – איראן

ידעתי מסיפורי המשפחה שקהילת יהודי פרס היא קהילה עתיקת ימים, עוד מימי "הצהרת כורש". עד שנת 1935 נקראה פרס ואז שונה שמה לאיראן. יהדות איראן, קהילת יהודי פרס, נשארה אחת הקהילות היהודיות הגדולות מבין הקהילות היהודיות שנשארו באסיה. למרות ששם המדינה שונה מפרס לאיראן, גם היום, יהודי איראן נקראים יהודים פרסים על שם הממלכה הפרסית והשפה הפרסית, הם שומרים על השפה הארמית. סבי עלה לארץ כשהיה ילד בן שלוש בשנת 1946, עוד לפני קום המדינה והוא קיבל חינוך ישראלי כ"צבר". העלייה הגדולה של קהילת יהודי איראן לישראל הייתה בעקבות המהפכה האירנית,  המעבר משלטונו של השאה מוחמד רזה פהלווי, לשלטונו של  האייתוללה ח'ומייני.

סבא שלי נשוי לסבתא מרים ולהם שלושה ילדים: הבת – מזל ושני הבנים – נאור וגלעד. מזל, הדודה שלי היא הבת הבכורה במשפחה.

סבא חיים וסבתא מרים – חוגגים לסבתא יום הולדת

תמונה 1

מדוע נקראה הבת הבכורה מזל?

השם מזל ניתן לה בעקבות אירוע שקרה לסבי. סבא שלי עבד במקצוע הבנייה, באחד הימים קרתה תאונה וסבי מעד ונפל בעת עבודתו באחד הביניינים, הוא נפצע והחלים. בעקבות המקרה הם החליטו לתת לבתם הבכורה את השם מזל, על המזל שנפל בחלקו והוא נשאר בחיים מהתאונה הקשה שעבר.

השמות של שני הבים שנולדו אחרי מזל, נאור וגלעד, בחרו סבא וסבתא שלי, לא בגלל סיבה מסויימת, פשוט אהבו את השמות האלו.

סבא מעצב גנים ונוף

פעם קראו למקצוע זה גנן, היום קוראים לזה עיצוב גנים, עיצוב נוף. סבי, עובד כגנן מקצועי, הוא מעצב ומטפח גינות בבתים רבים, אני אוהב להצטרף אליו לעבודתו, כשזה אפשרי ולפעמים אני והוא עובדים ביחד, מה שמאפשר לי לדבר איתו ולהקשיב לסיפוריו ונסיון חייו.

סבא חיים אוהב את מקצועו 

תמונה 2

היום סבא כבר בן 78, תמיד מחייך ועליז, סבא מאוד פעיל, הוא אוהב מאוד ללכת לים בימי שבת ולבלות בעיקר עם הנכדים שלו.

אחת מההנאות של סבא חיים וסבתא מרים אירוח הילדים והנכדים – המשפחה המורחבת

תמונה 3

הזוית האישית

עידו רחמני: שמחתי לבחור בתכנית זו, התכנית תרמה לי בכך שהבנתי יותר את הסיפור של סבא שלי למדתי יותר על הדודים שלי ובעיקר בילתי יותר זמן אכות עם סבא שלי.

סיפור זה תועד במסגרת יוזמת המעורבות החברתית – "דורות – בקשר הרב דורי", בשיתוף מינהל חברה ונוער ותכנית הקשר הרב דורי.

מילון

קהילת יהודי פרס-איראן
לפי רוב ההיסטוריונים, ההתיישבות היהודית בפרס החלה בשנת 538 לפנה"ס, בעקבות "הצהרת כורש". הצהרה זו, שיצאה מטעמו של כורש מלך פרס, התירה לגולי בבל לשוב לארץ ישראל ולבנות שם את בית-המקדש. ואולם, רבים מיהודי בבל (עיראק של היום) בחרו להישאר בה – ואילו אחרים נדדו ממנה לשכנתה פרס, שהפכה לאימפריה הגדולה במזרח הקדום. (מאגר מידע מוזיאון אנו)

ציטוטים

”הוא אוהב מאוד ללכת לים בימי שבת ולבלות בעיקר עם הנכדים שלו.“

הקשר הרב דורי