מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רבא שלי שלי קונה מכונית

אני וסבתא ענת
כשסבתי ענת הייתה בכיתה יב
סבא רבא שלי אברהם רביד רדונובסקי ממקימי נהלל

שמי עומר דהן גסול, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא ענת. סבתא ענת סיפרה לי את סיפורו של סבא רבא שלי אברהם רביד רדונובסקי, שנולד בשנת 1900 בעיר מינסק באוקראינה ועלה עם הוריו לישראל בשנת 1907.

סבא רבא שלי היה רופא מוסמך בנהלל וטיפל באנשים ביישוב. סבא רבא היה ממקימי המושב נהלל והיה רופא בכל קיבוצי עמק יזרעאל. בין השאר הוא עבד בקיבוץ שריד והיה מגיע לשם רכוב על גבי סוסה. סבתא סיפרה לי שלפעמים הסוסה הייתה מגיעה לבד ואז האנשים היו הולכים לחפש את סבא רבא ולראות שהוא בסדר.

סבא רבא שלי אברהם רביד רדונובסקי

תמונה 1

כשהוא היה מגיע הוא היה קושר את הסוסה בחבל אל עץ.

יום אחד ראו ילדי קיבוץ שריד, ענן אבק מתקרב לקיבוץ ורצו לראות מה קרה? בסוף, נעצרה מכונית וסבא רבא יצא מתוכה אפרפר בגלל האבק. הילדים היו נרגשים כי זאת היתה הפעם הראשונה שהם ראו מכונית. היא סיפרה שסבא רבא הכניס את כולם לתוך המכונית ועשה להם סיבוב. כשכולם ירדו סבי לקח את החבל שהיה נוהג לקשור בו את הסוסה וקשר את המכונית לעץ ליתר ביטחון.

הזוית האישית

עומר דהן גסול: מפגשי תכנית הקשר הרב דורי, עזרו לי ממש לדעת על סבא רבא שלי ועכשיו אני יודעת את הסיפור של הדורות הקודמים שלי.

מילון

נהלל
נַהֲלָל הוא מושב עובדים בצפון עמק יזרעאל, והוא מושב העובדים הראשון בארץ. משתייך לתנועת המושבים, ונמצא בתחומי המועצה האזורית עמק יזרעאל... המתיישבים הראשונים של נהלל אנשי העלייה השנייה והעלייה השלישית עלו לארץ ממזרח אירופה. שאיפתם הייתה להתיישב בארץ באופן שיתאים לערכים סוציאליסטים, בהם דגלו, תוך שמירה על פרטיות של הפרט והתא המשפחתי בשונה מהחברה הקיבוצית. ויקיפדיה.

ציטוטים

”גביר חכים שזה אומר רופא חכם“

הקשר הרב דורי