מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רבא טורקי מאוסטריה

זהבה והילה
זהבה בילדוה
הקהילה הטורקית קיימה מצוות פדיון שבויים

הסיפור של משפחתי משקף את ההגשמה של קיבוץ גלויות

החלק הטורקי של משפחתי

חלק ממשפחתי הגיע לטורקיה לאחר גירוש ספרד כאשר הטורקים העניקו למגורשים מקלט מדיני. אנחנו התיישבנו בכפר ליד העיר איזמיר שנקרא בשם טירה. בכפר הזה ישבה קבוצה גדולה של תושבים שהגיעו מספרד. הם שמרו על היהדות, על המורשת ואף פיתחו את לימוד הקבלה בצורה יסודית ומאסיבית, עד שהכפר טירה זכה לכינוי צפת הקטנה, מכיוון שממנו יצאו מקובלים ידועי שם.

יהודי טירה הציוניים

בנוסף להיותם אנשים מלומדים היו יהודי טירה ציוניים נאמנים. עם היוודע דבר הקמת מדינת ישראל, עלו יהודי טירה בהמוניהם לארץ ישראל בכול מיני דרכים: לגליות (חוקיות) ואי לגליות, כך שטירה התרוקנה מתושביה היהודיים. הטורקים היו מאוכזבים מהיהודים שברחו בהמוניהם מטירה בסתר ובפזיזות.

 

החלק האוסטרי של משפחתי

החלק השני של משפחתי הגיע מאוסטריה. הסבא רבא שלי, דוקטור שנייברג , היה רופא מפורסם בווינה, שטיפל באצולה הגרמנית. דבר זה,עורר את זעמם של האוסטרים וגרם להם לרצות להתנקם ברופא היהודי. הם הלשינו לשלטונות שהרופא המפורסם הוא יהודי, במטרה שהגרמנים יפגעו בו.

התכנית וכישלונה

התכנית שלהם הצליחה, ואכן יצאה הפקודה להגלות את היהודי לטורקיה ולרצוח אותו שם, לאחר שינצלו את כישרונותיו המקצועיים בבית החולים באיסטנבול.

הערך של פדיון שבויים היה ערך חשוב ביהדות. כאשר התפשטה השמועה שהרופא המפורסם הוא יהודי שנגזר עליו למות, התארגנו היהודים לפדות אותו. הם שילמו כסף רב לטורקים על מנת שיסכימו לשחררו ואכן הוא נפדה על ידי הקהילה היהודית ואף נשא את בתו של ראש הקהילה לאישה .

 

תמונת ילדות

תמונת ילדות

מדינת ישראל ככור היתוך לתרבות ישראלית

במדינת ישראל גילינו שאת החגים אפשר לחגוג גם בצורה שונה ממה שהיינו רגילים בעבר , לכן בחגים המשפחתיים כמו פסח אנחנו נוהגים לקרוא היום את ההגדה גם בעברית וגם בלדינו, פרטים שונים אנחנו עושים פעמיים ( כדי לרצות את כל המסובים) פעם כמו שהיינו רגילים בעבר ופעם כמו שהמסובים האחרים רגילים. כמו כן נוספו אצלנו אירועים כמו מימונה, חינה וסהרנה .

גם מאכלים חדשים הצטרפו למטבח שלנו. בעבר נהגנו לאכול בשבת בבוקר בורקס וביצים שחומות (חמינדוס). היום הצטרפו למטבח שלנו ג'חנון, מלאווח, סיגרים, מפרום וקוסקוס.

גם מאכלי הדגים שלנו התרבו. בעבר נהגנו לאכול דגים מטוגנים בלבד, ואילו היום נוספו לשולחננו גפילטע פיש, חריימה ועוד מינים של מאכלי דגים עליהם לא שמענו מעולם .

המשפחה המורחבת והמגוונת

המשפחה המורחבת והמגוונת

הישראלי תוצר של כור ההיתוך

פעם שאל אותי בני בתמימות: "האם אני אשכנזי או ספרדי"? עניתי לו שהוא ישראלי, וכישראלי עליו לייצג את מדינתו בכבוד: לשמור על ערכים אנושיים מוסריים, לתת כבוד למבוגר, להתנהג באנושיות ובהומניות כלפי כל אדם ללא הבדל מה מוצאו , מה אמונתו , מהן דעותיו הפוליטיות ומהי השקפת עולמו, וכך הוא ייחשב ישראלי גאה, כזה הוא צריך להיות. אם הוא ישכיל לשמור על ערכים אלה הוא יצדיק את היותו ישראלי.

תמונה 1

סגירת מעגל

לפני כעשרים שנה רצינו לבקר בטורקיה, אבל הטורקים סרבו לאפשר לנו לבקר בטורקיה כל זמן שיש לנו אזרחות טורקית. לכן, ויתרנו על האזרחות הטורקית ובאנו לטורקיה כאזרחים ישראלים וכתיירים, על מנת ליהנות מנופיה ומיופייה של טורקיה.
תמונה 2

בביקור בטורקיה

בביקור בטורקיה

מילון

פדיון שבויים
ביהדות זו מצווה גדולה לעשות ככל האפשר כדי לשחרר יהודי אחר שנפל בשבי של אוייב

ציטוטים

”ישראלי צריך לייצג את מדינתו בכבוד: לשמור על ערכים אנושיים מוסריים“

הקשר הרב דורי