מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רבא ורשימת שינדלר

סבתי ואביה בבגרותה
סבא רבא עם נכדיו (אמי)
סבא רבא שלי, היה מניצולי השואה ששרדו בזכות אוסקר שינדלר, סבתי מספרת את סיפורו

סבתא שלי מספרת על סבא רבא שלי:
 
סבא רבא שלי בזמן השואה היה במחנה ריכוז. יום אחד הודיעו שמחפשים כל מיני בעלי מקצוע בניהם נפחים. סבא רבא שלי לא היה נפח אבל מישהו אמר לו תגיד שאתה נפח וככה לקחו אותו, הוא לא ידע לאן הוא הולך אם זה טוב או לא וכך הוא הגיע למפעל של אוסקר שינדלר.
 
אוסקר שינדלר היה איש גרמני צ'כי היה לו מפעל לייצור לכלי בית והנאצים אמרו לו להפוך את המפעל למפעל נשק עבורם. הוא אמר שהוא צריך 1200 יהודים אשר מכירים את העבודה במפעל. למעשה הוא ידע מה עושים הגרמנים ליהודים והוא התנגד לזה, אבל למראית עין הוא היה חבר במפלגה הנאצית ולא עמד לצד היהודים בגלוי.
 
היהודים שהגיעו אליו בעצם ניצלו ממוות בטוח משום שאחרת הם היו הולכים למחנות השמדה. בתוך המפעל הם עבדו לא קשה, לא היו מורעבים, יכלו לנהל חיים קהילתיים הוא אפשר להם לחיות טוב, ודאג להם למזון. הם מאוד אהבו אותו ואמרו שאחרי המלחמה הם ידאגו לו. במאי בשם סטיבן שפילברג שמע על הסיפור והחליט לעשות על זה סרט הוליוודי. הוא התחיל לחפש ניצולים של שינדלר והחל לתחקר אותם על החיים בזמן המלחמה במפעל שלו. בסרט היו דמויות של אנשים שהיו באמת בזמן המלחמה במפעל. בסוף הסרט יש צילום עם כל הניצולים ששרדו בזכותו וכל השחקנים הראשיים כולל סבא רבא שלי וסבתא שלי מופיעים שם.  
סבא רבא שלי וסבתא רבתא שלי הכירו לפני המלחמה והתחתנו בגטו קראקוב. סבתא רבתא ניצלה ממחנה אושוויץ. במשך כארבע שנות המלחמה לא ידע איש מהם מה עלה בגורלו של האחר. רק בתום המלחמה מצאו זו את זה ועברו יחד לאוסטריה שם ילדו את בנם הבכור. אחרי תלאות רבות נוספות הצליחו בשנת 1948 לעלות לארץ ישראל, כאן פגשו קרוב משפחה, שסייע להם בקליטתם בארץ, מכיוון שהיו חסרי כל, עם ילד בן שנתיים. בארץ נולדה להם סבתי חיה. 
לאחיה נולדו בארץ 3 ילדים ולסבתי שתי בנות ואני אחד הנכדים. 
 
העשרה:
אוסקר שינדלר , תעשיין גרמני סודטי, מחסידי אומות העולם, שהציל במלחמת העולם השנייה כ-1,200 יהודים ממוות בידי הנאצים.(ויקיפדיה)
 
תשע"ו   2016
מורה מובילת תכנית, מועלם מירית

מילון

גטו קראקוב
גטו קרקוב היה גטו שהוקם בתקופת מלחמת העולם השנייה ברובע פודוגוז'ה פרבר דרומי של העיר קרקוב. הגטו פעל כאזור מתוחם וסגור במשך שנתיים מהקמתו במרץ 1941 ועד לחיסולו הסופי במרץ 1943, עם משלוח אחרוני היהודים בו למחנות ההשמדה בלז'ץ ואושוויץ.

ציטוטים

”כל המציל נפש אחת, כאילו הציל עולם ומלואו" משנה ד' ה'“

הקשר הרב דורי