מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא-רבא דוד בכור ז"ל בשליחות "המוסד"

סבתא אירית והנכד יובל
דוד ונעמי בכור
תאור שליחותו של אבא של אירית, סבא רבא של יובל בכורדיסטן בשנות ה 60 בשליחות המוסד

סבא רבא דוד בשליחות המוסד בכורדיסטן

בשנות ה-60 התחוללה מלחמה בין העם העירקי, לעם הכורדי. הכורדים התגוננו מפני העירקים שתקפו ודיכאו אותם. מדינת ישראל החליטה לעזור להם בסיוע צבאי ושלחה אנשים מומחים בתפקידים מיוחדים, כדי לייעץ לכורדים כיצד להגן על עצמם. השליחים הישראלים היו בודדים ונבחרו בקפידה. בניהם היו רופא, חובש ומפקד צבא יבשה. תפקידם היה לסייע  וללמד את הלוחמים הכורדים שיטות לחימה להתגוננות.

תמונה 1

חפץ יקר ערך 

אחד מהשליחים הישראליים היה אבי (סבא-רבא של יובל) דוד בכור ז"ל. הוא הצטרף למשלחת בשליחות 'המוסד', ותפקידו היה ללמדם תקשורת מוצפנת סודית בעזרת מכשירי קשר מיוחדים. 

מפת כורדיסטן.jpg

מפת כורדיסטן.jpg

 
 
אותם שליחים בודדים עברו דרך ארוכה. תחילה, בטיסה דרך אירן, שבאותה תקופה הייתה ידידה של ישראל. משם המשיכו רכובים על סוסים, חמורים ופרדים כדי להגיע למערות בהן הסתתרו הכורדים. כל שליחות כזו נמשכה כשלושה חודשים. כמובן שבאותה תקופה לא היה לנו קשר עם אבי וגם לא ידענו היכן הוא ומה הוא עושה. אבי ביצע שליחות זו שלוש פעמים, אבל לאחר שסיים את תפקידו, הרגשנו בבית תחושת-שליחות והערכה. כאות תודה למשפחה הסבלנית שנשארה בבית, מנהיג הכורדים – המולה מוסטפא ברזני שלח מתנה לאימי נעמי בכור ז"ל – שרשרת זהב יקרה ויפה.
  
מתנה נוספת שנשלחה עבור מדינת ישראל הייתה גור דב חום, שהגיע במבצע מיוחד ונמסר לגן החיות בתל אביב.

ברזני עם הדב

תמונה 2

 מתנה נוספת שנשלחה עבור מדינת ישראל הייתה גור דב חום
 
 מוסטפא ברזני נפטר בשנת 1979 בארה"ב ממחלת הסרטן. בן 76 במותו, יהי זכרו נבורך.

העשרה

מולא מוסטפא ברזאני: "מנהיג המרד הכורדי בשנות ה 60. מולא מוסטפא ברזאני היה מנהיג כורדי, נשיאה ומייסדה של מפלגת הכורדים הגדולה ביותר כיום בעיראק, המפלגה הכורדית הדמוקרטית (‏Kurdistan Democratic Party). ברזאני הנהיג את המאבק המזוין למען אוטונומיה של כורדיסטן העיראקית מול משטר הבעת' בעיראק, ומול איראן בתקופת השאה". ויקיפדיה

קישור לסיפור של סבתא אירית רז ויובל בתכנית הקשר הרב דורי  "כל שנבקש לו יהי".

תשע"ו

מילון

מולה
מנהיג דתי מוסלמי

מולא מוסטפא ברזאני
מנהיג המרד הכורדי בשנות ה 60. מולא מוסטפא ברזאני היה מנהיג כורדי, נשיאה ומייסדה של מפלגת הכורדים הגדולה ביותר כיום בעיראק, המפלגה הכורדית הדמוקרטית (‏Kurdistan Democratic Party). ברזאני הנהיג את המאבק המזוין למען אוטונומיה של כורדיסטן העיראקית מול משטר הבעת' בעיראק, ומול איראן בתקופת השאה.

ציטוטים

”משפחה, גם זו שבאתם ממנה וגם זו שאתם מקימים היא הדבר הכי חשוב לכם בעולם. “

הקשר הרב דורי