מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רבא בנימין גיבור מלחמה

דוד דישל מתעד הסיפור
סמל מסדר הכוכב האדום שקיבל סבא רבא
סיפורו של סבא רבא בנימין

שמי דוד דישל, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי ומהיא את סיפורו של סבא רבא שלי בנימין פלינוב, שנולד בשנת 1926 בעיר מוסקבה שברוסיה.

אני רוצה לספר סיפור משפחתי על סבא רבא שלי מצד אמא: סבא רבא שלי בנימין נולד בשנת 1926 במוסקבה. בתחילת מלחמת העולם השנייה הוא היה בן 15 וניסה להתגייס לצבא האדום כדי להלחם באויב וקיבל סירוב לעומת כל המאמצים והתירוצים שהוא הביע.

סבא רבא בנימין

תמונה 1

אחרי שנתיים של נסיונות כשכבר היה עבורו בלתי נסבל לשבת ולחכות לתוצאות המלחמה, הוא הגיע לתחנת הגיוס והמציא סיפור שכל מסמכיו נשרפו והוא טען שהוא בן 18. בלשכת הגיוס האמינו לסיפורו, כי למזלו הטבע העניק לו גובה 1.90 והוא באמת היה נראה בוגר.

הוא התחיל להלחם בגרמנים (נאצים) ודי מהר הגיע לראש הפלוגה ונלחם באומץ רב וללא פחד למרות החוסר ניסיון שלו. הוא התקדם לכיוון גרמניה דרך פולין. הקרבות היו קשים מאוד ובקרבות בפולין להתנפלו עליהם הגרמנים בכמות משמעותית לעומת חיל הצבא האדום. הרבה מחייליו של הצבא האדום נפלו באותו  קרב  וחלקם, הנשארים נאלצו להתחבא מתחת לגופות.

באותו קרב, סבא רבא שלי נפצע בצורה בינונית ברגלו לכן הוא נאלץ להתחבא כמה ימים עד שיוכל להמשיך להלחם.

סבא רבא שלי הגיע עד לברלין והשאיר את חתימתו על רייכסטאג – זה שמו של המבנה בברלין שבו ישב הפרלמנט הגרמני במלחמת העולם השנייה. רייכסטאג היה סמל הראשי של גרמניה הנאצית. בקרב האחרון על ברלין, רייכסטאג היה הסמל של כניעת גרמניה הנאצית. במהלך הקרב חייל רוסי העמיד דגל תוצרת יד על הבניין עצמו ואחריו עוד כמה חיילים העמידו את דגלי ברית המועצות ועל הקירות של רייכסטאג. חיילים סובייטים השאירו המון חתימות שחלקם היו נשארו לאחר שיקומו של הבניין לאחר המלחמה.

ניתן לראות את תיאורי הקרבות בארכיון של מלחמת העולם השנייה שאני אתרגם בהמשך…

תיאור הקרב – מארכיון מלחמת העולם השנייה

תמונה 2

זהו מסמך מארכיון שבו מדובר שסבא רבא שלי השתתף בשישה קרבות קשים בתקופה שבין ה- 19 ועד 23.2.1945  בתור ראש הפלוגה, הוא נתן לגרמנים הולכי הרגל להתקרב עד – 100 מטר לתעלות שבהן התחבאו הרוסים ואז הרגו את הנאצים. במשך חמישה ימים היו קרבות ללא הפסקה ובנימין חיסל 23 חיילים גרמנים וקצין אחד.

במסמך מתואר כיצד נהג ופעל באומץ רב ונחישות נכרת.

תגמולים:

מסדר הכוכב האדום – כוכב זה הוענק לסבא רבא שלי על האומץ והנחישות שהוא הביע במהלך המלחמה נגד  הנאצים.

תמונה 3

סדר המלחמה הפטריוטית – כוכב זה הוענק לסבה רבא שלי על כך פעל בנחישות במהלך המלחמה ושלט על הצבא הרוסי באומץ רב.

תמונה 4

הזוית האישית

סיפורו של סבא רבא בינימין תועד ע"י נינו בינימין, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי באורט חולון. המורה המנחה – זהבה גור.

מילון

מסדר הכוכב האדום
מסדר הכוכב האדום - כוכב זה הוענק לסבא רבא שלי על האומץ והנחישות שהוא הביע במהלך המלחמה נגד הנאצים.

סדר המלחמה הפטריוטית
סדר המלחמה הפטריוטית - כוכב זה הוענק לסבה רבא שלי על כך פעל בנחישות במהלך המלחמה ושלט על הצבא הרוסי באומץ רב.

רייכסטאג
השם "רייכסטאג" ניתן לבניין שבו ישב הפרלמנט (שכונה אז "הרייכסטאג") משנת 1894 עד לשנת 1933, ובו יושב הבונדסטאג, הפרלמנט הגרמני בן-זמננו, החל משנת 1999. בניין הרייכסטאג שוכן במרכז העיר ברלין, בסמיכות לשער ברנדנבורג. הבניין נוסד במאה ה-19, לאחר איחוד גרמניה, כשנוצר צורך דחוף לבנות בניין שיאגד את כל נציגי הנסיכויות הגרמניות. ויקיפדיה

ציטוטים

”בקרב האחרון על ברלין רייכסטאג היה הסמל של כניעת גרמניה הנאצית“

הקשר הרב דורי