מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא צ'רלי בשבי המצרי

סבא צ'רלי שלום
פעילות כללית במסגרת התכנית
סבי הוגדר כנעדר מלחמה. שבועות רבים לא הצליחו לאתר אותו וליצור עמו קשר עד ש...

הנכדה רחלי מנשה מתעדת את סיפור חייו של סבה צ'רלי שלום בן קסוס כפי ששמעה מסבתה רחל בן קסוס, סבא צ'רלי נפטר לפני כשנתיים.

סיפור חייו של סבא צ'רלי

סבי, צ'רלי שלום, נולד בעיר לראצ'ה-  עיר נמל חשובה- שבצפון מרוקו בי"ג בניסן ה'תש"א (1941) להוריו אשר ושרה בן קסוס.

בשנת 1956  בהיותו בגיל 15 עלה לישראל עם הוריו ומשפחתו. בתחילה  הם גרו במעברת באר שבע ולאחר מכן  עברו  למושב העובדים "ניר משה" ששוכן בנגב הצפוני מערבי . סבי התחתן עם סבתי רחל שתח'י. ולאחר נישואיהם הם עברו להתגורר בבית שמש. שם נולדו להם 4 ילדים.

ביום הכיפורים  בשנת ה'תשל"ד (1973) פרצה מלחמת יום הכיפורים. היה זה בעיצומו של היום הקדוש, כשסבי היה באמצע התפילה בבית הכנסת יחד עם כל בית ישראל. לפתע, החלו להישמע סירנות בכל רחבי הארץ כאות לתחילת מלחמה. סבי נקרא להתייצב למילואים. תוך זמן קצר, מספרת סבתי, היא איבדה קשר עם סבי.  לאחר כמה ימי לחימה, המצרים כבשו את המוצב שבו שרת סבי, והוא הוגדר כנעדר מלחמה. שבועות רבים לא הצליחה סבתי לאתר את סבי וליצור עמו קשר כלשהו. עד שהמצרים החליטו לשחרר מעט תמונות מהחיילים שהם לקחו בשבי. באחת התמונות המשפחה זיהתה את סבי.

התמונה שפרסמו המצרים ובהם סבי השלישי מימין

תמונה 1

 

לסבתי ולכל המשפחה היו אלו רגעי פחד שמא סבא לא יחזור עוד לעולם, אך התקווה והאמונה עשו את שלהם. סבי שהה בשבי המצרי כ-40 יום. לאחר ימי השבי הוא חזר לחיק משפחתו אדם אחר לגמרי:  רזה מאוד, תשוש ורעב. המצרים לא טיפלו בו ובשבויים האחרים בצורה נאותה והם עברו הרבה עינויים.

בשבי במצרים

תמונה 2

אחת מהשאלות ששאלו את סבי מה היא בקשתו האחרונה? והוא  ענה להם, שהוא רוצה לראות את משפחתו (כמובן שזה היה חלק מהעינויים שעבר כי את משפחתו לא זכה לראות במשך 40 יום).

סבא בשדה התעופה בן גוריון חוזר מהשבי

תמונה 3

סבתי רחל מספרת על שנות האושר, שהיו לה עם סבא צ'רלי שלום לפני שנפל בשבי המצרי. היא מספרת שסבא היה איש מאוד פעיל, איש חסד שסייע להרבה אנשים, גם בכל עבודות הבית הוא השתדל תמיד לעזור, וטיפל בילדיו במסירות נפש שאין כמותה.

לאחר שסבי חזר מהשבי המצרי הודיעו לו הרופאים כי אין ביכולתו להביא ילדים. אך, בחסדי ה' נולדה להם תינוקת, שנקראה בשם לימור. היא נולדה שנתיים לאחר השהייה בשבי.

כשנתיים לאחר לידת התינוקת לימור, ביקשו מהוריי לאמץ תינוקת נוספת למשפחה. לסבתי היה קושי בעניין. אך סבי, שריחם על התינוקת וחשב על עתידה היה נחרץ בדעתו: "אם יש מקום לחמישה ילדים יהיה מקום גם לשישה" וכך התינוקת ליאת גדלה בבית סבי וסבתי באהבה רבה, כחלק בלתי נפרד מהמשפחה.

הקשר עם הרבי

סבא שלח את ילדיו כשלמדו בכיתה א' לקבל את ספר "בראשית" בכפר חב"ד.

וכששאלו את הרבי מה דעתו על: "נכי צה"ל" הרבי תיקן ואמר "מצוייני צה"ל" ולא "נכי צה"ל" מאז סבי יצר קשר מיוחד עם הרבי.

סבא צ'רלי היה דמות מיוחדת מאד הייתה לו אישיות קורנת, הוא היה רחמן וטוב לב. היה איש חסד אמיתי! למרות כל מה שעבר לא ויתר על שמחת החיים שלו אוהבת אותך, סבא, ומתגעגעת.

יהי זכרך ברוך!

הזוית האישית

רחלי: ברצוני להודות לבורא עולם על הזכות שהייתה להיוולד לסבא צ'רלי שלום ז"ל, לסבתי רחל שתחי' אשר הסכימה להתראיין, והקדישה לי זמן איכות, לדודות שלי שנרתמו למשימת התמונות בעבודת "הקשר הרב דורי". ולאימי מורתי ורדה שתחי' שעזרה ותמכה בי לאורך כל הדרך.

מילון

מוצב
מוצב בעבר נקרא גם משלט, הוא מערך מוגן המורכב ממספר עמדות המשמשות ברובן לתצפית ולחימה. עמדות המוצב סמוכות זו לזו כדי שיהיה קשר עין וקול ביניהן וזאת על מנת להקשות ניסיון חדירה למוצב. את המוצב מאיישים כוחות לחימה בסדר גודל של כיתה עד פלוגה.

מלחמת יום הכיפורים
מלחמת יום הכיפורים פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפת קואליציה של צבאות מדינות ערביות נגד ישראל, בהובלתן של סוריה ומצרים, שנתמכו על ידי חילות משלוח מארצות ערב, בעיקר מעיראק ומירדן. המלחמה התרחשה בעיקר בסיני וברמת הגולן, ונמשכה עד 24 באוקטובר 1973, יום כניסת הפסקת האש לתוקף.

ציטוטים

”סבא היה איש חסד אמיתי, הלוואי ונלך גם אנו בדרכו.“

הקשר הרב דורי