מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא סימון עלה מסוריה לישראל

ליאן וסבא סימון
מאלבום התמונות של סבא סימון
מאת: סימון (שלמה) משעניה (סבא של ליאן)

סימון (שלמה) משעניה (סבא של ליאן) מספר את סיפור עלייתו מסוריה.

שלום, אני סימון (שלמה) משעניה, נולדתי בסוריה בעיר הבירה שלה "דמשק". לאמא שלי קראו בערבית סוריה ובעברית שרה. לאבא שלי קראו בערבית טופיק ובעברית ברוך.

בכל השכונה שלי היו יהודים שומרי שבת. הילדים הערבים כל הזמן התנקלו לילדים היהודים ובגלל זה עלינו לארץ.

עליתי לארץ ישראל בפבואר (שבועיים לפני חג פורים) בשנת 1959 כשהייתי בן 15. בילדותי בסוריה לא היו פעילויות, לא היו מתנסים, לא היו מגרשי משחקים, לא היו טלוויזיות ומחשבים, היה רק רדיו. הייתי משחק עם החברים שלי רק ג'ולות וכדורגל.

ההורים שלי, הבריחו את אחים שלי לארץ ישראל (משה ופנחס), ונשארו איתנו בסוריה (הייתי בן 5). הם אמרו לנו שאנחנו צריכים להוציא דרכון לחו"ל כל בני המשפחה: הוריי, אני, אחותי ושני אחיי. כשניסינו להוציא את הדרכון, נציגי ממשלת סוריה לא נתנו לנו להוציא דרכון. כל כמה חודשים אבא שלי ניסה שוב והלך למשרדי ההממשלה להוציא לנו דרכון, אבל לא הצליח, מצב זה נמשך שנים רבות בנסיונות רבים.

אחרי עשר שנים בסוריה, הממשלה סוף סוף נתנה לנו להוציא דרכון (בתשלום גדול מאוד), ונסענו מסוריה לטורקיה. את אירוע הבר מצווה שלי עדיין חגגתי בסוריה, עליתי לתורה. כבילוי כמה ימים לאחר העלייה לתורה, לקחתי את החברים שלי, על חשבוני לקולנוע, ראינו יחד סרט וכך חגגתי את חגיגת הבר מצווה שלי.

כאמור נסענו מסוריה לטורקיה, שם קיבלו אותנו נציגי הסוכנות היהודית והטיסו אותנו לישראל. נחתנו בשדה התעופה לוד, והדוד שלי קיבל אותנו בשדה התעופה יחד עם אחים שלי, שכבר היו בארץ.

עם עלייתנו לארץ היו לאבא שלי קשיים כלכליים, בסוריה היה לו סופרמרקט מצליח מאוד ובארץ הוא היה צריך להתחיל הכל מחדש. היו קשיים כלכליים גם בגלל התשלום עבור הדרכונים, הממשלה הסורית לקחה ממנו הרבה מאוד כסף בשביל הדרכונים. כשעלינו לארץ, אבי היה בערך בן 50, והוא התקשה למצוא מקצוע ועבודה חדשה בארץ. כך אני והאחים שלי  נאלצנו לצאת לעבוד בשביל לעזור ולפרנס את הבית.

כשהייתי בן 18, נציגי מפא"י (מפלגת העבודה) נתנו לי ולחברים שלי מועדון שבו היה לנו מקום והתחלנו לשחק ולרקוד. פעם בשבוע היינו הולכים לסרט. בגלל שעבדתי בשעות היום, בלילה הייתי לומד. זה היה בשנת 1960 היה "בית ספר לילה", וכך עבדתי ביום ולמדתי בלילה.

בצבא שירתתי בגולני, והייתי רגם (מרגמה 81). השתתפתי ועברתי ארבע מלחמות: הראשונה, מלחמת ששת הימים. השנייה, מלחמת יום כיפור. השלישית, מלחמת ההתשה והרביעית, מלחמת הגליל.

כשהייתי בן 26 בשנת 1970, התחתנתי עם אשתי יפה גרציה משעניה ונולדו לנו שלושה בנים.

 

הזוית האישית

אני וסבא בתכנית הקשר הרב דורי

תמונה 1

 

מילון

66
66

ציטוטים

”השתתפתי ועברתי ארבע מלחמות ישראל“

הקשר הרב דורי