מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא נדיר – ממקימי מעון חינוכי לילדים

סבא ואני עובדים בשיתוף פעולה
הנה תמונה כשסבא בצבא
אני מלא סיפוק מההישגים שלי בחיים משירותי הצבאי ועבודתי בהדסה ובעיקר מהמעון

סיפורו של סבא יצחק רבי
 
שירות צבאי
את שירותי בצבא תרמתי בחיל האוויר לא כטייס, אלא כחייל בצוות קרקע בתפקיד מכשירן בבסיס מבצעי בדרום כבר מותר לגלות בבסיס "חצור".                     
 
את המוטל עלי בצעתי לשביעות רצון הממונים עלי. בשנת 1956 הגיע לבסיס שלי אל'מ עזר ויצמן שהיה מפקדו של בסיס בצפון "רמת דוד". על מנת לארגן את הבסיס לקראת תקיפה בסיני, בתאריך 29 לנובמבר נפתחה המלחמה בצבא המצרי, היא מלחמת מבצע "קדש". מהבסיס יצאו לתקיפה צנחנים צרפתים וגיחות בלתי פוסקות של מטוסים. חיילי הבסיס ואני בתוכם עבדנו עד כלות הנשימה. עזר ויצמן השתתף בתקיפות ומסר לנו את כל האינפורמציה יום יום על מהלך המלחמה בשטח .
 
לאחר הניצחון והתמקמות כוחותינו בכל סיני ועזה עד לתעלה הכיבוש היה זמני. בן גוריון שהיה ראש הממשלה ושר הביטחון, קיבל הוראה חד משמעית מהאו"ם על נסיגה של כל הכוחות מאזור סיני ועזה. למזלי, עוד הספקתי לטייל בסיני ולראות מקרוב את התבוסה של הצבא המצרי. את שירותי הצבאי בחייל האוויר סיימתי כסמל בלבד, באותן שנים העלייה בדרגה הייתה קשה מאוד ורק בתנאי של שרות לפחות שנה בקבע. בעקבות מלחמת סיני שירותי הצבאי הוארך בחצי שנה נוספת ובשנת 1957 שוחררתי. התגייסתי בתאריך 17.5.53 והשתחררתי בפברואר 1957.
 
מעון הילדים של סבא וסבתא
לאחר קריאה דרמתית בשידורים אל הציבור בדבר טיפול בילדים במצב משפחתי קשה, הייתה תמימות דעים ביני
ובין רעייתי ותגובתנו לא איחרה לבוא. מעשה שהיה כך היה. מעון משפחתי שנתמך ע"י משרד הרווחה ועיריית ירושלים, הוקם ושמו בישראל היה מעון רבי.
 
השנה הייתה 1976 ובדיוק בספטמבר תחילת שנת הלימודים המעון היה ערוך ומוכן לקלוט לא פחות מ 15 ילדים בגילאים גן עד גמר בי"ס עממי. נאורה, רעייתי הייתה הדמות הדומיננטית והחינוכית, כי עלי רבץ העול של אחזקת המבנה. היא ניהלה את המעון החל מהבוקר ועד לשעה 15:00 אחה"צ וכששבתי מעבודתי בבי"ח הדסה עין כרם המשכתי את החובות המתבקשות אחה"צ.
 
המעון התנהל לתפארת בכל שנה ושנה בחגים פסח, שבועות, סוכות, פורים, חנוכה, בכל חג היה מתלווה משהו מיוחד. למשל בחג החנוכה, בניתי תבנית לסביבון מעופרת יצוקה. בפורים כל הילדים התחפשו וכל הבית היה מקושט בציורים משעשעים ענקיים שהכנתי . אני מוכרח להודות, שלקחנו על עצמנו עבודה מפרכת שמעטים האנשים שהיו מוכנים לאתגר כה קשה. היום, לאחר עשר שנים שתרמנו מחיינו למטרה כה קדושה והיום נשארו רק הזיכרונות והנוסטלגיה. אנו מלאי סיפוק ונחים על זרי הדפנה.  
 
עבודה
בשנת 1965 הגשתי את מועמדותי לעבוד בבי"ח הדסה עין כרם במחלקה הטכנית. למרות התנאים הקשים והבלתי נסבלים, עבודה במשרות במבוכי הבניין החזקתי מעמד עם אחריות שמוטלת על שכמי לפרנס את המשפחה. הייתי מלא סיפוק מהעבודה על אף שביתה קשה נהניתי לפתור בעיות סבוכות לפעמים. מנהלי אגף התחלפו בזה אחר זה עד אשר הגיע מנהל אגף שמצא לנכון להעביר אותי לאגף ההנדסה והמכשור הרפואי כמכשירן .
 
לפי בקשתי, נרכשו כלים ומכשירים. מכונות, כלי מדידה וכו' כך בניתי בית מלאכה לתפארת שענה על כל הדרישות בבי"ח. בניתי מכשירים, תקנתי מכשירים קיימים וכמובן שקיבלתי שבחים רבים על עבודתי ועל השירות שסיפקתי לבי"ח.
 
תמיד עמד לנגד עיני החולה שזקוק נואשות לטיפול. שנים רדפו שנים וההנהלה החליטה להציע לעובדים ותיקים פרישה מוקדמת. שמחתי לבשורה, כיוון שיום יום הייתי מגיע מיבנה לירושלים. כן, עברתי ליבנה מירושלים הבירה בשנת 1997. לאחר 32 שנות עבודה זכיתי לפרישה מוקדמת.
 

מילון

סיפולוקס
מכשיר להכנת סודה

ציטוטים

”באותן שנים העלייה בדרגה הייתה קשה מאוד ורק בתנאי של שירות לפחות שנה בקבע.“

”לאחר 10 שנים שתרמנו מחיינו למטרה הקדושה, מעון הילדים, אנו מלאי סיפוק ונחים על זרי הדפנה “

הקשר הרב דורי