מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא משה חי את החיים

סבא משה
סבא הצעיר
מרומניה לישראל

סבא נולד בעיר רומן שברומניה בתאריך 9.12.1938. עד גיל 12 סבא חי ברומן. מילדותו סבא זוכר את תחילת מלחמת העולם השנייה, כשהיה בן שנתיים משפחתו גורשה. אביו נלקח למחנה עבודה למשך חמש שנים. בזמן זה אמו נשארה לבד עם ארבעה ילדים. הוא גר בדירות מוזנחות והם התפרנסו בזכות שני אחיו הגדולים שמכרו נפט ברחובות והם בסך הכל בני 13. סבא זוכר את כניסת הרוסים לעיר בזמן המלחמה ואת הקרבות שניהלו עם הגרמנים. הכבישים היו מלאי הרוגים. בני אדם וסוסים היו מוטלים בצדי הרחובות. אחרי המלחמה אביו חזר הביתה והם הצליחו לעבור לדירה במרכז העיר. המצב הכלכלי השתפר ובתאריך 18.1.1951 סבא ובני משפחתו עלו לארץ.

אחרי כשבוע בשער העלייה, סבי ובני משפחתו נשלחו לקרית שמונה, שהייתה בראשית בנייתה. בהתחלה גרו באוהל, ואחרי תקופה מסוימת קיבלו צריף מפח בגודל של 3 על 5 מטר. בצריף זה גרו במשך 5 שנים. לאחר מכן עברו לדירת קבע בעיר. בקריית שמונה סבא למד עד כיתה ח'. אחרי כן סבא למד בקיבוץ כפר גלעדי. בגיל 18 סבא התגייס לצבא, אחרי שרות סדיר סבא המשיך לקבע. הוא חזר לקריית שמונה, שם עבד במשך שלוש שנים בשותפות עם אחיו צבי ברעיית צאן. היה להם עדר של כ-1000 כבשים. העבודה עם הכבשים הייתה מייגעת, שהצריכה חליבה שהחלה משעה 4 לפנות בוקר והסתיימה בחצות: שתי חליבות ביום, טיול ותחזוקת העדר וכיו"ב.  לאחר מכן סבא עבד כסוכן בתנובה. בהמשך, אחיו הצטרף אליו וכשסבא קנה משאית הוא מסר את קו "חלוקת תנובה" לאחיו. עם המשאית סבא עשה הובלות של מוצרי חלב בתנובה. בשנת 1963 סבא פתח חנות ירקות שממולה הייתה חנות בגדים של סוכנות אתא. שם הייתה נערה יפת מראה, שלימים הפכה להיות אהבת חיו של סבא, זאת סבתי רחל. הם התחתנו בשנת 1964 ושנה לאחר מכן נולדה בתם הבכורה עופרה. בשנה זו סבא החל לעבוד ב"אגד" כשכיר, ובשנת 1969 נכנס ל"אגד" כחבר. הוא עבד ב"אגד" במשך 31 שנה. בשנת 1968 נולד בנו השני יורם (אבא שלי), ובשנת 1972 נולד שי בנו הצעיר. בשנת 1975 סבא וכל המשפחה עברו מקריית שמונה לקריית חיים, שם סבא וסבתא גרים עד עצם יום זה.

סבא עבד ימים כלילות כדי לפרנס בכבוד את בני משפחתו. הוא זוכר ימים בהם עשה שעות על גבי שעות "על ההגה" באוטובוס. עבודה קשה, סיזיפית. ואכן, הקים משפחה לתפארת.

סבא בצעירותו 

תמונה 1

הזוית האישית

הנכד נועם: נהניתי לשמוע את הסיפורים והחוויות של סבא, זה היה מאוד נחמד לבלות איתו במסגרת יום הלימודים שלי. הייתי שמח אם היו לי עוד הזדמנויות לפעילויות משותפות עם סבא שלי. הוא אדם מאוד חכם, צנוע, בעל עבר עשיר ואהוב עלי במיוחד.

סבא משה: נהניתי מאוד להגיע לזמן איכות משותף עם הנכד הצעיר ביותר שלי. היה לנו זמן איכות משותף שבו יכולתי לשתף את נכדי בחוויות העבר שלי. אנו חיים בתקופה אחרת לגמרי וזה נפלא שהזדמן לנו להיות יחד במהלך יום הלימודים.

מילון

נפט
חומר בערה שהיו משתמשים בו לבישול והסקה.

אגד
אגודה שיתופית – קואופרטיב – המפעילה תחבורה ציבורית בישראל, בייחוד אוטובוסים. אגד היא מפעילת התחבורה הציבורית הגדולה בישראל. בעבר סיפקה אגד שירותי תחבורה ציבורית כמעט בכל רחבי הארץ והייתה במעמד של מונופול, אך החל משלהי המאה ה-20 החליטה ממשלת ישראל לפתוח את שוק התחבורה הציבורית לתחרות, ולהקטין את חלקה של אגד בו. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא עבד ימים כלילות כדי לפרנס בכבוד את בני משפחתו“

הקשר הרב דורי