מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא מישל שלי והעלייה ממרוקו

סבא כילד עם הוריו
סבא רבא בחנות הנעליים שלו
סיפור עלייתו קליטתו בארץ של סבא שלי

שמי מעיין, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבא שלי, מישל מלכה.

סבא שלי הוא בן למשפחה בת תשע נפשות, הוא נולד במרוקו בעיר הבירה למשפחה מיוחסת וקרובה לממשל. הם גרו בבית גדול עם עוזרות ערביות בבית ולאבא שלו היה כמה חנויות נעליים. בשבת היו הרבה אנשים מוזמנים והיו באים לאכול סחינה (חמין).

העלייה לישראל 

בשנת 1961 הם יצאו ממרוקו למיצר ג'יברלטר שנמצא במחוז ספרד ומספרד הגיעו לארץ. שישה בני משפחה התקבלו במשרד הקליטה, אחרי שהשאירו במרוקו את שלושת האחים הגדולים על מנת שיטפלו בכל הפרוצדורה של העלייה שלהם, לאחר מכן הם גם עלו לארץ והתיישבו בעיר הרצליה.

התאקלמות בארץ

בזמן הגיעם לארץ לא הייתה עבודה, המדינה הייתה בחיתוליה. מדי פעם אבא של סבא היה הולך לעבוד בחקלאות.

הם גרו בדירת עמידר בהרצליה והילדים נרשמו לבתי ספר וגנים. כשסבא שלי עלה הוא נרשם לגן. הייתה לו מורה לעברית שלימדה אותו את השפה. כשהוא עלה לכיתה א' כבר ידע עברית והיה מקבל שיעורי עזר. בתיכון הלך ללמוד באורט תיכון מקצועי, לאחר מכן הוא שירת בצבא. אחרי הצבא הכיר את סבתא שלי, יהודית. הם התחתנו והקימו משפחה. נולדו להם ארבעה ילדים שביניהם אימא שלי (שלי).

המסר של סבא שלי זה שחשוב שאצליח בהשכלה גבוהה וזה יביא לי הצלחה כלכלית ואושר בחיים.

מנהגים מרוקאיים

מימונה – בצאת פסח חוגגים את צאת החג עם לבוש מיוחד ועוגיות מרוקאיות ומופלטות.

חינה – לפני חתונה של הזוג, בערך חודש לפני, עושים להם חגיגה במהלכה לובשים בגדים מיוחדים של העדה עם מאכלים ומתוקים מרוקאיים.

לבוש מרוקאי 

כפתן

כפתן הוא לבוש מרוקאי מסורתי עוד מהעבר הרחוק ומסמל את תרבות העיר קזבלנקה ושאר ערי מרוקו. הכפתן הוא דמוי שמלה העשויה לרוב מבדים מבריקים ויקרים, בעיצוב רקמות אלגנטיות ומוזהבות, עם תכשיטים ואביזירים נוצצים ומבריקים. לרוב, אצל הנשים מתווסף כתר או סרט שיער תואם לקישוטי הכפתן להשלמת המראה המושלם. את הכפתן נהוג ללבוש במימונה ובחינות וחגיגות שונות.

גלביה

הגלביות עדיין מאוד מפורסמות במרוקו. גלבייה היא מעין גלימה ארוכה ורחבה, נפוצה בעיקר במדינות ערב. הגלבייה מתאימה גם לגברים וגם לנשים בעוד הנשים נוטות ללבוש את הגלבייה הן כלבוש יום יומי והן כלבוש ערב מהודר בהתאם לעיטורים והעיצוב של הגלבייה. גם כיום, גלבייה נחשבת כלבוש מסורתי, נוח ונפוץ ברחבי אפריקה וגם במרוקו. לרוב הוא גם נלבש מעל בגדי היום יום.

טקצ'יטה Tackchita –

הטקצ'יטה היא מעין כפתן מהודר ביותר שנלבש לרוב לחתונות ולאירועים מיוחדים בעיקר. הטקצ'יטה מורכב משני פרטי לבוש – שמלה תחתונה ושמלה עליונה. במראה מזכיר גלימה מרשימה מהאגדות, שנשפכת על הרצפה באופן מלכותי ומרשים ביותר. לרוב, נחגרת חגורה מסביב לשתי השכבות על מנת להדגיש ולהבליט את המותן של האישה.

נעלי הבבושה

הבבושה היא נעל שטוחה, פתוחה בעקב ועשוייה מעור.

מאכלים מרוקאיים

דג מרוקאי, קוסקוס עם ירקות, מופלטה, עוגיות מרוקאיות, מרק חרירה, זיתים מרוקאיים מבושלים עם רוטב אדום ושר, סלט מטבוחה, ספינג', גזר מרוקאי, משמנה מרוקאית, פשטידה מרוקאית, עוגיית ריפעת.

תמונות משפחתיות של סבא שלי 

תמונה 1

הזוית האישית

מעיין: מעבודת תיעוד זו למדתי הרבה על השורשים שלי ועל סבא שלי.

הבנתי שזה לא מובן מאליו להגיע לארץ זרה ולהסתדר. יש כל מיני קשיים בהתחלה כמו תרבות, שפה וחיי חברה שעם התמדה וסובלנות אפשר להסתדר לאט לאט, כמו בכל דבר אחר בחיים.

מילון

מיצר ג'יברלטר
מצר גיברלטר הוא מצר ים המפריד בין אירופה לאפריקה ומקשר בין האוקיינוס האטלנטי לבין הים התיכון.

משמנה
עלי בצק המזכירים מופלטה הממולאת בשלל מילויים: מתוק, מלוח, עם גבינה או עם בשר. (מתוך אתר וואלה אוכל)

ציטוטים

”המסר של סבא שלי זה שחשוב שאצליח בהשכלה גבוהה וזה יביא לי הצלחה כלכלית ואושר בחיים“

הקשר הרב דורי