מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא מיכאל מספר על העלייה מאורגוואי

בית הספר הרב תחומי עמל עין חרוד
פעילות עם הסבים והסבתות
העלייה של סבי, סבתי וארבעת ילדיהם לישראל

שמי איתי קבלו, אני לומד בבית הספר הרב תחומי בעמל עין חרוד והשנה השתתף בית ספרי בתכנית הקשר הרב דורי, ביוזמה מיוחדת הנקראת: "מעגל הדורות", במסגרתה שנתון  כתות ז' מאחד את הסבים והסבתות לפעילות משותפת. אני בחרתי להשתתף בתכנית עם סבא שלי מיכאל רויטמן.

 מעגל הדורות – יוזמת בה השתתפו השנה תלמידי כתות ז' בבית הספר ( מתוך אתר בית הספר)

תמונה 1

סבי נולד בשנת 1955 באורגוואי בעיר מונטווידאו שזו עיר הבירה והעיר הכי חשובה באורוגוואי, יש בה גם את הנמל המרכזי של המדינה.

ילדותו ונועוריו של סבא מיכאל עברו במונטווידאו, שם גם הכיר את סבתי קלאדיה. הם נישאו והביאו לעולם את ארבעת ילדיהם. סבי, עלה לישראל בגיל בוגר, כשהיה בן 28. וככבר היה נשוי לסבתא קלאודיה ואבא לילדים.

העלייה מאורגווי לישראל

באורגוואי הייתה קהילה יהודית, הציונית ביותר בין הקהילות היהודיות בעולם. פעלו בה עשרות תנועות נוער ציוניות, צויינו כל חגי ישראל והטקסים של ימי הזיכרון, יש פעילות של הסוכנות היהודית: "תגלית" ו"מסע", לכן אין פלא שרובם מתוך ציונות ואהבה לישראל עשו עלייה וגם בני משפחתי, סבא סבתא וילדיהם.

סבי מיכאל זוכר היטב את העלייה לישראל, הוא עלה לארץ בשנת 1983, זה היה בחודש פברואר. כל השפחה עלתה יחד לארץ, סבי מיכאל וסבתי קלאודיה עם ארבעת ילדיהם.

כאשר הם הגיעו לארץ הם גרו בתחילה במרכז הקליטה במבשרת ציון. לאט לאט הסתגלו למקום החדש וסבא מיכאל סבי התחיל לעבוד בחברה למדידות שטחים. לסבא וסבתא הקליטה הייתה יותר מורכבת, לארבעת ילדיהם, לאמי לאחיותיה ואחיה הייתה הקליטה יותר קלה, מפני שהם היו מאוד קטנים וילדים קטנים מסתגלים מהר יותר למקום החדש ולשפה החדשה. היום הם לא זוכרים יותר מדי דברים מארץ מולדתם.

הזוית האישית

איתי: היה לי מאוד מהנה לעבוד עם סבי היה מאוד מעניין לשמוע את חוויותיו מארץ מולדתו ומעליתו ועליית משפחתו, זה בעצם סיפור העלייה של אימא שלי כילדה לישראל. הייתי רוצה לאחל לו את כל הטוב שבעולם והרבה בריאות לו ולסבתי קלאודיה.

מילון

קהילת יהודי אורגוואי
יהדות אורוגוואי היא אחת מקהילות היהודים בדרום אמריקה ומקום מושבה הוא באזור אורוגוואי של היום. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”קהילת יהודי אורגווי היא אחת הקהילות הציוניות ביותר בעולם“

הקשר הרב דורי