מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא מוטקה בדרך אל ארץ ישראל הנכספת

סבא מוטקה,מיקה ושירה
סבא מוטקה בתור ילד
בסיפור מדובר על העלייה לארץ והילדות בישראל .

נולדתי בשנת 1948 בעיר וילנה, ירושלים דליטא, ברית המועצות לשעבר והיום ליטא. בילדותי ביקרתי בגן הילדים ולאחר מכן למדתי בבית הספר שנתיים. בכל התקופה הזו עד העלייה דיברתי רוסית. בגיל 9 ההורים שלי החליטו לעלות לארץ ישראל ומפה החל המסע.
 
בתחילת שנת 1957 עזבנו את וילנה וטסנו לוורשה שבפולין. מוורשה הועברנו לעיר שנקראת שצ'אצ'ין ובה שיכנו אותנו במחנה עולים של הסוכנות היהודית. גרנו שם כשלושה חודשים. בזמן הזה כמובן שלא למדתי, רק שיחקתי עם כל הילדים שהיו עימי במחנה וחיכו כמוני לעלות לישראל. והנה ביום בהיר אחד התבשרנו שבעוד כשבוע אנחנו מפליגים. בהגיע יום ההפלגה הועברנו לנמל. עלינו בשמחה אל האוניה ביחד עם יהודים נוספים שפניהם כמונו מועדות אל ארץ ישראל הנכספת. כל משפחה קיבלה תא מגורים. האוניה הייתה קטנה ולא היו בה הרבה אפשרויות עיסוק.   
 
ההפלגה התחילה בים הבלטי, הייתה זו הפלגה מאוד איטית. חלפנו לאורכו של חוף גרמניה והגענו לאוקיינוס האטלנטי. מסע ההפלגה ערך כשבוע ובסופו הגענו לצרפת. בצרפת העבירו אותנו לבית הארחה בעיר מרסי ובו שהינו כשבועיים וחגגנו את חג הפסח. את רוב הזמן העברנו במשחקים ביער המקומי. בתום תקופת ההמתנה הועברנו לנמל מרסי ועלינו סוף סוף לאוניה שהובילה אותנו לישראל. אוניה זו, כקודמתה, הייתה גם היא קטנה והשהייה בה שוב על גבול השעמום וחוסר המעש.  
 
ההפלגה הפעם הייתה בים התיכון ובמהלכה חששנו ממפגש עם אוניות מלחמה מצריות. היתה זו תקופה קצרה לאחר מבצע סיני. חשש נוראי שטף אותנו כאשר עברנו את קפריסין והתקרבנו אל חופי הארץ. הבחנו באוניות מלחמה המתקרבות אלינו, סברנו שאילו הן אוניות מלחמה מצריות. האוניות התקרבו אלינו יותר ויותר והנה  סימנו לאוניה שלנו לעצור. לשמחתנו היו אלו אוניות מלחמה של צבא ארצות הברית שתפקידן היה להגן על חופי ישראל. רווח לנו. לאחר בדיקה אפשרו לנו להמשיך בהפלגה לעבר נמל חיפה.
 
בתאריך 1 במאי 1957 הגענו לנמל חיפה וסוף סוף ראינו את יופייה של הארץ מקרוב. ההתרגשות הייתה גדולה. למחרת ירדנו מהאוניהוהועברנו למחנה עולים באזור חיפה ובו שהיינו מספר ימים על מנת לעבור את תהליך הקליטה. לאחר שסיימנו התהליך הוצעו להורי מספר מקומות מגורים בארץ ובחירתם הייתה להשתקע במושב משגב דב.
 
מכאן מתחיל תהליך הקליטה והילדות שלי ושל משפחתי בארץ.   
 
 
העשרה
יהדות ליטא: "זו הארץ שסבא נולד. "יהדות ליטא נחשבה לאחת הקהילות היהודיות הגדולות והחשובות בקרב יהדות מזרח אירופה והמרחב האשכנזי כולו. קהילת יהודי ליטא הייתה בעלת ייחודיות משלה, ונודעה כמעוז הלמדנות התורנית והישיבות הגבוהות, לצד השכלה לא-תורנית".
 
וילנה: זו העיר שסבא נולד. "וִילְנָה היא בירתה של ליטא. על פי נתונים רשמיים משנת 2006, מספר התושבים הוא כ-554,000. וילנה היא העיר הגדולה ביותר בליטא ומהווה מרכז פוליטי, חינוכי, כלכלי ותרבותי של המדינה".
ויקיפדיה
תכנית הקשר הרב דורי, תשע"ו

מילון

ליטא
זו הארץ שסבא נולד. "יהדות ליטא נחשבה לאחת הקהילות היהודיות הגדולות והחשובות בקרב יהדות מזרח אירופה והמרחב האשכנזי כולו. קהילת יהודי ליטא הייתה בעלת ייחודיות משלה, ונודעה כמעוז הלמדנות התורנית והישיבות הגבוהות, לצד השכלה לא-תורנית"

וילנה
זו העיר שסבא נולד. "וִילְנָה היא בירתה של ליטא. על פי נתונים רשמיים משנת 2006, מספר התושבים הוא כ-554,000. וילנה היא העיר הגדולה ביותר בליטא ומהווה מרכז פוליטי, חינוכי, כלכלי ותרבותי של המדינה".

ציטוטים

”"והדרת פני זקן"“

הקשר הרב דורי