מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא יעקב חממה

הדס, אמא, סבא וסבתא
סבא יעקב בצעירותו
תיעוד סיפור חייו על ידי הנכדה הדס

נולדתי בשנת 1937 בבגדד (בבל) שבעירק.

עלינו לארץ בשנת 1950 והגענו לשער העלייה. משם הועברנו למחנה צבאי של האנגלים. משם הגענו לפרדסקטס. האוטו והטרקטור נכנסו לפרדס, קשרו עץ והוציאו אותו והקימו בשבילנו אוהל.

מנהל המעברה דרש מאבא שלי לירה אחת דמי שכירות של האוהל (זו הייתה מרמה של מנהל המעברה) לאחר שראיתי שאבא משלם שכירות של האוהל הלכתי לשאול את החברים שלי במעברה אם הוריהם משלמים, והרוב אמרו שלא. לכן ביקשתי מאבי לא לשלם ולא עשו דבר.

היות והבנתי שצריך ללמוד לכן הלכתי לבית ספר יסודי עד שקיבלתי תעודת כיתה ח'. את זה עשיתי אחרי יום עבודה. ככה למדתי כל החיים בערב אחרי עבודה. למדתי כמנהל מוסך לרכב, למדתי בית ספר תיכון, ועברתי ללמד בבתי ספר מקצועיים. תלמידי היו תלמידי היו אלה שבדרך כלל נשרו ממערכת החינוך. כמו כן אחרי העבודה למדתי באוניברסיטה וקיבלתי תעודות ונשלחתי על ידי המדינה להשתלמות בגרמניה. (לפני כן למדתי גרמנית במשך שנה על ידי חשבון המדינה).

כל הלימודים שלי עד היציאה לפנסיה לא שילמתי כסף ללימודים. 37 שנים הייתי מורה ומנהל שיכבה ולימדתי בכמה בתי ספר בעת ובעונה אחת.

היום אני בפנסיה.

תקופת הפנסיה:

במשך שנים הייתי עוזר לתושבי השכונה בתור חבר ועד השכונה. חילקתי כל יום שישי פירות וירקות לנזקקים, וכל חודש חילקנו ארגזי מזון. התנדבתי למשמר אזרחי עם רישיון נהיגה לניידת עד אפריל 2017. באזרחות היה לי כל הרישיונות הנהיגה פרט לאופנועים. כיום ויתרתי על הכל פרט לרכב פרטי.

 אלה תולדות חיי עד עתה.

ההורים שלי

ההורים שלי נולדו בבל. אבא שלי נולד בשנת 1906 ונפטר בגיל 70. אמא שלי נולדה בשנת 1921 ונפטרה בגיל 65. לאימא שלי קראו נזימה , ולאבא שלי  קראו נעים. בחוץ לארץ לאבא שלי הייתה חנות פירות. ואילו בארץ עבד בדובק ועבד עבודת דחק שבועיים בחודש. אמא שלי הייתה עקרת בית ומכינה את הסנדוויצ'ים לכל האחים שהולכים לעבודה או לבית הספר.

אצלנו במשפחה בחוץ לארץ הגברים והנשים היו מתחתנים בתוך המשפחה בין בני הדודים לכן כולנו משפחה אחת.

האחים שלי

אנחנו 8 אחים כיום נשארנו 7 כי אחי הקטן נפטר לפני מספר שנים. כל האחים שלי גמרו תיכון מקצועי בהשפעתי והם קשורים במקצועות הרכב השונה.

מילון

שער עלייה
יישוב קליטה ומחנה עולים במערב חיפה, ששימש כמחנה מעבר מרכזי לעולים שהגיעו לנמל חיפה בעלייה ההמונית שהחלה מיד לאחר קום מדינת ישראל.

ציטוטים

”היות והבנתי שצריך ללמוד, הלכתי לבית ספר יסודי כל ערב עד שקיבלתי תעודת כיתה ח'“

הקשר הרב דורי