מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא יעקב בסלר

תמונה מעברו של המספר
חתונה במשפחת בסלר
סיפור חייו של סבא יעקוב בסלר אביו הרב הראשי בעיירה מולדובה

סבא יעקוב בסלר נולד בשנת  1929 בעירה במולדובה במחוז וסלוי פונגשטי שברומניה. אביו ברוך הוכמן ז"ל אשר היה הרב הראשי של  העירה למד בישיבת וישניץ באזור בוקובינה והיה מוסמך ברבנות היה מנהיגה הרוחני של העירה והיה רב שוחט מוהל חזן.                   

אמו סבתא רבתא קהילה (שמי ניתן על שמה) הייתה חסידה גדולה היא מבית משפחת ויזניץ הייתה עקרת בית, וילדה חמישה בנים ובת. סבא וסבתא רבא התחתנו בבוקובינה ולא היה להם אזרחות רומנית. שסבתא רבתא ילדה את הילדים הם נרשמו על שם המשפחה שלה שהוא בסלר ואחרי הרבה שנים קיבל אזרחות רומנית וכך הילד האחרון שנולד רשום על שם המשפחה של האב, שרגר הוכמן.

·         חיו של סבא: פרץ בסלר זל  

·         שמשון מורדכי בסלר זל

·         בתיה בסלר

·         יעקוב בסלר (סבי)

·         משולם פיביש הוכמן  (שרגא בעיברית) 

סבא בביתו ועם חבריו היה מדבר ידיש אך אביו התעקש שילמד עיברית, למד בבית ספר ממלכתי רומני (יהודים וגוים) ואחרי בית הספר הילדים היו הולכים לשיעורי יהדות, והילדים המתקדמים היו לומדים אצל אביו ז"ל.

"הלכנו בשבת לבית ספר…(מספר סבא)…אבל לא כתבנו רק הקשבנו למורים" היחסים בן הילדים היהודים והגויים היו טובים יחסית אך לפעמים היו מריבות. סבא מספר על מריבה אחת: "חברי היהודי התקוטט עם גוי בחצר בית הספר והחלו לזרוק אחד על השני אבנים הגוי נפצע והוריו התלוננו על היהודי בבית משפט, יום אחד נשלחה אגרת: לכ' מר יעקוב בסלר לזימון לבית המשפט. הייתי ילד מאוד הגון אומר סבא ולכן בחרו דווקא בי."

בשנת 1941 המלחמה מגיעה לרומניה. ילדים מעל גיל 18 והאבות נשלחו למחנה לאסירים פוליטיים ברומניה ואותנו המשפחה גירשו לעיר המחוז וסלוי. והיו שם שנתיים וחזרו הביתה והמשיכו לעבוד עבודות כפיה בעיר. כתוצאה מרדיפות הנאצים והחיים הקשים והעבודות הקשות. סבא רבא ברוך חלה ונפטר בזמן המלחמה. אחרי המלחמה השלטונות ראו בו כנפגע ע"י הנאצים.

סבא רבא ז"ל היה מנהל ופקח על היהודים שעבדו שם. אחד מהיהודים שעבדו שם היה בן דודו של סבא רבא אז הוא (אבי) ואני אומר סבא הינו מבאים לו אוכל בסתר. סבא רבא היה רב הקהילה איש חשוב ולכן גם היה מנהל על היהודים והנאצים לא העזו לפגוע בו.

סבי עלה לארץ בשנת 1947

כשהיה בן 16 לבד לבד בלי אף חבר או אדם מוכר עם עליית הנוער שם היה תפקידו גיזבר חוץ, ושם בארץ היה שלטון

מילון

גיזבר
מנהל הכספים שממונה על ההכנסות וההוצאות

ציטוטים

”הלכנו בשבת לבית ספר.... אבל לא כתבנו רק הקשבנו למורים“

הקשר הרב דורי