מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא יוסף עלה לארץ ב"מרבד הקסמים"

אוריה וסבא יוסף
סבא בילדות
ממבצע "על כנפי נשרים", להתאקלמות בארץ והשרות הצבאי

נולדתי במחוז תעיז בתימן
נולדתי לפני 70 שנה, בשנת 1946, באחד הכפרים ליד העיר תעיז שנתיים לפני קום המדינה לא זכורה הילדות מאותה תקופה. אחד הסיפורים שספרו לי הורי שנחטפתי  בעת שהסתובבתי עם אבי בשוק המקומי על ידי אחד הערבים שמטרתו כמובן להפוך אותי למוסלמי .למרבה המזל הבחין בי אחד היהודים לפי הקמיע שהיה על צוארי שאני יהודי ומיד ספר לאבי. הצליחו להגיע לאותו ערבי ועל ידי פיצוי מסויים הוחזרתי למשפחתי. 
 
ילדותי בארץ
עליתי במרבד הקסמים , מבצע "על כנפי נשרים", עם יהודים נוספים לארץ ישראל למחנה עולים ליד בית ליד. לאחר זמן מה העבירו אותנו למעברה לגן יבנה. לאחר כשנתיים עברנו לבתים הקבועים שנבנו עבורנו במושבה גן יבנה. שם עברה תקופת הילדות שלי בבית ספר היסודי "סיני" ולימודי התיכון בישיבת "בני עקיבא" ברעננה . משם הלכתי ללמוד במדרשה למורים ב"יד בנימין ".
 
את שרותי הצבאי שלבתי עם עבודה בחינוך בישובי הספר במשך 4 שנים. עסקתי בהוראה במשך כ- 40 שנה. נהנתי מעבודתי כי ראיתי בה כשליחות לחנך את ילדי ישראל. הייתי בכמה בתי ספר במשך השנים עד שפרשתי לגימלאות וכעת אני מקדיש את זמני לנכדים באהבה גדולה.
 
מלחמות ישראל
כבר בראשית דרכי הציבורית נקראתי להשתתף במלחמת ששת הימים באוגדה של אריק שרון בגזרה המרכזית של סיני וכבר אז נחשפתי לדברים הקשים שמלחמה יכולה לגרום לכל הצדדים .אחר כך עברתי תקופות לא קלות במלחמת ההתשה בבקעת הירדן המלחמה הבאה שהשתתפתי בה היתה מלחמת יום הכיפורים ברמת הגולן בגדוד מרגמות שתמיד היו צמודים לכוחות רגליים וסייעו להם להתקדם מקרוב.
 
ראיתי באיזה סכנה היינו נתונים מהשריון הסורי ועד כמה היו קרובים לגבולנו . לאחר מאבק עיקש ומעשי גבורה של כוחותינו, האויב נחל מפלה וצבאנו התייצב בגבולו. זכיתי גם להיות במלחמת שלום הגליל לאורך חוף הלבנוני דרך צור וצידון וצפונה יותר לא הרחק מביירות שם שהינו כחודש ימים. לאחר ששבנו ארצה, המשיכו כוחות צה"ל להיות בשטח לבנון תקופה ארוכה. כשהמצב בשטח הלך ונעשה קשה עם נפגעים רבים הוחלט לסגת בגבול הבינלאומי ולהגן על מדינת ישראל משם.      
 
בית ומשפחה
אני סרי יוסף נשוי לרות משנת 1972. אב לארבעה ילדים: הילה , יניב , שמרית ואוהד. נכון להיום יש לי ארבע עשרה נכדים . נהנה מכל אחד ואחד מהם ומשתדל לעזור ולדאוג להם בתחומים שונים בזמני הפנוי בפנסיה.
 
העשרה
יהדות תימן היא קהילה יהודית עתיקת יומין. על פי החלוקה המכנסת את מרבית קהילות היהודים יוצאי אירופה תחת הכותרת "אשכנזים", ואת קהילות צפון אפריקה, הבלקן, פרס והמזרח התיכון כ"ספרדים", יש לראות את קהילת היהודים יוצאי תימן כקהילה נפרדת, שלישית בגודלה.
 
מרבד הקסמים, " מבצע על כנפי נשרים הוא כינוי למבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוך ספר שמות, פרק י"ט, פסוק ד': "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי". המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים‏ וכן מבצע ביאת המשיח". ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

יהדות תימן
יהדות תימן היא קהילה יהודית עתיקת יומין. על פי החלוקה המכנסת את מרבית קהילות היהודים יוצאי אירופה תחת הכותרת "אשכנזים", ואת קהילות צפון אפריקה, הבלקן, פרס והמזרח התיכון כ"ספרדים", יש לראות את קהילת היהודים יוצאי תימן כקהילה נפרדת, שלישית בגודלה.

מבצע על כנפי נשרים
מבצע על כנפי נשרים הוא כינוי למבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוך ספר שמות, פרק י"ט, פסוק ד': "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי". המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים‏ וכן מבצע ביאת המשיח.

drive
סוג של ענן ששומרים בו דברים

ציטוטים

”אם לומדים ומשקיעים יש בסופו של דבר תוצאות חיוביות“

הקשר הרב דורי