מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא יהודה – דור שביעי בירושלים

סבתא ואני מספרים על סבא יהודה
סבא רבא יהודה
ההיסטוריה של סבא רבא יהודה בומגרטן

סבא יהודה בומגרטן הוא סבא רבא שלי, איתי סמדרי, הנכד המתעד. הוא נולד בשנת 1920 בירושלים, דור שביעי בירושלים. הוא אבא של סבתי, טובה סמדרי, המשתתפת איתי בתכנית הקשר הרב דורי.

בזמנו אנשי היישוב התנדבו לשרת בצבא הבריטי. כך גם סבא יהודה, הוא שירת בחיל תובלה בפלוגת הובלה 462, שנתנה חלק במערכה בצפון אפריקה במלחמת העולם השנייה. בתאריך 1.5.1943 נפגעה האונייה עליה הפליג סבא (שמה: מלטה) והיא טבעה. איתה ירדו למצולות הים 140 חיילים מארץ ישראל. סבא יהודה היה אחד מהבודדים שניצלו במקרה זה. הניצולים נאחזו בקרשים וצפו עליהם בים במשך מספר שעות ואונייה נורווגית שעברה במקום הצילה אותם. מאז, כל שנה בתאריך 1.5 עולים כל משפחות החללים והניצולים להר הרצל, שם יש אנדרטה לזכרם ומוזכרת האונייה שטבעה. סביב הבריכה יש את שמות כל הנספים (אנשים שמתו).

סבא יהודה נולד בשנת 1920 להוריו הדסה וחיים בומגרטן. הוא גדל בתחום היישוב הישן בירושלים, להוריו הייתה מסעדה והם היו משפחה ענפה בירושלים. הם היו דתיים, והוא למד בבית הספר תחכמוני. עוד בעודו נער, חלם להתנדב לצבא ולכן התגייס לעזרת הצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה. כך גם הכיר את אישתו לימים, סבתא גניה, היא וסבא יהודה הם הוריה של סבתי, טובה, אמו של אבי. סבא יהודה נלחם גם במלחמת השחרור על הגנת ירושלים.

משפחתו של סבא רבא יהודה

תמונה 1

הזוית האישית

סבתא: היה מעניין מאוד וחשוב להזכיר את טביעת האונייה מלטה, והיה כיף להיזכר בזכרונות. היה ממש כיף לספר לנכדי על עברו של אבי.

איתי הנכד המתעד: היה מעניין לדעת את כל העבר של המשפחה שלי, על הדורות הקודמים ומי הם היו, והיה כיף.

מילון

הר הרצל
הר הרצל הוא הר במערב ירושלים המשמש כבית הקברות הלאומי של מדינת ישראל. בהר נמצא בית הקברות הצבאי הראשי של המדינה וכן חלקת גדולי האומה בה קבורים מנהיגי המדינה והציונות. בכניסה להר נמצא מוזיאון הרצל ובו שוכן מאז 2017 היכל הזיכרון הלאומי שבו מונצחים כל הנופלים בהגנה על הארץ. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא יהודה היה אחד מהבודדים שניצלו מטביעת האונייה, הניצולים נאחזו בקרשים בים במשך מספר שעות ואונייה נורווגית שעברה במקום הצילה אותם“

הקשר הרב דורי