מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא טוביה עולה מבודפשט לארץ

אמיתי וסבא טוביה פסטינגר
אמיתי וסבא טוביה פסטינגר
יום העצמאות היינו רוקדים, בכל הכיכרות. אז הייתה שמחה אמיתית

במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, פרויקט  "ערכים בעריכה" של תלמידי כיתה ה' בנים בבי"ס קול יעקב, במהלך מפגשי התכנית, ראיינו התלמידים את האזרחים הותיקים , חלקם סבים וסבתות , מסיפוריהם למדו התלמידים סיפורי מורשת ועל ההיסטוריה על מדינתנו
 
סבא טוביה מספר:
"נולדתי  בשנת 1946 ב – א' בניסן תש"ו,  בעיר בודפשט בירת הונגריה."
 
העליה לארץ ישראל
אני זוכר הייתי בערך בן ארבע. האחיות שלי עלו  בערך שנה או שנתיים לפנינו לארץ, הן עלו בשנת 1948 בקום המדינה. אני  זוכר, שעמדתיאני וההורים שלי ברציף הרכבת וניפנפתי לשלום לשלוש אחיותי. התגעגתי אליהן מאוד. אחרי כשנתיים, עליתי עם הורי לארץ.
אני זוכר שנסענו ברכבת מבודפשט לוינה. בוינה פגשנו את דודה של, שחיכתה לנו. היא לקחה אותי לסיבוב בעיר וינה ופינקה אותי שם. אני זוכר שהרכבת הייתה צריכה לנסוע מוינה לאיטליה, ברגע האחרון היא החזירה אותי וכך עליתי לארץ. הפלגנו באנייה מאיטליה לנמל חיפה.
ישנו כמה לילות באהלים. אחר כך העבירו אותנו לירושלים לתלפיות. שם גםהיה מחנה אהלים גדול. ככה לאט לאט התאקלמנו בארץ. האחיות שלי אחת חזרה לוינה והשנייה גרה תחילה בתל אביב ואחר כך עברה לגור בשוהם היא כבר נפטרה . יהי זכרה מבורך.
חווייה שזכורה לי מהשנים הראשונות של קום המדינה היא חגיגות יום העצמאות. ביום העצמאות היינו רוקדים, בכל הכיכרות. אז הייתה שמחה אמיתית. היו מצעדים של הצבא, ביום העצמאות. היינו הולכים לראות את המצעד, מצעד צה"ל, היינו הולכים מוקדם כדי לתפוס מקום כדי שנוכל לראות טוב את החיילים . זה היה משהו מאוד יפה. זה נפסק  לצערי משנת 1968. הופסקו המצעדים באופן סדיר.
 
סבא טוביה מספר לאמיתי על סדר יומו. לשאלתו של אמיתי: איך אתה משתלב בטכנולוגיות של היום? 
סבא מספר: "אני נהנה מאוד גם מהטלווזיה, משתמש גם במחשב וגם בפלפון.
 
כשאמיתי שאל את סבא: מהו האירוע ההיסטורי שנחקק בזכרונו סיפר סבא על מלחמת יום כיפור, כשהוא היה בתעלת סואץ. על המשך הסיפור, תוכלו לשמוע ולצפות בסרטון שהכין נכדו אמיתי ינאי.
 
העשרה
 
מצעד צה"ל: "מצעד צה"ל הוא מצעד צבאי כללי של צבא ההגנה לישראל שהיה נהוג לעורכו במהלך עשרים וחמש שנותיה הראשונות של מדינת ישראל, ביום העצמאות.במהלך עשרים שנות המדינה הראשונות נערך מצעד כללי של צה"ל אחת לשנה. המצעד נערך לראשונה בשנת 1948, אחר מצעד צה"ל בשנת תשכ"ח (1968) הוחלט מסיבות אלו לא לקיימו יותר…" ( ויקיפדיה)

תכנית הקשר הרב דורי – בלוג "רשמים וחוויות", אהוד עדני כותב על התכנית" "הרעיון היה לנסות להתחבר לעולם המדיה הסובב את התלמידים אך לכוון אותו לערכים. לגרום לתלמידים שמבלים שעות מול מסכים (מחשב, טלוויזיה, פלאפון, אייפוד וכו') להשתמש בכלים הללו, לא רק להעביר זמן, בטלה, שיחות, חוויה, משחקים ריקים מתוכן, אלא להשתמש בכלים הללו גם לעשיית סרטונים מסוגים שונים הבנויים מערכים שלמדנו בכיתה (בין אדם לחברו) .."

תכנית הקשר הרב דורי, פרוייקט "ערכים בעריכה"  תלמידי כיתה ה' בנים, שנה"ל תש"ע

בבי"ס קול יעקב, ירוחם מורה מוביל תכנית אהוד עדני

מילון

מצעד צה"ל
מצעד צה"ל הוא מצעד צבאי כללי של צבא ההגנה לישראל שהיה נהוג לעורכו במהלך עשרים וחמש שנותיה הראשונות של מדינת ישראל, ביום העצמאות.במהלך עשרים שנות המדינה הראשונות נערך מצעד כללי של צה"ל אחת לשנה. המצעד נערך לראשונה בשנת 1948, אחר מצעד צה"ל בשנת תשכ"ח (1968) הוחלט מסיבות אלו לא לקיימו יותר

ציטוטים

”תלמד לעשות את מה שאתה עושה הכי טוב“

”חשוב שאדם יהיה אמין, דובר אמת וישר ויתמיד בזאת כל ימי חייו “

הקשר הרב דורי