מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא חנן מספר

סבא חנן והנכד שליו בתכנית הקשר הרב דורי
סבא חנן בן שנה וחצי
אודות חייו

סבא חנן נשוי לטובה ויש להם שלושה ילדים וחמישה נכדים.

סבא מספר:

אני פנסיונר יליד חיפה ובגיל שנתיים עברתי למושב בנגב. ההורים שלי סבתא רבתא פרל וחיים עסקו בחקלאות בתנאים קשים בשנות החמישים והיו צריכים להתמודד בחום הכבד ובגנבות של הפדיונים. בתור ילד גדלתי במושב ניר משה, בנגב וחייתי את חיי המושב בגידול תרנגולי הודו ופרות וחלב. בתור ילד לא היו את האפשרויות שיש היום.

בגיל 10 עברתי לנצרת עלית וסיימתי את בית הספר היסודי ומשם עברנו לכפר סבא. סיימתי את התיכון והתגייסתי לצה"ל. חצי שנה אחרי השירות הצבאי, התחתנתי עם סבתא טובה וגרנו בחולון. את ירח הדבש עשינו בשארם אשך, שם שירתתי שלוש שנים. ואז נולד בני, משה, אבא של שלו, בחולון ואחרי כמה שנים נולדה בת  שקוראים לה ענבר וכעבור שנים בת נוספת שקוראים לה מיקה.

עבדתי בגלידות שטראוס 42 שנה, הנכדים נהנו מהגלידה. היום אני מתגורר בקרבת הילדים שלי.

ההיכרות של סבא וסבתא

אופן ההכרות של סבתא וסבתא היה בשידוך.

סבא היה פרוד מהחברה הקודמת והיה עצוב. החברה של ההורים של סבא אמרה שיש עבור סבא חברה חדשה, אם אתה מעוניין. סבא הסכים ונפגש עם סבתא והם יצאו שנתיים ולאחר מכן התחתנו. בירח דבש נסענו לשרם אשך. הם התגוררנו בחולון וכל הילדיה נולדו בחולון והיום אנחנו גרים כולנו ביבנה.

סבא שירת בחייל האוויר בתור מכונאי רכב. השירות של סבא היה בשארם-א-שיך בסיני בתפקיד אחראי סדנה, עד תום השרות. בתור ילד גדלתי במושב ניר משה בנגב וחייה את חיי המושב בגידול תרנגולי הודו ופרות וחלב בתור ילד לא היה  את האפשרויות בגיל שלי לא היה מה שלא היה אותו דברים שהיה.

רציתי לספר על סבתא רבתא שלי מצד של אבא

היא האהבה אותי מאוד, הייתי הנין הראשון שלה.

סבתא היתה משחקת איתי בקוביה הונגרית והייתה מספרת לי על סיפורי הילדות שלה. היא סיפרה לי איך היא עלתה לארץ מרומניה באוניה דרך קפריסין. היא שהתה במחנות ההסגר של הבריטים במשך חצי שנה ולאחר מכן עלתה לישראל. את סבא רבא לא היכרתי. בשנת 1948 הוא נהרג על ידי הערבים. סבא רבא היה שוטר בתפקיד, סבא רבא וסבתא רבתה היו במעברת שער העלייה.

סבא רבא משה הכיר את סבתא רבתא פרל בישראל. הסבא רבא משה נולד ברוסיה. אבא של משה היה הרב הראשי של מוסקבה.

סרטון סיכום שנת פעילות

הזוית האישית

סבא חנן: התכנית החזירה אותי לילדותי והחוויה המשותפת עם הנכד תרמה מאוד לקשר ופצתה על מה שלא היה לי עם ילדיי.

שליו: נהניתי מאוד מהמפגשים עם סבא בבית הספר.

מילון

פדאיון
הפֶדַאיון (בערבית: الفدائيّون) הוא כינוי משותף לקבוצות טרור שונות, לא בהכרח קשורות זו בזו, של מחבלים ערבים שהופעלו בידי גורמים ממלכתיים במדינות ערב והסתננו לישראל למטרות פיגועי טרור החל מאמצע שנות ה-50 ועד שהוחלפו בארגוני הטרור הפלסטיניים באמצע שנות ה-60

ציטוטים

”זכרון העבר לעתיד טוב יותר“

הקשר הרב דורי