מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא חנן מספר לי את סיפור חייו

סבא ואני
סבא חנן בילדותו
קורות חיים והכלבה לייקה

סבי נולד בבית החולים רמב"ם בחיפה ב-30.8.1949. לסבי יש אח אחד בשם נחום אשר גדול ממנו בשנתיים.

קורות חייו של סבי

הוריו של סבי הם טניה ואדם ז"ל. שניהם נולדו בפולין ועברו את מלחמת העולם השנייה. סבא רבא אדם נולד בשנת 1918 בעיר ביאליסטוק שבפולין והיו לו שישה אחים ואחיות שנרצחו על ידי הנאצים בזמן השואה. סבא רבא היה עצור בגטו ביאליסטוק כאשר הוריו ואחיו נרצחו בגטו  ולאחר שהנאצים כבשו את הגטו, סבא רבא ברח ליערות ונלחם נגד הגרמנים עד תום המלחמה. סבא רבא נותר יתום ללא הורים וללא משפחה.

סבתא רבתא טובה-טניה נולדה בשנת 1926 בעיירה בשם טומשוב לובלסקי בפולין והיו לה שתי אחיות ואח אחד. ההורים של סבתא רבתא נרצחו על ידי הגרמנים במחנה ההשמדה בטרבלינקה וסבתא טניה נשארה בחיים עם אחותה פניה ואחיה מוישל'ה. סבתא רבתא ושני אחיה היו בגטו ורשה עד שהגטו הושמד על ידי הגרמנים, אז סבתא ברחה עם שני אחיה לוילנה ושם היתה עד סוף המלחמה בשנת 1945. הם עלו לארץ בשנת 1948 עם אח של סבא שהיה בן שנתיים. סבא רבא נפטר לפני עשר שנים וסבתא רבתא נפטרה לפני שלוש שנים, זכיתי לראותה.

השפה בבית הורי-סבי היתה יידיש ואחר כך למד סבי את השפה העברית. סבי למד בבית ספר יסודי בקרית עמל, "בית ספר קרית עמל" ואחר כך למד בתיכון שרת שקיים עד היום. סבי חווה את המלחמות האלו בילדותו: מלחמת השחרור בתור ילד, מלחמת ששת הימים ומלחמת ההתשה בה סבי לחם ונפצע ומלחמת יום כיפור בה סבי כבר היה מגוייס למשטרת ישראל.

סבי התחתן עם סבתא זינה בשנת 1975. בשנת 1976 נולדה דודתי מלי, בשנת 1978 נולדה אמי – ענת, ובשנת 1980 נולדה דודתי לילך.

סבי עבד עד הפנסיה במשטרת ישראל בתור קצין רפואה, בתקופה שגוייס למשטרה היה גיוס של קצינים מהצבא למשטרה. סבי למד מנהל רפואי בכיר באוניברסיטת חיפה ומנהל מערכות גדולות, רפואת חירום ומשפטים.

זיכרון ילדות של אימא עם סבא

סבתא זינה עבדה משמרת לילה בבית חולים כמעט כל יום שישי בערב, בבוקר יום שבת היא היתה הולכת לישון וסבא חנן היה לוקח אותי ואת אחיותיי לבריכת "חנה סנש" בקריית טבעון – כמעט כל יום שבת, זה היה ממש כיף. היינו קמים מוקדם, חותכים פירות וירקות, מכינים כריכים ונוסעים לבריכה מהבוקר עד שעות הצהריים.

 זכרון ילדות של סבא

סבא גר בקריית טבעון. הוא היה מדריך בשומר הצעיר, ציין כי היתה לו כלבת תחש בשם "לייקה" שליוותה אותו בכל פעם שהלך לפעילות בתנועת הנוער. לייקה קיבלה את שמה על שם לייקה הכלבה הראשונה שהוטסה לחלל בעזרת החללית הסובייטית ספוטניק 2. היא מתה במהלך המסע ב-3 בנובמבר 1957. בברית המועצות של אותם ימים הכלבה הפכה לגיבורה.

משחק שסבא שיחק בילדותו

סבי שיחק בילדותו במשחק הנקרא "משוך במטבע" שבו מתחבאים מאחורי משהו גדול כדי שלא יראו אותו. לאחר מכן הוא קשר אל המטבע חוט ואנשים שהיו עוברים ברחוב היו באים לקחת אותו. אז הוא היה מושך את החוט והאנשים ברחוב לא היו מבינים איך המטבע בורח להם…

סבא מתגעגע ל…

סבא מתגעגע לאביו מאוד: אבא שלו היה ניצול שואה, הוא היה בין הלוחמים בגטו ביאליסטוק, הוא שרד את השואה ועלה לישראל בעלייה בלתי לגלית והקים משפחה בארץ ישראל כעולה חדש. הוא נלחם במלחמות ישראל.

הזוית האישית

נועם הנכד המתעד: מאוד נהניתי לשמוע את סיפור חייו של סבי וגם למדתי דברים חדשים ומעניינים עליו. אני מאוד מחובר לסבא, אוהב לשאול אותו שאלות על החיים. תמיד צוחקים עלינו במשפחה על כך שירשתי ממנו את הבטחון העצמי וכושר הביטוי. שנינו מרבים לדבר

סבא חנן: היה לי מאוד כיף לספר לנועם את סיפור חיי וזה העלה בי געגועים וזיכרונות.

מילון

לייקה
לייקה (ברוסית: Лайка), הייתה כלבת החלל הרוסית הראשונה, והיצור החי הראשון שנכנס למסלול לווייני סביב כדור הארץ, כנוסעת של החללית ספוטניק 2 הסובייטית. היא נמצאה כמשוטטת תועה ברחובות מוסקבה, ושקלה בקירוב שישה ק"ג. יש המסווגים אותה כחיה הראשונה בחלל, אף שאחרים מצביעים על משימות קודמות שבהן שוגרו בעלי חיים בטיסות תת-מסלוליות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבא מתגעגע לאביו מאוד, אבא שלו היה ניצול שואה הוא היה בין הלוחמים בגטו ביאליסטוק. הוא שרד את השואה ועלה לישראל “

הקשר הרב דורי