מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא זאביק מכפר יהושע

יאיר הילד הימני, אופיר הילד השמאלי וסבי.
סבי בגיל שש מצטלם בשנת 1942 ליד עץ תאנה.
סיפור חייו של סבא

מספרים את הסיפור של סבא זאביק גבעולי

אנו יאיר, אופיר וזאביק משתתפים בתכנית הקשר הרב דורי ויחד  העלנו את סיפורו של סבא זאביק.

ילדות בכפר יהושע

סבי נולד בכפר יהושע בשנת 1936. בכפר יהושע באותה תקופה לא היה הרבה בתים, גנים ובית הספר היו בדרך כלל צריפים או מבנים יחידים. באותה תקופה לא היו רכבים, היה רק כביש אחד והיו הולכים רק ברגל.

תחביביו היו משחקים מחבואים, תופסת, משחקי כדור, וגולות. כשגדל יותר הוא גם עזר במשק והלך לתנועת הנוער העובד הלומד. בבית סבי עסק בכל עבודות המשק אחרי הלימודים ואת השיעורים היה מכין רק בשעות הערב. ניתן להוסיף שהיו רק פרדות באותה תקופה. כל העבודות נעשו ביד לכן גם ילדים יכלו לעזור. עבודות המשק היו  בעיקר עבודות בידיים כמו איסוף ביצים, תפוחים, עישוב בגינה, ועבודה עם פרדות כמו חרישת השדות, קציר ירק לפרות וכל זה נעשה בידיים על ידי מבוגרים וילדים יחד.

סבי ליד עץ התאנה – תמונה מגיל 6 – 1942 

תמונה 1

בגרות

סבא למד בבית הספר בכפר יהושע, הוא למד את כל מקצועות שיש כיום והיה דגש על לימוד טבע, הוא אהב את הביולוגיה וכימייה. בכיתות הגבוהות הוא הושפע הכי הרבה ממנחם זהרוני ודוד ברש. היה דגש כללי על ידיעת הארץ, טבע וטיולים. היו להם אותם החופשים כמונו. הוא וכיתתו מבית הספר היו נפגשים הרבה וכך גם כיום וכמו בבית הספר הם הו מרבים לטייל יחד.

שרות צבאי – גדוד 51 גולני

סבי התגייס לחייל רגלי ושובץ להיות מדריך, אך הוא רצה להיות לוחם. אז שיבצו אותו לחטיבת גבעתי, הוא עבר אימונים, קורסים ואחרי קורס קצינים הוא חזר להיות בגדוד 51 בגולני. ושם הוא השתתף במבצע קדש לכיבוש סיני. בסוף המבצע הוא נפצע מרסיס מתכת ברגל והובא לבית חולים.

במלחמת ששת הימים

מלחמת ששת הימים הייתה ביוני 1967, היא פרצה בגלל שמצרים וסוריה יצרו איחוד שהתכוון לתקוף את ישראל. אחרי מבצע קדש הוחלט שמצרים אינה תכניס כוחות לסיני ומיצרי טיראן יישארו פתוחים ויאפשר כניסת אוניות לנמל אילת, אך נאצר סגר את מיצריי טיראן והכניס כוחות לסיני. בארץ גייסו הרבה כוחות והתכוננו להתקפה, חיכו להתקפה. ישראל ידעה שתהיה מלחמה לכן הזהרנו את ירדן לא להשתתף במלחמה. בבת אחת פתחו במלחמה וב-6 ביוני חיל האוויר הישראלי השמיד את כל חיל האוויר המצרי עוד לפני שהתחילו לטוס ואז נכנסנו לסיני. לאחר מכן הסורים הפציצו את הגליל ולאחר שכבשו את סיני החליטו להיכנס לגולן בטיפוס בכדי להפסיק את ההפצצות של הסורים. בינתיים ירדן נכנסו למלחמה ותקפו את ירושלים, וניסו לנתק את הדרום מהצפון. זה גרם לצה"ל להגיב והתוצאה הייתה שכבשו את כל הגדה המערבית עד הירדן. חששו שהעיראקים גם יכנסו למלחמה לכן הפצצנו את העיראקים במטוסים.

במלחמת ששת הימים שירת במילואים בגדוד הרגלים והשתתף בכיבוש רמת הגולן כקצין. הם היו בגולן ובשלב הראשון הגדוד של בלם את הסורים בקיבוץ דן ובתל דן. המלחמה נמשכה שישה ימים, ובא כבשנו חלק מרמת הגולן, חצי האי סיני וכל הגדה המערבית כולל מזרח ירושלים. אחד הדברים המרגשים ביותר במלחמה זו היה כיבוש הר הבית כולו כולל הכותל המערבי.

מדינות העולם נדהמו מכך שמדינה כה קטנה ניצחה שלוש מדינות במזרח התיכון בפחות משבוע!

בקום המדינה

כשהאו"ם החליט ב-1947 לחלק את ארץ ישראל לשתי מדינות (מדינה יהודית ומדינה ערבית). בקום המדינה הוא היה בן 12. כולם בכפר הרגישו את המתח שנוצר וידעו שיהיה מאבק. היישוב היהודי היה קטן מאוד (בערך 400,000-500,00).

מדינת ישראל פעם והיום

בילדותו היה הרגשה של ביחד בין כל היישוב היהודי, הרגשה של מטרה משותפת. כיום המצב שונה, יש הרבה דעות קיצוניות לגבי דרך החיים של המדינה ושל האנשים היושבים בה, דעות בנושא דת, כיבוש, זכויות  אדם. חשוב לציין שהיום שההתפתחות הטכנולוגית היום מאוד מתקדמת בעיקר ביחס לפעם.

הזוית האישית

יאיר שוסטר, אופיר שנער: למדנו שלמדינת ישראל יש עתיד עשיר ומעניין ויש לדבר עליו רבות. בנוסף למדנו על סיפורו של סבי שנתן לנו על נקודת מבטו על האירועים ועל התקופה שכתבנו עליהם ובכללי על ספור חייו.

למדנו הרבה על היסטוריית המדינה, על המערכות והמלחמות, על מצב הכפר באותם זמנים ודברים דומים הקשורים לזמנים אילו. אנו מאחלים לסבי המשך חיים טובים ושימשיך לספר לנו דברים מעניינים על המדינה וההיסטוריה.

מילון

מבצע קדש
מבצע אשר בו נכבש חצי האי סיני.

כפר יהושע
כְּפַר-יְהוֹשֻׁעַ, מושב בעמק יזרעאל, כשני קילומטרים דרומית לרמת ישי, בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל. נוסד ב-12 באוגוסט 1927. חיים בו כ-1,100 תושבים ויש בו 90 נחלות חקלאיות ששטחן הכולל 9,500 דונם. המושב נקרא על שם יהושע חנקין אשר ניהל את העסקאות לרכישת עמק יזרעאל לשם יישובו על ידי יהודים, בשלושת העשורים הראשונים של המאה ה-20. ואף זירז את הקמתם של היישובים החקלאיים החלוציים בו. ויקיפדיה

ציטוטים

”הר הבית בידנו.“

הקשר הרב דורי