מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפורו של סבא דניאל הרפז

-
סבא בצעירותו
מ"זרעין" ליזרעאל - סיפור על אומץ, ציונות והגשמה.

סבא דני נולד ב 10.7.1929 בירושלים, הבן האמצעי לפנחס ומרים שלו לארץ ב 1920 .

מרים מליטא ופנחס מפולין. לסבא אחות גדולה רותי ואח קטן יגאל.

עד כתה ט' סבא למד בירושלים, ובכיתה י' עבר ללמוד בבי"ס החקלאי "כדורי" שנחשב לבית הספר הטוב ביותר. בכדורי שהוא בית ספר חקלאי , למדו ועבדו בכל ענפי המשק והשדה.

במקביל ללימודים סבא היה חניך בתנועת הצופים, ומכתה י' היה גם בגדנ"ע, בנוסף לעבודה וללימודים האינטנסיביים. אחרי הלימודים התגייס באופן מסודר לחי"ש (חיל שדה). הם עברו אימונים לא מעטים בערבים, בשבתות ובחופשים, והצטרפו להגנה על הישובים בסביבה.

בתום הלימודים בכדורי, היה ברור שילכו להתיישבות, ואכן כך היה, הם עברו להכשרה ברמת יוחנן. הם היו קבוצת תלמידים מכדורי, מקווה ישראל, בנות מנחלת יהודה(משם הגיעה סבתא חזי), ומחוות לימוד בירושלים, ותוך זמן קצר התגייסו כולם לפלמ"ח.

בהכשרה עבדו שבועיים במשק, כדי לפרנס את הקבוצה, ושבועיים היו באימונים מפרכים וקשים.

הגיוס היה בחודש יולי 1947, וכחודשים לאחר מכן, החלו המאורעות של מלחמת השחרור. מתוך ההכשרה ברמת יוחנן יצאו לפעילות שונות באזור, אבל גם באזורים רחוקים יותר, כמו קרבות במשמר העמק ובגליל העליון.

סבא: "עברנו מסלול קרבות קשים ביחד כפלוגה בנים ובנות ביחד" – המחלקה של סבא נחשבה כמוצלחת ביותר, ובסיום הקרבות שלושה חברי הכשרה קיבלו את אות ההצטיינות. שלושה מתוך שנים עשר סה"כ, שחולקו לכל צה"ל אז.

מכיוון שהמחלקה הזאת נחשבה כמוצלחת ביותר, וכן ספגה אבדות קשות במלחמות , הוחלט לאחדם אותה עם הגדוד השלישי מיפתח, ולשלוח אותם ליישב את זרעין – היא יזרעאל של היום. את זרעין הכירו מקרב קודם באפריל, אך בעצם היא נכבשה רק ביולי 1948. "הדבר הראשון שעשינו, כשהגענו למקום, היה לשנות לשמה המקראי – יזרעאל".

יִזְרְעֶאל הוא קיבוץ שיתופי, של התק"ם בעמק יזרעאל, למרגלות הגלבוע, ליד עפולה, בתחומי מועצה אזורית הגלבוע. הקיבוץ הוקם בשנת 1948 על ידי חיילים משוחררים מהפלמ"ח בסמוך לחורבות הכפר הערבי זרעין. הכפר נכבש בידי חטיבת גולני במאי 1948 לאחר קרב עם "צבא ההצלה", ובתיו הנטושים שימשו את מקימי הקיבוץ בימיו הראשונים. ב-1956 הצטרפה לקיבוץ קבוצת עולים מדרום אפריקה ואוסטרליה. בשנת 1950, במלאת שנתיים להקמת הקיבוץ הוא עבר לנקודת הקבע שלו, על גבעה במרחק כ-800 מטרים ממיקומו הראשוני. בחגיגות 25 שנים לקיבוץ צוין שהיא נהנית ממגמת קליטה וכי הכפילה את אוכלוסייתה. אחת הסיבות שהובאה להצלחה הייתה המעבר מלינה משותפת ללינה משפחתית. שמו של הקיבוץ הוא על שם העיר העתיקה תל יזרעאל מתקופת המקרא, ממנה בא נבות היזרעאלי, ועל שמה נקרא העמק עליו צופה היישוב – עמק יזרעאל. ויקיפדיה.

ביזרעאל התיישבה הקבוצה, בכפר הערבי בתנאים קשים, מים היה צריך להביא בעגלה עם חביות מהמעיין, וחשמל לא היה. אחרי שנה התקינו משאבה וצינור שהוביל מים לכפר. ואח"כ הגיע גם גנרטור.

את המשק הקימו מעבודה בשדות נטושים, שהשאירו הערבים, גן ירק גדול שהוקם ליד המעיין היה מוצלח מאוד, ובזמן הצנע סיפק ירקות שהיו מבוקשים מאוד בכל הסביבה. בהמשך הגיעה פרה אחת ואח"כ עוד כמה. כמו כן היה גם עדר כבשים שגדל ל 400 ראש, פרדס וכרם.

היום יזרעאל היא אחרת. שנות ה-90 עמדו בסימן ההתאוששות הכלכלית והחברתית. יזרעאל של היום הוא קיבוץ מבוסס כלכלית שהשכיל לנצל את ההצלחה הכלכלית כדי לבצר את זכויות הפנסיה של החברים ולהבטיח את רווחתם וגם לשמר את יזרעאל כקיבוץ שיתופי המקיים חיי חברה ותרבות עשירים ותוססים.

הזווית האישית

סבא דניאל הרפז והנכד עומרי, השתתפו בתוכנית הקשר הרב דורי בבית ספר הרב תחומי – עמק חרוד בשנת תשפ"א – 2021.

מילון

הכשרה
הכשרה היא תהליך הכנתו של אדם להתיישבות בארץ ישראל על סמך הבסיס האידאולוגי הציוני-הסוציאליסטי. יש להבדיל בין ההכשרה בארץ ישראל, לבין ההכשרה בחו"ל, שהוותה בסיס לעלייה והתיישבות בארץ ישראל, בוצעה בעיקר על ידי תנועת החלוץ והייתה בשיאה בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20. ויקיפדיה

חי"ש
החי"ש, חיל השדה של ארגון ההגנה בשנים 1939–1948, היה ארגון צבאי חשאי (כלומר נסתר משלטונות המנדט הבריטי), שהורכב ממתנדבים בעלי כושר קרבי בגילאים 18–26. החי"ש היה בנוי במבנה צבאי תקני של כיתות, מחלקות, פלוגות וגדודים, ולקראת מלחמת העצמאות אף חטיבות. מנובמבר 1947 ואילך היה החי"ש המסגרת הצבאית המרכזית של כוח המגן העברי, ועל בסיס חטיבותיו הוקמו, החל מסוף מאי 1948, חטיבות צה"ל הסדירות. ויקיפדיה

ציטוטים

”הגיוס היה בחודש יולי 1947, וכחודשים לאחר מכן, החלו המאורעות של מלחמת השחרור. מתוך ההכשרה ברמת יוחנן יצאו לפעילות שונות באזור, אבל גם באזורים רחוקים יותר, כמו קרבות במשמר העמק ובגליל העליון.“

הקשר הרב דורי