מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא דורון טייס קרבי מספר על נטישת המטוס

סבא דרור והנכדה אלה
חיל האוויר
מתברר שהטעינו את הפצצות עם מרעומם של שנייה.

ולהבאת מטוסים ארצה. זמן קצר לאחר הבאתם ארץ פרצה מלחמת סיני בשנת 1956. לאחר המלחמה ניגשנו לכוון את המטוסים שלנו, על מנת שיהיו יותר יעילים. קיבלנו פצצות חדשות מותאמות למטוסים הללו (פצצות ששקלו 250 קילו) ובעת הניסויים התבקשתי להטיל אותם בגובה נמוך, כאשר המרעומים שלהן היו צריכים להתפוצץ רק אחרי 7-12 שניות. זאת על מנת שהמטוס לא ייפגע מההדף.

נטישת חירום מהמטוס
מתברר שהטעינו את הפצצות עם מרעום של שנייה. כאשר הרכיבו אותן על המטוס לא ידעתי מכך וכשהנחתי את הפצצות הן מיד התפוצצו (תקלה של הקרקע). הפצצות חתכו את שתי הכנפיים וכל המערכת של המטוס התפוצצה. לא יכולתי לשלוט על המטוס. השרפה במטוס התפשטה ונאלצתי לנטוש אותו. משכתי את ידית הכסא של חופת הטייס וכך  התאפשר לי למשוך את חופת כסא המפלט. יצאתי אתו החוצה והתגלגלתי באוויר. התחלתי לפתוח את החגורות, כדי להישאר רק עם המצנח. פתחתי את המצנח והייתי בטוח שאני בחוץ. לפתע התברר לי שכיסא המפלט תלוי ע"י אחת הרצועות שלו על צווארי  (כיסא המפלט שקל כ-90 קילו).
נאבקתי איתו רק ביד אחת כי היד השנייה הייתה תפוסה ולא היה לי הרבה זמן. ידעתי שאם אני נשאר ופוגע בקרקע כשכיסא המפלט איתי, אני יכול להתרסק. בכוחות אחרונים הצלחתי להוריד ממני את החגורה שנקשרה אליי ביד אחת -והרמתי את הכיסא אליי. הורדתי את החגורה והפלתי את הכיסא. ראיתי שאין לי עוד זמן לבזבז ונכנסתי למצב "היכון" (לקראת צניחה לקרקע) ומיד נחתתי.
שמתי לב שיש הרבה רוח וכתוצאה מכך המצנח הצליח להתנפח ולסחוב אותי על האבנים שעל הקרקע. זכרתי שבקורס צניחה למדו אותנו שאחרי נחיתה יש למשוך את החוטים אליי. לשמחתי פתאום אני רואה ידיים שמתקרבות אליי ומושכות אליי את המצנח (אלה היו שני קצינים מחיל הצנחנים) שהתנפלו על המצנח וקיפלו אותו. נפגעתי בעיני ובשני עקביי ובאו לאסוף אותי בהליקופטר לבסיס ואחרי שלושה ארבעה ימים חזרתי כבר לטוס.
העשרה 
חיל האוויר הישראלי: " חיל האוויר הישראלי, או בשמו הרשמי "זרוע האוויר והחלל", הוא הזרוע האווירית של צבא הגנה לישראל. חיל האוויר הישראלי הוא מרכיב עיקרי בעוצמתו של צה"ל, והוא נחשב לחזק ביותר במזרח התיכון, ולאחד מחילות האוויר הטובים והמתקדמים בעולם.‏ בראש זרוע האוויר עומד קצין בדרגת אלוף. מפקדו הנוכחי של החיל הוא אלוף אמיר אשל".
תשע"ו

מילון

חיל האוויר
חיל האוויר הישראלי, או בשמו הרשמי "זרוע האוויר והחלל", הוא הזרוע האווירית של צבא הגנה לישראל. חיל האוויר הישראלי הוא מרכיב עיקרי בעוצמתו של צה"ל, והוא נחשב לחזק ביותר במזרח התיכון, ולאחד מחילות האוויר הטובים והמתקדמים בעולם.‏בראש זרוע האוויר עומד קצין בדרגת אלוף. מפקדו הנוכחי של החיל הוא אלוף אמיר אשל.

מרעום
מנגנון הפעלה של מטעני נפץ

ציטוטים

”זכרתי שבקורס צניחה למדו אותנו שאחרי נחיתה יש למשוך אלינו את החוטים.“

הקשר הרב דורי