מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא בורח מרומניה לתקומה בישראל

סבתא ג'ודי ואמה
סבתא ג'ודי בחתונתה
המסע אל החופש והגבורה

שמי ג'ודי נאור. נולדתי בארץ בתל אביב בשנת 1942. אני אם לשלושה ילדים וסבתא גאה לשישה נכדים. בחרתי לספר לך נכדתי האהובה את סיפור גבורתו של סבך שולי ז"ל.

זהו סיפור מרתק על חופש וגבורה באמונה שלמה, ואני מקווה שאת תמשיכי ותספרי אותו הלאה.

במהלך מלחמת העולם השנייה משפחת נדלר, שהתגוררה בעיר בשם באקו ברומניה, החליטו לברוח מרומניה לאחר שאבי המשפחה ברח ממחנה כפיה וזאת במטרה להגיע לפלשתינה (ישראל). שולי (שלום) וגדי האחים הקטנים היו בני חמש ושש. אביהם יצחק, סיכם עם מבריחי גבולות להעביר אותם את ההרים המושלגים של הקרפטים במטרה להגיע למדינה נייטרלית.

באישון לילה החלו במסעם בניסיון לחצות את הגבול. רעש של רשרוש עצים הבהיל את  המבריחים, והם נאלצו לשוב אל ביתם.

כשבועיים  לאחר מכן החל מסעם השני. סבא שולי שהיה הצעיר והרזה נישא על כתפיו של המבריח הראשון, המבריח השני נשא על גבו את אחיו גדי. כך פילסו את דרכם בחשיכה בחשש נוראי שלא יתפסו על ידי הגרמנים והשוטרים הרומנים ששיתפו פעולה. המסע היה קשה מנשוא. המבריחים ביקשו יותר כסף וסבתא לאה הסירה את טבעת הנישואין כדי לרצותם. שבועות לאחר מכן, כשהם הגיעו תשושים, כואבים ורעבים, לנמל אספציה באיטליה, עלו על ספינת מעפילים ישנה, לאחר טלטלות קשות בים סוער הגיעו לנמל חיפה ונתפסו על ידי האנגלים. נוסעי הספינה ניסו להתנגד אבל התשישות והקשיים גברו והם נשלחו למחנה פליטים בקפריסין. במחנה הפליטים הם היו עצורים שנתיים בצפיפות גדולה.

עד מהרה התפשטו מחלות במחנה שהקשו על שהייתם במקום. עם הכרזת המדינה הם הורשו לעלות לארץ והתמקמו בעיר חיפה. שם גדלו והתפתחו לנערים חרוצים ותלמידים טובים. סבא שולי היה  נער מוכשר שסיים לימודיו בגיל 16 ובגיל 17 למד כלכלה בשלוחה של אונברסיטת תל אביב. בגיל 18 הצטרף לצבא ונשלח מיד לקורס טייס לגאוות בני משפחתו. אמו ואביו שהתעקשו לעלות לארץ ישראל ולא לקנדה היו גאים בו במיוחד. כך הפך הילד הקטן שילדים רומנים היו מתנכלים לו, לחייל  אמיץ וטייס שנטל חלק במאות טיסות וקיבל אותות ותעודות מופת בארץ ישראל. מאז ועד יום מותו, התנוסס דגל ישראל ענק מעל עמוד תורן ענק בחצר ביתו.

יהי זכרו ברוך.

הזוית האישית

אמה:  למדתי הרבה דברים חדשים על סבתא ועל הסבלנות שלה. אנחנו מאוד התקרבנו וזאת חוויה שאני לא אשכח.

סבתא: כל כך נהניתי מהמפגש הרב דורי שנתן לי אפשרות להכיר אותך מזווית אחרת. גיליתי שאת ילדה נבונה יותר וחכמה ביותר.

מילון

עבודות כפייה
עבודות בהיקף רחב שיזמה גרמניה הנאצית. מיליוני פועלי כפייה שגויסו מכל המדינות הכבושות עבדו במאות מחנות עבודה.

ציטוטים

”מאז ועד יום מותו, התנוסס דגל ישראל ענק מעל עמוד תורן ענק בחצר ביתו“

הקשר הרב דורי