מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא בגרעין הנח"ל ל"משגב עם"

אתר הנצחה לחללי הנח"ל פרדס חנה
משגב עם כיום
סבא דוד היה שותף להקמת היאחזות מחולה בבקעת הירדן.

סבא שלי, שמו דוד, שירת בצבא במסגרת הנח"ל. "נח"ל" פירשו נוער חלוצי לוחם. בחיל הנח"ל משלבים התיישבות ושמירה על המולדת.

סימלו של הנח"ל הוא מגל וחרב. המגל מסמל את עבודת האדמה והחרב מסמל את השמירה על המולדת.

סבא בגרעין הנח"ל ל"משגב עם"

 תמונה 1

סבא דוד היה בגרעין הנח"ל משגב עם. משגב עם הוא קיבוץ השוכן בצפון, בגבול לבנון. כמו כן, סבא דוד היה שותף להקמת היאחזות מחולה בבקעת הירדן. היאחזות נח"ל זו דרך להקים ישובים חדשים. בהיאחזות מקימים תשתית חקלאית לחלוצים שיגיעו להתיישב במקום.

על היאחזות הנח"ל "מחולה"

"ב-14 בדצמבר 1968, ט"ו בשבט תשכ"ח, חגגו בני הגרעין את העלייה לקרקע במסיבה פנימית ויום זה מצוין על ידי בני עקיבא כיום העלייה על הקרקע. הקמת ההיאחזות בוצעה בלא פרסום, וללא קיום טקס עליה על הקרקע פומבי‏.באוגוסט 1968 כבר פורסם בעיתונות דבר הקמת ההיאחזות עם ציון שמו ומקומו ובאוקטובר התקיים טקס העלייה על הקרקע בנוכחות אלוף פיקוד המרכז רחבעם זאבי. באותה תקופה עברה ההיאחזות אל מקום הקבע שלה כ-2 קילומטר צפונית לנקודת ההיאחזות הראשונית, בראש גבעה בגובה 170 מטר מעל גובה פני הים.

היאחזות הנח"ל אומצה על ידי קיבוצי בקעת בית שאן דתיים וחילוניים כאחד, אשר ביום האזרוח העניקו עוגה בצורת חומה ומגדל, וכן על ידי מושב כפר הרא"ה אשר ליווה אותו עד התאזרחותו‏. כן אומץ המושב על ידי לשכות בני ברית ברמת השרון ותל אביב‏.
היאחזות הנח"ל אוזרחה ב-13 בנובמבר 1969, בטקס צנוע‏. בהיעדר גרעין משפחות שיתיישב במקום, היא אוזרחה על ידי קבוצה קטנה של בוגרי "גרעיני נחשון" א' ו-ב' של הנח"ל שקודם לכן איישו את ההיאחזות כחיילים‏. בצעדיו הראשונים הוא המשיך להתנהל כקיבוץ והיו בו רק שני זוגות נשואים.
 
התושבים ראו בלידת הילדה הראשונה, תמר, ביוני 1970, סימן ממשי ראשון לכך שהמקום אכן התאזרח‏. התקשורת עקבה אחר הצעדים הראשונים של היישוב. היא דיווחה על לידת הבת הראשונה‏, על ברית המילה הראשון‏ ועל החתונה הראשונה‏. אלוף פיקוד מרכז, רחבעם זאבי, ליווה מקרוב את היישוב בצעדיו הראשונים." (מקור: ויקיפדיה)

כאמור, הנח"ל הוא חלק מחיל הרגלים של צה"ל. במסגרת הזו השתתף סבא בפעולות צבאיות בגבול הצפון, בגבול הדרומי בסיני ובתעלת סואץ.

מילון

נח"ל
נוער חלוצי לוחם

ציטוטים

”נתינה היא קבלה“

הקשר הרב דורי