מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא אהרון ציזלינג

רוני וסבתא דורית
סבא אהרון ציזלינג
הקמת משכן לאומנויות בעין חרוד

שמי דורית ראב, נולדתי בקיבוץ עין חרוד ב1948.

אני מאוד מתגעגעת לסבא שלי סבא אהרון ציזלינג.

כשהייתי ילדה, סבא גר בקיבוץ עין חרוד מאוחד, עם סבתא שרה וחמשת הילדים שלהם, שהתחתנו וגרו באותו הקיבוץ. אבא שלי עוזי ציזלינג היה הבן הבכור שלו, ואמא שלי נריה באה מתל אביב. ההורים של סבא אהרון, והמשפחה שלו היו בתל אביב, וגם סבא וסבתא השניים מהצד של אמא שלי, גרו בתל אביב.

אני ואחותי ענת היינו הנכדות הבכורות מתוך עשרים ושישה נכדים, שכולם גדלו בעין חרוד מאוחד. סבא אהרון היה לוקח אותי ואת אחותי ענת בחופשות מהלימודים, לסבא וסבתא שגרו בתל אביב. סבא אהרון היה שר החקלאות הראשון של מדינת ישראל, והוא היה שותף לכתיבת מגילת העצמאות.

הוא הביא הרבה ילדים יתומים אחרי השואה, והביא הרבה עולים חדשים. הוא היה איש מאוד פעיל וידוע, אבל בשבילי הוא היה סבא. הוא נפטר כשהייתי בת ארבע עשרה, כשהוא בן שישים ושלוש, בלבד.

סבא היה איש שמח עם הרבה הומור. אני זוכרת כשהיינו נוסעות איתו לתל אביב ,כל פעם שהיינו עוברים מתחת לגשר, והוא היה אומר תתכופפו הגשר עומד ליפול, הוא אהב להתבדח. כשסבא היה יוצא אחרי ארוחה גדושה ודשנה, שאכלנו אצל הסבא וסבתא בתל אביב, הוא צחק ואמר "איפה יש מסעדה קרובה". כשסבא היה חוזר מנסיעות בחו"ל הוא היה מביא מזכרות קטנות לנו הנכדים.

בליל הסדר כל שנה ,סבא היה מברך על ארבע כוסות היין, למרות שהיה איש מאוד חשוב, בימי שישי הוא היה מגיש את המרק בחדר האוכל בקיבוץ.

סבא אהרון היה שותף להקמת המשכן לאמנות בעין חרוד, והביא ציורים ופסלים למשכן, סבא גם הביא אומנים מרחבי הארץ, שבאו ללון בעין חרוד (באותה תקופה היה מלון במשכן לאומנויות) ואנחנו הכרנו את האומנים, מפני שהם ביקרו את המשפחה שלנו בבית שבקיבוץ.

סבא אהרון עזר לאומנים כי היה להם כישרון אבל לא היה להם כסף, וזה תמונה של ציור אחד מהרבה והציורים שציירו לנו, למשפחה ( זאת אני בציור ).

תמונה 1

במשכן לאמנות היה חדר שכולו חפצים יהודים (יודאיקה),שחלק גדול מהם סבא אהרון הביא אחרי השואה. החדר הוקם לזכר אחותו – יהודית ז"ל.

אחיו הבכור של סבא, איבד את זיכרונו במלחמת העולם הראשונה והוא לא הכיר יותר במשפחתו.

זיכרון נוסף שיש לי מסבא, היה כשמדינת ישראל חגגה את שנת העשור, ענת ואני נסענו עם סבא אהרון לבניני האומה, ושמענו קונצרט של לאונרד ברנשטיין.

כשסבא נפטר ממחלת לב, בגיל מאוד צעיר, כל מנהיגי המדינה באו להלוויה שלו, אני זוכרת שירד המון גשם וכולם הלכו עם מטריות ובכו,.

הייתי ילדה בת ארבע עשרה, כשזה קרה, והשתתפתי בלוויה.

הזווית האישית

רוני – היה לי מאוד כיף לעבוד עם סבתא שלי. גיליתי דברים חדשים על המשפחה שלי, ועל סבתא שלי. ביליתי הרבה זמן עם סבתא שלי, וזה היה מעניין. זו הייתה משימה מאוד נעימה וחשובה.

מילון

המשכן לאומנויות עין חרוד
משכן לאמנות, עין חרוד על שם חיים אתר, מחלוצי המוזאונים הגדולים לאמנות בארץ ישראל. אוסף המוזאון של המשכן לאמנות מכיל את אחד מאוספי האמנות היהודית הגדולים בישראל, אמנות ישראלית, אמנות קיבוץ ואמנות עכשווית. המשכן לאמנות גם מחזיק בהוצאה לאור של ספרים וקטלוגים המופקים לרגל התערוכות המוצגות לצורך תיעוד ומחקר. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אני מאוד מתגעגעת לסבא שלי סבא אהרון ציזלינג.“

”סבא אהרון היה שר החקלאות הראשון של מדינת ישראל, והוא היה שותף לכתיבת מגילת העצמאות. “

”הוא הביא ילדים יתומים אחרי השואה, והביא עולים חדשים. הוא היה איש מאוד פעיל וידוע, אבל בשבילי הוא היה סבא. “

הקשר הרב דורי