מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נערים במדים

אני וסבא בהווה
סבא במלחמת השחרור מחזיק רובה
כל העניין של המלחמה זה סיטואציה מפחידה ,לא הבנו כמה זה מסוכן כי היינו רק נערים

                                               
סבא יליד 1927 . הוא נולד בכפר מאד שבהונגריה , ואת רב חייו בהונגריה חי בבודפשט . הוא חי שם עד סוף מלחמת העולם השנייה ומשם עלה בשנת 1946 באניית  בירייה . סבא הצטרף לארגון האצ"ל והשתתף בליל הגשרים . הוא איבד את רגלו  ביום הראשון למלחמת השחרור בדרך לרמלה .  
   
העלייה לארץ ישראל:
 עלייה אילגלית , "לא חשבתי באותה תקופה שאני יעלה ארצה אי פעם .. זה היה צירוף מקרים .. חברים שלי הציעו לי להצטרף אליהם לא עליתי עם המשפחה" . סבא הגיע לארץ הוא השתקם באזור חדרה ועבד בפרדסים אך לא הרוויח יותר מידי.
הצטרפותו לארגון האצ"ל
"מישהו שאל אותי לאיזה מחתרת אני רוצה להצטרף אני בחרתי חד משמעית לאצ"ל בחרתי באצ"ל כי שמעתי שזה ארגון טוב וגם האמנתי בהשקפת העולם של הארגון ."
 
"בין המבצעים שהשתתפתי באצ"ל אני הכי זוכר שהיה מבצע של שחרור אסירים מבית הסוהר עשיתי מה שהיה צריך לא היו בי חששות כי האמנתי שמה שצריך לקרות יקרה ..  "
 
מלחמת השחרור :
תקופה קשה ,
גייסו אותי ואת החברים שלי דרך האצ"ל, לא ידענו להשתמש בנשק לימדו אותנו את הבסיס והיינו צריכים להסתדר לבד. אני זוכר שחילקו תלושי מזון , הלכנו לחנות וקיבלנו לפי הכמות של המשפחה מזון , הכל היה מעט .
אף פעם לא איבדת תקווה שנפסיד !
כל העניין של המלחמה זה סיטואציה מפחידה אבל לא הבנו כמה זה מסוכן כי היינו רק נערים .
  
הפציעה :
נפצעתי בלוד בקרב על רמלה הייתי בחזית המלחמה  .
אני זוכר כל כך טוב את התחושה שלי ברגע שנפצעתי, אני יכול אפילו לתאר אותה: התפוצץ משהו , נשמטה הרגל מגופי  והרגשתי בעצב הראשי כאבים נוראיים … הרגל כבר לא הייתה חלק מגופי  לא  יכולתי לשלוט בה!.
הכי היה קשה לי במלחמה שהחבר שלי שליווה אותי כל ילדותי, עלה איתי ארצה וממש היה לי כאח נהרג ביום שנפצעתי .
סבא מספר על סבתא טובה :
 אשתי האהובה ז"ל ,
הכרנו דרך חברה בקיבוץ והיא סידרה לנו פגישה עיוורת , שהכרנו היא הייתה גרושה.
התחלנו לצאת וכבר ידענו שאנחנו מכוונים את זה לחתונה כי לא היינו צעירים ולא היו לנו ילדים ואז הצעתי לה נישואים עם טבעת , היא ילדה לי  את מיכל ואסנת בנותיי .
סבתא טובה נפטרה לפני 21 שנים במהלך ניתוח לב כתוצאה ממחלת לב קשה
 
  ~התמקדות בגיל המצווה~
לקראת גיל 13 הוא נשלח בעצת מקורבי המשפחה ללמוד לימודי קודש ולימודים כללים בעיירה מרוחקת למקום מגוריו באותה תקופה. כל יום הוא התארח בבית אחר במשך ארבעה חודשים .
בשנת 1940 הוא עלה לתורה באותה עיירה ללא קרובי משפחתו וללא קהל, רק הוא והרב. האפטרה שלו הייתה בנוסח אשכנז . בקהילה היהודית באותם זמנים היה נהוג לקנות טלית ותפילין לבן שהגיע למצוות , סבא טוען שזה נתן לו תחושה של "מבוגר" – הפיכה מעולם של ילד לעולמם של המבוגרים .
סבא מסכם : "התחושות שלי מגיל זה הם הפיכה מילד לאדם בוגר שנושא בחובות חילוניים ודתיים ". 
  
תמונה 1
 
 סבא : הילד הגדול .. ( בתמונה עם דוד שלו ואחותו ז"ל)
   
תמונה 2
 
סבא בבית החולים אחרי כריתת  הרגל 
   
תמונה 3 

מילון

עלייה אילגלית
עלייה בלתי חוקית כלומר עלייה ללא הסכמתם של הבריטים שבאותה תקופה שלטו בארץ . בתקופה ההיא כל העלייות היו אילגליות . הבריטים רצו לשמור על רב ערבי בארץ ולכן לא הסכימו להפר את איזון התושבים והיהודים נאלצו לעשות זאת בחשאי

ציטוטים

”עשיתי מה שהיה צריך לא היו בי חששות כי האמנתי שמה שצריך לקרות יקרה .. “

”אני זוכר שחילקו תלושי מזון , הלכנו לחנות וקיבלנו לפי כמות לאדם ,הכל היה מעט “

הקשר הרב דורי