מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נס גדול קרה לי

אני והנכד שלי
אני חייל
חוויה ממלחמת העולם השנייה

נולדתי בבוקרשט, בירת רומניה, בשנת 1939, שישה חודשים לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה. השנה 1944, העיר, בוקרשט, רומניה.
 
רומניה הייתה בעלת ברית של הגרמנים במלחמת העולם השנייה. בחלקים של רומניה הייתה נוכחות של צבא גרמני. היהודים שחיו בחלקים אלה הוגלו לאושוויץ ונרצחו, אחרים נשלחו למחנות ריכוז בטרנסניסטריה ובחלקם הגדול הושמדו אף הם. בוקרשט הייתה באזור אליו לא נכנס צבא גרמני ובזכות זה האוכלוסייה היהודית כמעט ולא נפגעה, על אף העובדה שהשלטון שיתף פעולה עם גרמניה הנאצית ונקט במדיניות אנטישמית.
 
אבי נלקח לעבודות כפייה בבוקרשט עצמה, אך בתום יום העבודה הותר לו לחזור לישון בבית. אמי עסקה בעבודות הבית ועבדה בעבודות מזדמנות לצורכי פרנסה. המצב היה קשה, היו גילויי אנטישמיות מצד מבוגרים וילדים נוצרים. לא פעם צעקו לנו ברחוב "יהודי מלוכלך", אך מעשי אלימות היו די נדירים. עוד צריך לזכור שמשפחות יהודיות שהיה להן קושי רב להתפרנס היו זקוקות גם לסכומי כסף ניכרים לשיחוד נציגי השלטון (פקידי ממשלה, שוטרים, עובדי עירייה ואחרים) כדי למנוע פיגועים. גם משפחתנו לא ניצלה מ"עונש" זה.
 
באביב 1944, יותר מארבע שנים מאז פרוץ המלחמה ואחרי שהצבא הרומני, בן הברית של הנאצים, השתתף בהתקפה הגרמנית על ברית המועצות ובמיוחד בקרב סטלינגרד, אחד הגדולים בהיסטוריה, החלו הפצצות של בנות הברית (המדינות שלחמו בגרמנים) על בוקרשט. ביתנו היה ברחוב די מרכזי בבוקרשט, אך לא רחוק משם הייתה תחנת כוח שסיפקה חשמל לבירה בהיקף די גדול.
 
בזכות מודיעין טוב, התחנה הפכה ליעד חשוב של הפצצות על ידי בנות הברית. הפצצות אלה בוצעו בעיקר על ידי האנגלים בשעות הלילה (הייתה מעין "חלוקת עבודה" בין מטוסים אמריקאים למטוסים בריטיים. ההפצצות האמריקאיות היו ביום והמפציצים הבריטים פעלו בלילה). מדי לילה עם השמעת האזעקה ירדנו מקומת המגורים שלנו ל"מקלט" שלמעשה היה מרתף לאחסון עצים לבעירת תנורים בחורף. המרתף כמעט ולא נתן שום הגנה אבל לפחות העניק איזו שהיא הרגשת ביטחון, לא מוצדקת ככל שתהיה. כל פצצה שנפלה בסביבה נשמעה היטב  ולפעמים אף הרגשנו את ההדף. 
 
וכאן מתחיל סיפורנו: הורי סיפרו לי שמדי לילה עם רדתנו למרתף, הם והשכנים האחרים שהיו במקום נהגו לשאול "הארי (זה היה שמי לפני ששונה לעוזר בישראל), האם הלילה יעבור בשלום או נחטוף פצצה?".
 
תמונה 1
 
במשך לילות רבים תשובתי הייתה "לא נחטוף, הלילה יעבור בשלום" ואכן הכול עבר בשלום. כך היה מדי לילה עד לאותו לילה, שכמו תמיד שוב נשאלה השאלה, אך תשובתי הייתה שתיקה רועמת. יושבי המרתף התעקשו והמשיכו לשאול ואני עמדתי על סירובי להבטיח לילה שקט. הזמן חלף, כולם היו במתח, וברגע מסוים נשמע בום אדיר מחריש אוזניים. המרתף החל לרעוד כעלה ברוח וחלקי תקרה וקירות נפלו והתפזרו לכל עבר.
 
לשמחתנו, פרט לפחד נורא וזעזוע איום, אף אחד לא נפגע. כולנו היינו בטוחים שפצצה נפלה בקרבת מקום וזה מה שגרם לבום האדיר.רק למחרת בבוקר הבנו את הנס שארע לנו. בבניין בו גרנו היו שני חלקים שחצר פנימית הפרידה ביניהם ולכל חלק היה מרתף משלו. הזעזוע שהרגשנו בלילה היה תוצאה של נפילת פצצה בחלק השני של הבניין ויושבי המרתף השני, למרבה הצער, נפגעו, חלקם נהרגו ואחרים נפצעו.
 

תמונה 2

 
ביתנו בשדרות מרששטי 28, צד ימין חלק הבניין עליו נפלה הפצצה ונבנה מחדש, באמצע שער לחצר הפנימית, בצד שמאל אגף הבניין בו היה המרתף שלנו.
 
זה סוף סיפורי הקצר, חוויה ממלחמת העולם השנייה, בסביבה עוינת ומאיימת כאשר גם אלה שנחשבו לבני ברית פגעו בלית ברירה גם בנו.  זמן קצר לאחר ההפצצות הכבדות, ארעה ברומניה הפיכה, הממשלה ששיתפה פעולה עם הגרמנים הופלה ורומניה הצטרפה למחנה בנות הברית. הצבא הסובייטי נכנס לרומניה והאיום מעל ראשם של היהודים הוסר.  
 
העשרה
"שואת יהודי רומניה התרחשה בתקופת מלחמת העולם השנייה. כל יהודי רומניה נרדפו, נעשקו ונשדדו על ידי השלטון וגם על ידי פרטים וארגונים שונים. מאות אלפי יהודים נרצחו בתקופה זו.
ביהדות רומניה היו שלוש חטיבות עיקריות בהתאם לגורלן בתקופת השואה, יהודי צפון טרנסילבניה, שישוביהם צורפו להונגריה וגורלם היה דומה לגורל יהדות הונגריה, יהודי בסרביה וצפון בוקובינה, שלפני השואה ישוביהם צורפו לברית המועצות ולאחר כיבושם על ידי צבאות רומניה וגרמניה הוכחדו והוגלו מבתיהם ויהודי הרגאט ודרום טרנסילבניה שנרדפו, נעשקו, עונו והושפלו, אך השמדתם של מרביתם, שתוכננה לשנת 1942, נדחתה לאחר תבוסת הגרמנים והרומנים בקרב סטלינגרד". ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

שואת יהודי רומניה
שואת יהודי רומניה התרחשה בתקופת מלחמת העולם השנייה. כל יהודי רומניה נרדפו, נעשקו ונשדדו על ידי השלטון וגם על ידי פרטים וארגונים שונים. מאות אלפי יהודים נרצחו בתקופה זו. ביהדות רומניה היו שלוש חטיבות עיקריות בהתאם לגורלן בתקופת השואה, יהודי צפון טרנסילבניה, שישוביהם צורפו להונגריה וגורלם היה דומה לגורל יהדות הונגריה, יהודי בסרביה וצפון בוקובינה, שלפני השואה ישוביהם צורפו לברית המועצות ולאחר כיבושם על ידי צבאות רומניה וגרמניה הוכחדו והוגלו מבתיהם ויהודי הרגאט ודרום טרנסילבניה שנרדפו, נעשקו, עונו והושפלו, אך השמדתם של מרביתם, שתוכננה לשנת 1942, נדחתה לאחר תבוסת הגרמנים והרומנים בקרב סטלינגרד.

פטיו
חצר פנימית מרוצפת

ציטוטים

”הארי, האם הלילה יעבור בשלום או נחטוף פצצה?“

הקשר הרב דורי