מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ניצחונו של אמיר

סבי יהודה בגיל חמש
אני, סבא יהודה, סבתא ציפקה וגלי
הבר מצווה

בר מצווה שלא חגגתי

מגיל שנתיים שלי גרנו בקיבוץ גבעת ברנר בתקופה הזאת הקיבוצים היו מאוד נגד הדת אף ילד לא קיים טקס בר מצווה דתי. את הבר מצווה חגגו במסיבה כיתתית.

בגיל  13כבר לא גרנו בקיבוץ גבעת ברנר. אבל החלטנו לחגוג את בר המצווה עם כיתתי בגבעת ברנר. השנה הייתה 1947 וכבר התחילה מלחמת השחרור. הכביש מתל אביב לגבעת ברנר עבר דרך השכונות הערביות של יפו והערבים היו יורים על המכוניות שעברו בכביש.

כשהייתי צריך לנסוע מתל אביב לגבעת ברנר למסיבה ביחד עם ההורים ארגון ההגנה הודיע שמסוכן לנסוע בכביש הזה. עקב האירוע, לא הייתה לי מסיבת בר מצווה בנוסף במשפחתי לא התלהבו מהטקס הדתי.

כשארנון (בני) הגיעה לגיל בר מצווה היה ברור לנו שלא נקיים טקס בבית הכנסת וארנון קיים בר מצווה רק במסיבה הכיתתית. כשבני אמיר התקרב לגיל בר מצווה הודענו לו שהוא לא יקיים טקס בר מצווה בבית הכנסת, אבל הוא התעקש ללמוד הפטרה ולעלות לתורה בבית כנסת. אנחנו כעסנו אבל הוא מרד בנו והתעקש לקיים טקס בר מצווה כהלכתו. כשהוא עלה לתורה אנחנו היינו בחו"ל לטקס שלו הגיע אבא שלי וארבעת האחים שלו. מאז כל הנכדים שלנו עלו לתורה ואנחנו כמובן באנו וכיבדנו אותם. גם בנו הגדול של אמיר עלה לתורה וכך יעשו גם שני בניו הצעירים.

הזוית האישית

יהודה מספר מהי רמת הגולן עבורו?

חוק רמת הגולן, התשמ"ב 1981 הוא חוק שחוקק סבי ב-14 בדצמבר 1981 ובו נקבע כי רמת הגולן היא חלק ממדינת ישראל

סבא אמיר בילדותו

%d7%99%d7%94%d7%95%d7%93%d7%94-%d7%a8%d7%95%d7%a0%d7%94-%d7%95%d7%92%d7%9c%d7%99-1-e1486918739555

מילון

מלחמת השחרור
29.11.1947 הוחלט באום על הקמת המדינה היהודית. ערבי הוכרזה המדינה וכל מדינות ערב פלשו לארץ .ארץ ישראל פתחו במלחמה נגד הישוב היהודי וניסו לחסום את כל כבשי הארץ. 15.5.1948

ארגון ההגנה
בזמן המנדט הבריטי היהודים הקימו ארגון מחתרתי להגנה בפני התקפות של ערבים שם הארגון היה \\\"הגנה\\\" כשקמה המדינה ארגון ההגנה הפך לצבא ושמו ניקרא צבא הגנה לישראל.

הפטרה
ההפטרה היא קטע מספרי הנביאים שנהוג לקרוא בציבור בבית הכנסת בשבתות, במועדי ישראל, ובחלק מהקהילות גם בתעניות ציבור במנחה, לאחר סיום קריאת התורה.

ציטוטים

”מאז כל הנכדים שלנו עלו לתורה ואנחנו כמובן באנו וכיבדנו אותם“

הקשר הרב דורי