מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ניצחון היהודים על נסיונם של הגרמנים להשמיד את העם היהודי.

סבתא שולה ואמנה במפגש "הקשר הרב דורי".
סבתא שולה כאמא צעירה
מסלול חייהם של הורי סבתי בצל השואה

סבתא שולה מספרת את סיפור עלייתם של הוריה:

הסיפור הוא על  אבא ואמא שלי, הלל ומלי ברוקנטל. אבא הלל ברוקנטל נולד בפולניה בשנת תרס"ט- 1909בעיר אסטרנק. כשהיה בן 12 הוא עבר לישיבה של הרבי מלובלין. בגיל 16 כבר קיבל הסמכה לרבנות ובגיל 18 הרבי מלובלין שלח אותו לגרמניה ללמוד בישיבה בפרנקפורט של הרב יוסף יוסף ברויר. כשהמצב בגרמניה נהיה פחות בטוח הישיבה החליטה לעבור לארצות הברית אבל אבא שלי יחד עם ד"ק מרדכי ברויר החליטו שהם עולים לארץ ישראל.

הם הגיעו לארץ ב-1936 ואבי, בגלל סיבות אידיאולוגיות, החליט לגור בקיבוץ חפץ חיים. הוא ראה חשיבות בהקמת ישוב חקלאי על פי דרך התורה והמצוות התלויות בארץ.

אמי מלי ברוקנטל לבית לנדאו  נולדה במינכן שבגרמניה בשנת 1914. כשהגיעה לגיל תיכון החלו רוחות רעות נושבות ואבא של אמי שהיה בחברת קדישא נאלץ להשתתף בקבורה של יהודים מראשי הקהילה שנרצחו על ידי הגרמנים, החליט לעזוב את גרמניה בעקבות עצתו של האדמור מסדיגורא שהתארח אצלם בשבת. כך כל משפחתה של אמי, אבא ואמא וחמישה ילדים עלו לארץ ישראל לתל אביב.

כשהתגוררה אמי בתל אביב נסעה לאחת השבתות לקיבוץ חפץ חיים וכך הכירה את אבי הלל ברוקנטל שהיה הרב של הקיבוץ. מיד אחרי החתונה שהתקיימה בקיבוץ הם התבקשו לנסוע להולנד כדי לנהל הכשרה של "עזרא". הם מאוד לא רצו לעזוב את הארץ ואת הקיבוץ, אבל החליטו שזו שליחות חשובה והחליטו לנסוע. ב1936 עזבו לאנסחדה שבהולנד ונולדו להם שם, עד 1940, שלושה בנים. כשהגרמנים פלשו להולנד האח הבכור דוד היה בן שלוש, השני ישראל בן שנתיים ומרדכי בן שנה.

אבי נלקח מיד למחנה בגרמניה ושהה שם חמש שנים בלי שאמי שמעה ממנו דבר. אמא שלי נשארה בהכשרה עוד כשנה עם שלושת הילדים. היא הספיקה להחביא אצל איכרים הולנדים את חברי ההכשרה ונלקחה למחנה ווסטרבורג בהולנד, מחנה ריכוז שממנו נשלחו אלפים לאושוויץ לברגן בלזן ולמיטהואזן. את סיפורי האין סוף כיצד ניצלו אמי והילדים לא נספר כעת. היא חזרה לארץ, לקיבוץ, כחצי שנה לפני שאבי חזר גם הוא לקיבוץ. כל אחד עם התופת והסבל שלו. מגיל 33 עד 39 ילדה אמי עוד 6 ילדים שחלקם נקראו על שמות המשפחה של אבי שכולם נרצחו בפולניה. אני השנייה מששת הילדים שנולדו בארץ.

אבי היה הרב של הקיבוץ, מנהל בית הספר היסודי והתיכון בקיבוץ, שימש גם כמורה בבית הספר. הוא היה איש עם חזון ועם הרבה ענווה. היה שותף לבניה של קיבוץ חקלאי בארץ על פי התורה, תורת ארץ ישראל. אמי הייתה גם היא שותפה בכל מיני תפקידים מרכזים בקיבוץ עם הרבה רוח חיובית ושמחת חיים על אף החיים הקשים שחותה הן באירופה והן בקשיי הקמת מדינת ישראל.

כיום המשפחה מונה כ270 איש כולל ילדים, נכדים, נינים ובני נינים- ניצחון היהודים על נסיונם של הגרמנים להשמיד את העם היהודי.

תמונה 1
סבתא שולה ואני בביקור בבית התפוצות. חוויה מעצימה במיוחד…

 

הזוית האישית

אמנה: המפגשים עם סבתא היו חוויתים במיוחד. סיפור העליה של הורי סבתי היה מרתק. הלוואי ויכולתי לשמוע אותו גם ישירות מהם.

מילון

אידיאולוגיה
תפיסת עולם, מערכת רעיונות, השקפות, עקרונות וכד'

ציטוטים

”הרחבת המשפחה היא העדות לניצחון היהודים על נסיונם של הגרמנים להשמיד את העם היהודי.“

הקשר הרב דורי