מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ניסים ונפלאות – תולדות חייו של ניסים דרעי

ניסים ובנות הקבוצה
ניסים בצעירותו
החיים במרוקו וסיפור עלייתו ארצה

אני ניסים דרעי יש לי חמישה אחים, נולדתי במקנס שבמרוקו שם למדתי עברית ובעין השופט שיפרתי אותה. אני יודע לדבר, ערבית, מרוקאית, צרפתית, אנגלית ועברית.

ואני רוצה לספר לכם על ילדותי במרוקו. במרוקו הייתה אפליה בין יהודים לבין ערבים בתור יהודי היה צריך להיזהר במה שאומרים לערבים. למדתי בבית ספר יסודי תלמוד תורה, לאחר מכן למדתי בבית ספר תיכון אליאנס. בית ספר אליאנס היה חלק מרשת עולמית שדואגת ליהודים בתפוצות. עשיתי את כל הבגרויות בבית ספר הזה למדו רק יהודים והמורים היו יהודים גם.

עד גיל 21 במרוקו הייתי שחקן כדורגל שיחקתי בקבוצה CODN היו לי חברים מכל מיני דתות שונות ערבים נוצרים ויהודים.

עליתי לארץ בשנת 1965 כשהגענו לארץ גרנו בכפר סבא ולאחר מכן עברנו לחולון, מכיוון שלא אהבנו את כפר סבא. לפני שהגענו לארץ עשינו תחנת עצירה במרסיי שבצרפת, זה מקום שאליו הגיעו העולים החדשים ושם כבר קבלנו את הרישום לדירה הראשונה שלנו בכפר סבא. כאשר עלינו לארץ אף אחד לא דיבר עברית. העלייה הייתה הבחירה שלי, לפי שמועות ששמעתי על כך שישראל היא מדינה קטנה ואין הרבה אנשים במדינת ישראל. הצלחתי לשכנע את המשפחה שלי לעלות לארץ, כמעט אחרי תקופת הצנע. תקופת הצנע הייתה תקופה קשה בישראל, שבא רצינו לחזור למרוקו, לא הייתה עבודה ולא היה אוכל, אבל לסוף נשארנו בארץ, כי כל המשפחה שלי כבר הגיעה לארץ ואמרו לנו כל הזמן שבהתחלה סובלים, אבל אחר כך נהנים. בתקופת הצנע היה קשה לכולם, כל משפחה קיבלה תלושים מעין כרטיסיות, שבעזרתן היה אפשר לקבל אוכל. אחרי תקופת הצנע עבדתי בלשכת המס עד בגירה ואז עברתי לעבוד בנמל אשדוד.

כיום אני גר בחולון יש לי שלושה בנים ושתי בנות מהם יש לי עשרה נכדים.

הזוית האישית

ספיר: היה מעניין לשמוע את ניסים אומר כל מיני דברים מההיסטוריה שלו הוא היה מאוד חמוד וסיפר דברים מעניינים והיה כיף לשמוע ולהקשיב לו.

מיכל: התכנית הייתה מעניינת, למדתי על תקופת הצנע ושמעתי כל מיני סיפורים מעניינים. ניסים היה מאוד נחמד הוא ענה לנו על כל השאלות בהרחבה בתשובות מעניינות

יהב: המפגש היה נחמד מאוד וניסים, האזרח הותיק הוסיף לי ולמדתי המון דברים מעניינים.

מילון

בית ספר אליאנס
כל ישראל חברים (בראשי תיבות: כי"ח, בצרפתית: Alliance Israélite Universelle - "אליאנס") הוא ארגון יהודי בין לאומי הפועל לקידום חברה ערכית ושוויונית. מושב ההנהלה העולמית הוקם בפריז ונשאר שם עד היום.

ציטוטים

”בארץ ואמרו לנו כל הזמן שבהתחלה סובלים אבל אחר כך נהנים“

הקשר הרב דורי