מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נזכור ולא נשכח

ביום הולדתה ה-87
התאספות המשפחה בראש השנה
ימים קשים של סבתא אנה

נזכור ולא נשכח – סיפורה של סבתא אנה

סבתא אנה נולדה בעיר רוסטוב, והיו לה שני אחים.

העיר רוסטוב על הדון, עיר ברוסיה, בדרום-מערבה, לפני תחילת רכס הרי הקווקז. בירת מחוז רוסטוב והמרכז האדמיניסטרטיבי של המחוז הפדרלי הדרומי בפדרציה הרוסית. העיר נמצאת על שתי גדותיו של הנהר דון, 46 ק"מ לפני שפך הדון לים אזוב. ב-21 בנובמבר 1941 נכבשה על ידי הצבא הגרמני, אך כעבור שמונה ימים שוחררה. ב-23 ביולי 1942 נכבשה שנית אחרי קרבות קשים ואבידות כבדות למגיני העיר. לאחר קרבות עזים נכבשה העיר מחדש בפברואר 1943 שוב והפעם שוחררה לבסוף. ב-13 בפברואר 1943 העיר שוחררה סופית. (הרחבה מתוך וקיפדיה)

תמונה 1

הם גרו בבית צנוע, קטן וחמים. יום אחד סבתא שמעה בחדשות שהנאצים מתקרבים לעירה, ולפתע פתאום נשמע רעש מוזר. כשהציצה בחלון ראתה את החיילים הנאצים בשכונתה. פחד אחז בלבה, ולאחר כמה שעות הצבא האדום הגיע וגירש אותם מרוסטוב, היא הייתה רק בת 11.

באותם הימים גייסו את אבא של סבתא למלחמה,  ויותר היא לא ראתה אותו כי נהרג בקרב, ואימא של סבתא נשארה עם שלושה ילדים קטנים. אחות של אמא של סבתא אמרה, שצריך לברוח  מהר לפני שהנאצים יכנסו  פעם נוספת לעירם ויפוצצו את הגשר שהרכבת עוברת דרכו. אלו היו הימים הראשונים של אוגוסט 1942.

אמא של סבתא לקחה את השטיח הגדול שהיה בבית, הניחה בפנים את הדברים החשובים שיצטרכו לתקופה ראשונה. כולם עלו על עגלת סוסים ומהרו לתחנת הרכבת. כדי להגיע לתחנת רכבת  הם היו צריכים לחצות את הגשר שעבר על נהר דון. לשמחתם הם הספיקו לחצות אותו בזמן, כי כעבור זמן קצר מטוסים גרמנים פוצצו את הגשר ואף אחד כבר לא יכול היה לעבור לצד השני של העיר. למזלם הצליחו לברוח לפני שהגרמנים חזרו לעיר. באוגוסט 1942 רוכזו יהודי רוסטוב בזמיובסקאיה באלקה ונורו שם למוות.

סבתא רבתה שלי ומשפחתה התחילו את המסע הקשה שלה, מסעות הבריחה וההישרדות. במסעם ברכבת הם הגיעו לעיר מחצ'קלה שבקווקז, שם הם חיכו כמעט שבועיים עד שיסדרו להם את המסמכים הדרושים  להמשך מסעם. לאחר כשבועיים הם שטו במעבורת, דרך הים הכספי, והגיעו לעיר קרסנובוצק. עיר זו כונתה, עיר המתים, מפני שהיה שם מאוד חם, היו מערבולות חול והתושבים סבלו  מחוסר מים. לאחר מכן נסעו לטשקנט  ומשם לאלמעת ומשם לקמנוגורסק. שוב שטו בסירה ועברו דרך נהר אירטיש, ומשם נסעו לחורשה בעיר סמנגורסק – שם נשארו עד שהמלחמה נגמרה. בסמנגורק סבתא לא למדה

הזוית האישית

דניאלה הקשיבה בעניין לסיפורה של סבתא אנה ותיעדה את סיפור הבריחה של המשפחה ממקום למקום בתקופת מלחמת העולם השנייה.

מילון

טאשקנט
עיר שקיבלה אנשים הבורחים מנאצים. בירתה של אוזבקיסטן. טשקנט נמצאת במזרח המדינה, והיא בירת המחוז הנקרא על שמה. העיר נוסדה בתקופת כיבושי אלכסנדר הגדול והייתה בעת העתיקה מרכז מסחרי חשוב, במיוחד לאור מיקומה בדרך המשי. ויקיפדיה

ציטוטים

”תחייכי לעולם והעולם יחייך עלייך בחזרה“

הקשר הרב דורי