מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

נורית הדיגת מכנרת – "נערה ממש אוצר"

נורית הדיגת מכנרת
נורית וולף עם הנכדים
סיפורה המדהים של נורית וולף הדיגת בת 79

נורית נולדה לנלי טוביאס ומרדכי הבר. הם הכירו בארץ בשירות הצבאי במסגרת גרעין  נח"ל "תלם". הם נולדו בגרמניה ובנעוריהם עלו לארץ לאחר שאסרו עליהם ללמוד בביה"ס בגלל יהדותם.
תמונה 1 
בארץ הצטרפו לגרעיני נוער שעלו לארץ משנת 1935 מגרמניה. בארץ התאחדו מספר גרעינים והקימו את קיבוץ עין-גב במסגרת חומה ומגדל. ההורים היו חברים בתנועת הנוער "כחול לבן".
 
לפני עליתם קיבלו הכשרה אצל חקלאים בדנמרק כדי להכין את עצמם לחיים בארץ. ההכשרה החקלאית אורגנה ע"י תנועת הנוער" כחול לבן" בגרמניה. תנועת "כחול לבן" התנועה נוסדה בשנת 1912 בגרמניה עקב סירובן של תנועות הנוער הגרמניות לצרף לשורותיהם יהודים.
 
התנועה בתחילת דרכה לא הייתה ציונית ופעלה כמו תנועות הנוער הכלליות. לתנועה הייתה השפעה במיוחד בקרב צעירים וצעירות בני משפחות מתבוללות, שילדיהם חיפשו מסגרת של תנועת נוער, הדומה בתכניה ופעילותה לתנועות הנוער הכלליות. ההכשרה בחצר כינרת בארץ חיו בישוב נחלת יהודה (ליד ראשון לציון)
עבדו אצל חקלאים ובסלילת כבישים ולימים עברו לחצר כינרת.
 
העליה לקרקע בעין-גב הם הכינו את עצמם לעליה לקרקע של קיבוץ עין גב, הביצוע היה קשה כי הדרך היבשתית עברה בין ישובים ערבים עוינים. הדרך הנוספת הייתה דרך הים (כינרת) כשלא היו אמצעי תחבורה (סירות).     חומה ומגדל זאת הייתה צורת ההתישבות בזמן המנדט הבריטי. הבריטים אסרו הקמת ישובים חדשים בפלשתינה  – ישראל, לכן הוקמו כל הישובים תוך לילה אחד כשדבר ראשון בנו חומה ומגדל שממנו שמרו. לאחר מכן הקימו בתוך החומה את המגורים.
 
מעין גב עברו הוריה למושבה כנרת שם נולדה נורית אביה התחיל לעבוד כדייג. נורית הצטרפה אליו לדיג מגיל מאוד צעיר ואביה גילה כי היא יודעת את סודות המקצוע ועם השנים נעזר בה.
תמונה 2 
בגיל 19 קבלה את רשיון הדיג
 

תמונה 3

 
זמן קצר לאחר מכן נישאה לדיג מרטין והם התפרנסו מהדיג. הם קיוו לגדל דור של דייגים
תמונה 4 
העשרה
מוֹשֶׁבֶת כִּנֶּרֶת: "מוֹשֶׁבֶת כִּנֶּרֶת היא כפר יהודי השוכן לחופה הדרום-מערבי של ימת הכנרת, בבקעת כנרות כ-185 מטר מתחת לפני הים, בצפון. הכפר ממוקם כ-6 ק"מ מדרום לטבריה במחוז הצפון, ישראל. שמו של היישוב נקרא על שמה של כנרת הקדומה. נהוג לכנות את הכפר "מוֹשָׁבַת כִּנֶּרֶת" כדי להבדילו מקבוצת כנרת השוכנת לדרומו.
היישוב נוסד כמושבה בשנת 1908 על ידי חברת יק"א, בראשיתו תושביו היו בעיקר איכרים מהמושבות הוותיקות בארץ, אולם במשך ארבע השנים שלאחר-מכן התחלפה מרבית האוכלוסייה בחלוצים צעירים מבני העלייה השנייה.
תלם: "תלם היא התנחלות ויישוב קהילתי בהר חברון מערבית לחברון השייך למועצה אזורית הר חברון.
ההתנחלות הוקמה בשנת 1982, כהיאחזות נח"ל ואוזרחה בשנת 1983 כמושב שיתופי. כיום מתגוררות בתלם כ-70 משפחות: 20 חילוניות ו- 50 דתיות, מתוך מטרה ליצירת חיים שיתופיים. בעקבות הצטרפותו של הגרעין הדתי הוקמה במקום ישיבה-בית מדרש "נתיבות דרור" על שמו של מח"ט חברון דרור וינברג, במקום לומדים כ-35 תלמידים".
"דבר לילדים": "דבר לילדים היה שבועון פופולרי לילדים מבית "דבר". "דבר לילדים" החל להופיע בפברואר 1936.‏לפני כן הופיע, החל מ-2 באוקטובר 1931, "מוסף לילדים",‏שצורף לעיתון "דבר" פעם בחודש, בדרך כלל ביום שישי". (ויקיפדיה)
"דבר לילדים": "השבועון דבר לילדים נוסד בשנת 1936 ובכך היה לראשון השבועונים שיצאו לאור ע"י עיתונים יומיים והתמידו בהופעתם עשרות שנים. הוא נערך על ידי יצחק יציב (1947-1890) אשר ייסד אותו לאחר כחמש שנות הופעת המוסף החודשי לילדים בעיתון-האם דבר. דבר לילדים היה עיתון הילדים הנפוץ ביותר בישוב ובמדינה במשך עשורים רבים ושימש בתפקיד משמעותי בעולמם של ילדי ישראל בתקופת המנדט ובשני דורות המדינה הראשונים. (הספריה הלאומית).
תכנית הקשר הרב דורי, 2006
מורה מובילה תכנית אילת שחק 

מילון

המושבה כנרת
מוֹשֶׁבֶת כִּנֶּרֶת: "מוֹשֶׁבֶת כִּנֶּרֶת היא כפר יהודי השוכן לחופה הדרום-מערבי של ימת הכנרת, בבקעת כנרות כ-185 מטר מתחת לפני הים, בצפון. הכפר ממוקם כ-6 ק"מ מדרום לטבריה במחוז הצפון, ישראל. שמו של היישוב נקרא על שמה של כנרת הקדומה. נהוג לכנות את הכפר "מוֹשָׁבַת כִּנֶּרֶת" כדי להבדילו מקבוצת כנרת השוכנת לדרומו. היישוב נוסד כמושבה בשנת 1908 על ידי חברת יק"א, בראשיתו תושביו היו בעיקר איכרים מהמושבות הוותיקות בארץ, אולם במשך ארבע השנים שלאחר-מכן התחלפה מרבית האוכלוסייה בחלוצים צעירים מבני העלייה השנייה.

תלם
תלם היא התנחלות ויישוב קהילתי בהר חברון מערבית לחברון השייך למועצה אזורית הר חברון. ההתנחלות הוקמה בשנת 1982, כהיאחזות נח"ל ואוזרחה בשנת 1983 כמושב שיתופי. כיום מתגוררות בתלם כ-70 משפחות: 20 חילוניות ו- 50 דתיות, מתוך מטרה ליצירת חיים שיתופיים. בעקבות הצטרפותו של הגרעין הדתי הוקמה במקום ישיבה-בית מדרש "נתיבות דרור" על שמו של מח"ט חברון דרור וינברג, במקום לומדים כ-35 תלמידים.

"דבר לילדים"
דבר לילדים היה שבועון פופולרי לילדים מבית "דבר". "דבר לילדים" החל להופיע בפברואר 1936.‏לפני כן הופיע, החל מ-2 באוקטובר 1931, "מוסף לילדים",‏שצורף לעיתון "דבר" פעם בחודש, בדרך כלל ביום שישי.

ציטוטים

”בגיל 19 קבלה את רשיון הדיג וזמן קצר לאחר מכן נישאה לדיג מרטין“

הקשר הרב דורי